منتديات قطرة أمل
لن نقول اننا متميزيين و لكننا نختلف عن الاخرون .. نتميز باسلوبنا الفريد و العفوي الجميل .. روح محبة و اخاء تنتشر في ارجاء المكآن .. اذا كنتٍ تريدين ان تنضمي الي ابداعنا و خيالنا اللامحدود فاضغطي على تسجيل و اعلمي اننا لكـٍ منتظرين مرحبين
اما اذا كنت تريدين التصفح فحسب .. فكما تشآئي عزيزتي تنقلي كفراشة حرة وسط حروفنا المتآلقة ..

تحيـآتي لكـٍ ^_^
منتديات قطرة أمل
لن نقول اننا متميزيين و لكننا نختلف عن الاخرون .. نتميز باسلوبنا الفريد و العفوي الجميل .. روح محبة و اخاء تنتشر في ارجاء المكآن .. اذا كنتٍ تريدين ان تنضمي الي ابداعنا و خيالنا اللامحدود فاضغطي على تسجيل و اعلمي اننا لكـٍ منتظرين مرحبين
اما اذا كنت تريدين التصفح فحسب .. فكما تشآئي عزيزتي تنقلي كفراشة حرة وسط حروفنا المتآلقة ..

تحيـآتي لكـٍ ^_^
منتديات قطرة أمل
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


للتميـز عنـوآنـ و هنـآ عنـوآنهـ .. للبنـآت و بـس ..~
 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 رواية مين قال ان اللي فات مات

اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4
كاتب الموضوعرسالة
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2



تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد سبتمبر 25, 2011 4:53 am

الفصل السابع

الحلقة العاشرة
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376
شهقت هالة حين لمحت هايدي تخط بقدميها قاعة حفل زفاف ندى , وامسكت بذراع زوجها تقولوهي تجزبه اليها.
هالة: الحق يا اسلام هايدي جت.
نظر اسلام صوب هايدي وهو يقول.
اسلام: استغفر الله العظيم , هي البت دي مش هتعقل ابدا, ايه الي هي لابساه دا؟.
هالة: دا شادي هيموت ندى, هيفتكرها هي الي عزمتها وهو قايلها متجبهاش.
تبخترت هايدي من اول القاعة لآخرها وقبلت والدة ندى, قبل ان تتوجه صوب شادي وندى اللذان لم يكادا يصلا القاعة , لتسلم عليهما على مرأى من الجميع, وهي تقول باستفزاز.
هايدي: مبروك يا واطية, مبروك يا شادي.
احمر وجه شادي بينما توترت ندى بشدة, ولم تنتظر هايدي اجابة ايهما, بل عادت ادراجها لتجلس مع صديقات ندى باحدى المناضد, فالتفت شادي الى ندى يقول بغضب.
شادي: انتي برضة عزمتيها؟.
ندى: اقسم بالله ماعزمتها, دي هي كلمتني من يومين وانا عند الكوافير تقولي انها عرفت وقالت طب بالعند فيكي انا هجي, افتكرتها بتهذر اكيد يعني مش هتيجي وانا حارجاها كده, والله ياشادي انا ماعزمتها.
شادي: دلوقتي انا اصحابي في الشغل يقولو عليا ايه؟, وانا الي قايل اني معرفهاش, ولا الي هي عاملاه في نفسها دا فرجت الفرح كله عليها.
ندى: والله يا شادي انا ماعزمتها.
شادي: خلاص خلاص ياندى, خلصنا.
وادار وجهه عنها بينما تعكر مزاج ندى, فارتفعت ابتسامة نصر على شفتي هايدي.
****************
قالت نسمة بمزاح لعمر.
نسمة: عقبالك.
عمر: في حياتك ان شاء الله.
ابتسمت له في امتنان وهي تقول.
نسمة: ميرسي على الليموزين الي انت جبتها , مكانش لازم تتعب نفسك.
عمر: اذا مكنتش اتعب عشان حد من عيلتك اتعب عشان مين؟.
نسمة: اه بتشتغلني يعني, ماشي يا سيدي.
عمر: اهي حاجة كده عشان لو مجبتش في فرحنا يبقى انا جبتها مرة.
نسمة: يا سلام ,على العموم يعني مش عايزة اقلك انها طويلة وملهاش لزمة وبعدين مكانلهاش ركنة قدام الكوافير.
عمر: انتي بتتريأي عليها يعني, مش عايزة واحدة تزفنا ان شاء الله, خلاص بلاش بجد.
نسمة: لا لا لا , انا مش قصدي........عمـــــر انت بتشتغلني.
عمر: بحب شكلك اما بتصدقي, بتبقى مسخرة, بتسكتي وتتلبخي وههههههههههه.
نسمة: يبااااي عليك ياعمر بطل تشتغلني, انا بتكلم بجد انت جبتها وهي غالية.
عمر: قلتلك ان الولد صاحبي وخدمني فيها.
نسمة: خليك بقى مصاحبه لغاية فرحنا.
عمر: انا عنيا ليكي, لو مفيش ليموزين اشيلك في عنيا.
احمر وجه نسمة خجلا, فقالت محاولة تغيير مجرى الحديث.
نسمة: انا مش عارفة هعمل ايه من غير ندى في البيت هعد لوحدي؟.
عمر: ان شاء الله مش هتعدي لوحدك كتير, ربنا يسهل بس وان شاء الله نتجوز احنا كمان.
تمتمت نسمة بحرج.
نسمة: لما ربنا يكرم.
شعر عمر بحرجها فقال.
عمر: هما صحيح ليه محجزوش سفر من بكرة ليه من الاسبوع الجاي.
نسمة: معرفش, قال ايه بتقول كل اصحابها الي سافرو من تاني يوم الفرح رجعو متخانقين.
عمر: هما حاجزين في الدار هنا؟.
نسمة: اه ان شاء الله.
صمت لحظات قبل ان يقول.
عمر: انتي ...نسمة انتي مبسوطة معايا؟.
نسمة: ....ولما انا مش مبسوطة...لسه معاك ليه لغاية دلوقتي.
عمر: يمكن مستحملاني زي ماكنتي مستحملة ابراهيم وخلاص.
نسمة: وهو انت بتقارن نفسك بيه؟, انا ابراهيم ياعمر كان حاجة كده ملهاش اي لزمة عدت في حياتي, قلم اخدته على وشي 3 شهور, لا احب افتكره ولا انت احبك تفتكره, ومحبش ابدا تقارن الي بينا زي الي كان بيني وبينه.
عمر: وانا مش عايز اجيب السيرة دي برضة.
نسمة: انا مبسوطة بيك ومعاك يا عمر, بطل قلق, انا مش عارفة انت قلقان مني كده ليه؟, والله انا طيبة وعلى نياتي خالص والله, مبحبش احس ان الي قدامي شاكك فيا وبس.
عمر: والله انا مش كده اصلا مش بتاع شك وحاجات من دي, بس بصراحة كده انا لو مغرتش عليكي...يعني مغرتش اصلا, ابقى بني ادم بارد ومعنديش دم.
نسمة: هو انا بقلك متغرش لا حول ولا قوة الا بالله, بس غير من حاجة ليها معنى ياعمر, مش من واحد انا سيرته مبتهزش فيا شعرة.
عمر: ايه ايه انتي مالك اتنرفزتي ليه؟, انا مكانش قصدي ازعلك ولا حاجة والله, انا بس بتكلم, انا مش قاصد ابوظ فرحتك بفرح اختك, اوعي تزعلي مني يا نسمة.
نسمة: لا يا عمر متخافش انا ان شاء الله عمري ما ازعل منك.
ابتسم عمر ثانية.
عمر: ممكن بقى تفكي التكشيرة الصعبة دي وتضحكي تاني, عشان شكلك وحش لما بتكشري.
نظرت اليه مندهشة.
عمر: طب والله العظيم بموت في منظرك اما بشتغلك, مش بقلك مبتفهميهاش وهي طايرة.
********************
نظرت هايدي في غيظ الى شادي وندى, وهي تحاول ابداء البرود على وجهها, فقالت نشوى لاية.
نشوى: ماهو شادي وندى اتجوزو اهم,و كل الي كانو متصاحبين اتجوزو.
اية: مش شرط, انا ورامي سبنا بعض يا نشوى وكنا مرتبطين.
نشوى: بس في الاغلب كل الي بيتصاحبو بياخدو بعض في الاخر.
تدخلت هايدي في الحديث بغتة وهي تقول.
هايدي: الجواز مش اخر الدنيا يعني, ومش حاجة حلوة اصلا.
اية: وليه مش حلوة اهي هالة اتجوزت اسلام اهي وماشاء الله عليهم مع بعض عندهم بنت زي العسل, وندى وشادي خلاص اتجوزو, ونسمة في الطريق اهي.
نظرت هايدي الى نسمة وعمر قبل ان تقول.
هايدي: هو الواد الجامد الي قاعد جمب نسمة دا عمر بقى.
نقل الجميع انظارهم الى نسمة في شيء من الحسد.
نشوى: اه.
هايدي: وقعتي واقفة يانسمة.
اية: وندى برضة, يعني شادي جابلها كل الي هي عايزاه ووقف في وش اهله عشان خاطرها.
نشوى: وهي كمان يعني انتي عرفتي انهم خلاص كانو بيفركشو قبل كتب الكتاب لولا ربنا ستر, وعلى فكرة بقى انا واثقة بقى ان اهل ندى دافعين في الفرح, شادي مكانش هيعمل الفرح هنا, بس في الاخر غيرو المكان اكيد اهلها ساعدوه.
هايدي: انتو بتصدقو الكلام دا , اهو كلام عشان العين, دا شادي دا هو الي عامل كل حاجة.
ثم تعلقت عيناها بشخص دخل القاعة.
هايدي: اهلا اهلا اهلا, دا سامح وصل هو وميسون, اما اقوم اغلس عليهم شوية.
وقامت تختال الى ان وصلت لسامح الذي اكفهر وجهه حين رآها بينما قالت هي ساخرة.
هايدي: ازيكو يا حلوين؟, ماشفتكش يا سامح من زمان, وميسون الصغنونة, ازيك يا بنتي.
نظرت اليها ميسون بضيق قبل ان تقول .
ميسون: الحمد لله.
قالت وهي تجلس.
هايدي: ممكن اعد.
سامح: مانتي قعدتي.
هايدي: هتتجوزو امتى؟.
ميسون: قريب ان شاء الله.
هايدي: بس ايه ياعم انت تخنت كده ليه؟, اوعى تسيب نفسك ليطلعلك كرش, ولا ايه يا ميسو مش تاخدي بالك من ستايله شوية.
قال سامح وهو ينظر اليها بصرامة.
سامح: خليكي في حالك يا هايدي.
هايدي: من امتى يا سمسم مانا على طول بقول رأيي ومبخافش من حد.
سامح: طب خلي رأيك دا لحماتك, مش دي سمية عزت مامة لؤي الي هناك دي.
انتفضت هايدي في كراهية وهي تتلفت حولها قائلة بشراسة.
هايدي: دي مش حماتي, انا سبت ابنها.
سامح: مع ان الي سمعته غير كده خالص, انا سمعت انها خلته يسيبك عشان يكتب كتابه على البنت الي قاعدة جمبها دي, سارة حمزة, ماهو كان لازم دا الي يحصل من الاول, الفلوس تتجوز الفلوس.
التفتت اليه قائلة بغيظ.
هايدي: انت فاكر انك بتغيظني, هه, يولعو ببعض, سارة حمزة دي امها مفترية وان شاء الله هتطلع روحه هو وامه, ماهو الي يبقى دلدول مامته , يبقى دلودول مراته بعدين.
وقامت مغتاظة وبينما هي تفعل ذلك ارتطمت عيناها بصديقها نادر وزوجته وطفليه, فاشاحت بوجهها في ضيق, وخرجت تستنشق بعض الهواء خارج القاعة لتجد هاني اخو شادي يدخن سيجارة فقالت ساخرة.
هايدي: وانت بقى مامتك عارفة انك بتشرب سجاير؟.
التفت اليها باسما.
هاني: تاخدي نفس.
هايدي: لا ياسيدي خليهالك ,مش قاعد جوة ليه؟.
هاني: مفيش مزز كلهم اكبر مني, مفيش الا انت يا قمر.
هايدي: ماهو دا الي ناقص اعيل كمان.
اقترب منها وعيناه تضيئان.
هاني: طب ما لؤي كان اصغر منك برضة.
هايدي: وانت بقى عايز ايه؟.
هاني: شوفي انتي.
نظرت اليه برهة قبل ان تهتف به.
هايدي: طب اختفي من قدامي دلوقتي بدل مااروح اجيب مامتك تشوفك والسيجارة دي في ايدك...اجري يازفت.
فزع هاني من صوتها فاسرع باطفاء السيجارة وانطلق فعلا راكضا من امامها كالاطفال, بينما قالت هي في غضب.
هايدي: انا كنت ناقصاك انت اكمان, مش كفاية عليا الفرح الي مليان بلاوي دا, انا كان ايه الي جابني اصلا.
**********************
عبد الحي: خلاص يا فريدة بقى, متعديش مبوزة كده الناس يقولو عليكي ايه؟.
فريدة: يقولو ان انا مش راضية عن الجوازة دي, وانا فعلا مش راضية.
عبد الحي: ماخلاص ياستي اتجوزو والي كان كان, هتعملي ايه يعني, اضحكي عشان تفرحي ابنك متعكننيش عليه يوم فرحه, انتي عارفة انه بيموت فيكي, الواد مش عارف يفرح, بصيله حتى يصعب عليكي.
فريدة: عنه ما فرح, مش هو الي اتحدانا وعمل الي في دماغه برضة, خليه بقى يشرب ست ندى وعيلتها.
عبد الحي: طب خلاص وطي صوتك احنا في الفرح.
فريدة: بلا فرح بلا زفت.
عبد الحي: طب اسكتي بس عشان الناس جاية تباركلنا .
وقام يسلم على ضيوفه, بينما قالت والدة ندى في ضيق.
فايزة: شايف يا عادل, شايف امه عاملة ازاي, انا خلاص اتخنقت منها, انا اخواتي بيسألوني هي مالها مامته.
عادل: خلاص يا فايزة هنعملها ايه يعني, هنضربها على ايدها, ماهي الي عاملة كده على طول, يعني احنا من امتى شفناها بتضحك يعني.
فايزة: ماهو مش كده ابدا, الي يشوف يقول ايه؟, بنتي اخده ابنها غصب عنهم, امال يعني لو مكناش احنا الي اتنازلنا عن حق البنت.
عادل: انا رضيت بس عشان شادي ابن حلال وراجل, لكن اهله دول انا ميدخلوش زمتي ببصلة اصلا.
فايزة: شايف شايف بتبص ازاي بقرف, دي ست لا تطاق, الله يكون في عونك يا بنتي.
عادل: خلاص يا فايزة بقى متبوظيش فرحة بنتك.
فايزة: ربنا يتمملك على خير يابنتي يارب ويبعد عنك حماتك دي.
************************
اقتربت ندى من شادي وهما يرقصان سويا في الحفل, وقالت بوله.
ندى: انا بجد بجد بجد مش مصدقة ان اخيرا خلاص ياحبيبي, بعد كل الي احنا شفناه وعدينا بيه دا, خلاص انت بجد معايا.
شادي: وهو انا امتى سبتك يا ندى؟.
ندى: احنا كنا اكتر من مرة هنبعد عن بعض, بس ربنا شاء اننا نكون لبعض فعلا, انت عارف لو بعد كل الحب دا, كنت لواحد غيرك انا كنت اموت.
شادي: وانا كنت هسيبك لحد تاني يعني.
ندى: انت؟؟, دانت قلبك جامد, انت لو بتحبني ربع ما بحبك كنت عاملتني احسن ما بتعاملني.
شادي: ياندى الحب مش كلام وبس, وانا بس كل الي كنت عايزه اني اطلع راجل معاكي.
ندى: يا حبيبي انت اساسا الراجل الوحيد الي في الدنيا دي كلها.
شادي: ماهو واضح اوي ان كلامي بيمشي عليكي, بأمارة ماهايدي جت الفرح.
ندى: ياروح قلبي والله ماليا فيه, هي جت غصب, يعني انت متعرفش هايدي وجنانها.
شادي: المهم ياندى تكون دي اخر مرة تعرفيها او تكلميها, واخر مرة كلام اقوله ويتطنش ,انا بحذرك اهه.
ندى: خلاص بقى ياحبيبي متبوزش الله يخليك, كفاية في فيديو الخطوبة كنا طالعين كأننا ضاربين بعض علقة.
شادي: يعني هو فيديو كتب الكتاب هيطلع فيه اهلنا ضاربين بعض علقة.
ندى: انا ميهمنيش حاجة يا حبيبي ابدا, ميهمنيش الا انت , انت وبس اهم من كل الناس, اهم من اهلي ومن اصحابي.
شادي: انتي؟, دانتي اكتر واحدة بتاعة كلام وبس هنا.
ندى: انا هوريك يا شادي, هثبتلك ان محدش في الدنيا دي حبك ولا هيحبك قدي, شفت بقى كان عندي حق ازاي الفرح الكبير احلى واجمل, والقاعة دي تحفة واخدت ناس كتير ازاي؟.
شادي: ابقي فكريني اشكر عمر على الليموزين.
ندى: انا شكرته, سيبك بقى وخليك معايا, بقى بجد انت مصدق اننا خلاص اتجوزنا ياشادي؟.
شادي: ياحبيبتي احنا كاتبين الكتاب من اسبوع.
ندى: انا هاخد بالي منك يا حبيبي, فاكر لما قلتلي واحنا صغيرين ان قصة حبنا هتكون مختلفة عن اي حد, انا هخليها كده ان شاء الله, وهتشوف يا شادي انا بحبك قد ايه, انا اكتر واحدة فرحانة في الدنيا, محدش فرحان ادي, انا بحبك اوي..بحبك اوي اوي.
ضحك شادي وهو يتظر اليها متمعنا.
شادي: دانا كنت نسيت اد ايه انتي طيبة ومطيعة ياندى, انتي زي القمر النهاردة بجد ياندى, مفيش عروسة احلى منك, وانتي عروستي انا وبس,انا بحبك وبموت فيكي يا روحي, ان شاء الله هتكون ايامنا الجاية كلها احلى من الايام الي فاتت والمشاكل الي احنا شفناها دي تيجي في الاول احسن بدل ماكنا نشوفها بعدين, الحمد لله, انا فرحان بيكي برضة يا حياتي, ربنا يخليكي ليا طول العمر.
اسندت ندى رأسها على كتفه وهي تقول.
ندى: انا هفضل معاك طول العمر ومش هسيبك ابدا يا حبيبي.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2



تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد سبتمبر 25, 2011 4:54 am

الفصل الثامن
الحلقة الاولى
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376
قامت هالة من النوم في اليوم التالي لزفاف ندى منزعجة على صوت هاتفها, فتململ اسلام وهو يتمتم.
اسلام: مين الغلس الي بيتصل دا بعد ماصدقنا ليلو نامت وهتسيبنا ننام.
قالت هالة وهي تمد يدها لتلتقط الهاتف ونظارتها.
هالة: كويس انه صحانا لحسن العصر يضيع علينا.
عاد يتمتم وهو يضع الوسادة على رأسه.
اسلام: المهم ميصحيش سلسبيلا.
هالة: دي ندى!!....الو؟.
ندى:............
هالة: علي صوتك ياندى انا مش سامعة حاجة, موطية صوتك كده ليه؟.
ندى: بقلك مامة شادي برة.
هالة: وهي بتعمل عندكو ايه ؟, دي ماما مش هتجيلك قبل بكرة, ايه قلة الزوق دي؟.
ندى: انا لقيت حد بيخبط قام شادي يشوف مين, وبعدين سمعت صوتها, قلت اتصل بيكي.
هالة: طب ياندى اسمعي الي هقلك عليه, قومي ياماما البسي عباية بيت من الي عندك متطلعيلهاش بالبيجامة عشان تحس انها غريبة مش صاحبة بيت, وعامليها معاملة الضيوف, اوعي تدخل المطبخ او تقلب في حاجتك انتي فاهمة, خليها كده من الاول تعرف حدودها عشان هي شكلها بتتدخل في كل حاجة.
سمعت في هذه اللحظة صوت شادي ينادي ندى.
ندى: طيب انا هقوم اعمل الي قلتيلي عليه عشان شادي بينده.
هالة: طيب يا حبيبتي مع السلامة.
ندى: باي.
هالة: دا ايه الست الغريبة دي, هو مين الي بيروح يزور الصبح ام البنت ولا ام الولد, لاااا بجد زودتها, انا هكلم ماما اقلها.
اسلام: متعمليش فيها حما يا هالة ملكيش انتي دعوة , ومتقوميش اختك على حماتها من اولها.
هالة: لا يا اسلام , انا مشفتش بجاحة كده ابدا.
قال وهو يعيد الوسادة على رأسه.
اسلام: انتي تموتي وتنكشي في الناس.
قالت وهي تجذب الوسادة من يده قائلة.
هالة: انت بتعمل ايه قوم نصلي العصر.
بينما خرجت نسمة لشادي ووالدته وهي تحاول اخفاء ضيقها بابتسامة, فابتعدت الام عن ابنها وتوقفت همساتها له, وقامت راسمة الابتهاج على وجهها وقبلتها وهي تقول.
فريدة: صباح الخير ياحبيبتي.
ندى: ازيك يا طنط.
نظرت الام الى العباءة التي ترتديها ندى قبل ان تقول.
فريدة: مالك ياحبيبتي مكتفة نفسك كده ليه؟, هو انا ضيفة؟.
نظرت اليها ندى بغيظ وودت لو قالت لها نعم, ولكنها قالت.
ندى: يا طنط دانتي صاحبة بيت.
فريدة: دانا كنت معدية رايحة اودي الانسيال بتاعي للجواهرجي يتصلح, اصله وقع مني امبارح من غير ما المسه واتكسر, العين يابنتي فعلا تفلق الحجر, اعوذ بالله ربنا يحميكو يا ولاد, ابقي بخري وشغلي قرآن دايما ياندى.
ندى: احنا لحقنا عشان نبخر.
فريدة: اه ياحبيبتي دانتي اول واحدة تتجوز في اصحابك, انتي مشفتيهمش كانو بيبصولكو ازاي؟, لا يابنتي خافي عليكو وعايزاكو تدارو على شمعتكو كده, اوعي تحكي لحد ولا تخرجي اي حاجة في بيتك برة ابدا, انا عارفة انك عاقلة.
قالت ندى متضايقة من نصائح الصباح المزعجة.
ندى: حاضر يا طنط.
فريدة: المهم قلت اجيبلكو اكل بالمرة, اوعو تكونو اتغديتو.
ندى: ياطنط ماما ماليالي التلاجة الاكل كلة عالتسخين, دانتي هتتغدي معانا كمان.
فريدة: لا لا سيبك من الاكل دا مش طازة ,انا صحيت من الصبح عشان اعملكو اكل.
فكرت ندى.
"ومنين قلت اجيبلكو اكل بالمرة وانتي قايمة من الصبح تطبخي وتخططي"
ندى: تاعبة نفسك ياطنط ليه؟.
قامت الام وهي تحمل الطعام متوجهة الى المطبخ , فتبعتها ندى في سرعة لا تعرف كيف تمنعها من هذا.
فريدة: خدي ياندى طلعي الاكل دا سخن, اغرفي على طول.
وقامت تجمع بعض الاكواب الموضوعة بغير نظام على منضدة المطبخ , وهي تنظر ببرود اليهم واضعة اياهم في حوض الغسيل وشمرت ساعديها, فاسرعت ندى.
ندى: استني يا طنط بتعملي ايه مينفعش والله.
منعتها الام بصرامة.
فريدة: لا ياحبيبتي خليكي انتي طلعي الاكل والله ماحد عاملهم غيري.
امتثلت ندى وهي تشغر بالغيظ الشديد, لقد فعلت والدته كل ماقالت لها هالة انها ستفعله, ولم تستطع هي منعها, وشعرت بالغيظ اكثر حينما اقبل شادي مبتسما وقبل كف والدته التي ابتسمت له ابتسامة تختلف كثيرا عن التي تعطيها اياها, وقالت تدعو له.
فريدة: ربنا يكرمك يابني ويباركلك وينورلك طريقك دايما ويفرح قلبك.
وفكرت بغضب.
"برضة نسيت تدعيلي كالعادة"
*******************
قالت نسمة وهي تضع اغراض اختها في حقيبة.
نسمة: يعني السبوع امتى فهميني , مامة عمر تيجي امتى يعني.
طوت ندى بعض الملابس وهي تقول.
ندى: اهو كل الي يهمك عمر وبس.
نسمة: وانتي عايزة يهمني ايه تاني يعني.
ندى: لمي بسرعة الله يخليكي قبل ما شادي يرجع ويلاقي الكركبة بتاعة الهدوم دي كلها, وانا لسه ملمتش شنطته.
نسمة: هالة تعالي ساعدينا, عشان نلم هدوم شادي.
هالة: لا ياماما انا هخلص الطبقين الي في ايدي دول واأكل بنتي الي بتعيط دي.
نسمة: وهي حماتك جاتلك كام مرة من يوم الفرح؟.
ندى: كل يوم يا حبيبتي بعد العصر كده بتيجي تجيب لننوس عين ماما اكل, مش عاجبها الي احنا جايبينه قال ايه شادي ميكلش الا طازة, الميكروييف دا بتاع الناس الكسلانة, ماتنسيش يانسمة تاخدو الاكل الي ماما عاملاه دا في التلاجة لحسن هيبوظ,.... دي الست امبارح ماشية في الشقة تمد ايدها على الخشب وتقولي شايفة التراب, عايزاني وانا عروسة مبقاليش يومين اقوم انفض البيت, بتبص للكوبايات الي شربنا فيها ليلة فرحنا بقرف, عايزاني يوم فرحي ارجع اخد المواعين فمين ولا مراة اللمبي الي قومها تعمل كبايتين شاي للمعازيم في الفرح, ستات مفترية والله, مش كفاية اصطبحت بوشها بدل ما اصطبح على وش جوزي.
قالت هالة وهي عائدة من المطبخ لتحمل ابنتها.
هالة: ندى ابقي سبيلي مفاتيح الشقة وانتي مسافرة اخلي ماما تبعتلك كريمة مرات البواب تنضفهالك.
ندى: حاضر.
قالت نسمة وهي تخرج بعض ملابس شادي من الدولاب.
نسمة: انا بقولكو ايه؟, انتو تلمو هايدي صاحبتكو دي بعيد عني؟, هي بتستلمنا واحدة واحدة ولا ايه؟, انا برجع بلاقيها قاعدة في البيت مع ماما, انا مش عايزاها تاخد عليا, هي ايه متعرفش الا سكة بيتنا؟, مكانلهاش صحاب الا انتو.
ندى: والله البت دي واحشاني, لولا شادي كنت رجعت اكلمها تاني.
هالة: واخبار شادي معاكي ايه؟, ايه الي منزله النهاردة يعني.
ندى: عادي...اتخانقنا امبارح عشان قلتله مامتك بتجيلنا كل يوم ليه انا مش عارفة اخد راحتي في البيت.
نسمة: متتخانقيش معاه عشان مامته ياندى,مش كل مرة هيقف في صفك انتي, مش من اولها.
هالة: بس هي ست مستفزة فعلا يا نسمة.
نسمة: برضة ياندى دي بقت جزء من حياتك , متتعامليش معاها على انها عدوتك , ادفع بالتي هي احسن, هالة حماتها طيبة عشان كده محروق دمها من حماتك, لكن اعوذ بالله فيه حموات فظيعة افظع من حماتك, مشغتيش قوة سمية عزت ام لؤي.
ندى: اصله مش متضايق انها بتيجي, بالعكس, دا مبسوط ياختي كأن مفيش ام زي امه.
هالة: وهو فيه حد بيتضايق من امه, اسأليني انا, دا اسلام زعقلي عشان قلتلك متأخديهاش على بيتك, قالي وهو انا ماما لو جت هتعمليلها كده.
ندى: دي ياستي فارشة في البيت كأنه بيت ابوها, بجيبها من كل حتة شوية.
نسمة: برضة ياندى انتي لو بدأتي بالسلام, والله ربنا بيقلب القلوب ممكن قلبها يتفتحلك.
ندى: انا مش عايزة قلبها يتفتحلي انا عايزاها تنزل من على وداني بقى, انا مصدقت اتجوزه عشان ابعده عنها تقوم تنطلي كل شوية, دي حاجة لا تطاق بجد.
*****************
"ياعريس ياعريس"
صاح ايمن بهذه الجملة وهو يقوم من مكتبه ليحتضن شادي بقوة.
ايمن: حمد الله ع السلامة يا عريس.
وليد: ايه ياواد ياشادي دا, خاسس ليه,هو انت مبتاكلش؟,الله يرحم اكل ماما الي كنت مظبطنا بيه.
شادي: انت مش خلاص انت الي بتطبخ في بيتكو, عايز مني ايه بقى؟.
لكمه وليد في معدته بمزاح وهو يقول.
وليد: ياابن ال....
ايمن: ايه اخبار اسبوع العسل ياد؟, اهو انا عايزك تتبسط على اد ماتقدر دلوقتي.
وليد: الغم هيجي بعدين, هههههههههه.
شادي: عسل ايه؟,والله دول كانو اسبوعين غراب جدا, هو بجد عادي كده انك تلاقي حاجات بتتكسر وبتبوظ كده من اول يوم؟.
وليد: ماهو فيه فرق , هي بتتكسر على دماغك ولا على ايه بالظبط!.
ايمن: ماتخرس يابني نسمع الواد.
شادي: كل شوية حاجة تبوظ وندى تقولي احنا محسودين.
وليد: ماهو هو دا الي بنسمعه في اول الجواز, يبوظو الاكل ويقولو معلش ياحبيبي احنا اتحسدنا, ويوقعو الاطباق ويقولو معلش اتحسدنا, وهتفضلو محسودين كدة خدولكو سنتين, دانا ومراتي محسودين لغاية دلوقتي, ههههههههههه.
شادي: عيب عليك انا محضرلي كام قطة ادبحها , متخافش عليا.
وقام من على المكتب الذي كان متكيء عليه يلتقط كتابا كان تحته.
شادي: ايه دا؟, انا واخد على ان المكتب دا فاضي, ايه هو فيه حد جه جديد؟.
ايمن: ايوة ياسيدي, حريم برضة؟.
شادي: لا والله وعلى كده من عينة اسراء برضة؟.
ايمن: لا دي بنت شكلها محترم اوي, بتقول انها عارفاك ,دفعتك.
شادي: اوعي تقولي اسمها منى, شبه سامي العدل كده شوية؟.
وليد: سامي العدل مين لا دي بنت حلوة ههههههه, مسمهاش منى دي اسمها سلمى.
اندهش شادي وتوقف لحظة وهو يقول.
شادي: سلمي؟؟؟؟.
في هذه اللحظة سمع صوتا يحفظه جيدا عن ظهر قلب يقول.
سلمى: ازيك ياشادي؟.
التفت ليواجة سلمى صديقته العتيدة بوجهها الهاديء المبتسم, فتطلع اليها لحظات قبل ان يستطيع النطق.
شادي: لومي....انا مش مصدق.
ضحكت سلمى بهدوء.
سلمى: اخبارك ايه , واخبار ندى ايه ؟, مبروك.
قال وهو يلقي بنظرة خاطفة على اصبعها يبحث عن دبلة فلم يجد.
شادي: الله يبارك فيكي, عقبالك.
سلمى: شكرا.
شادى:.....وانتي؟,,,انتي اخبارك ايه؟.
سلمى: تمام الحمد الله.
شادي: انتي جيتي هنا ازاي؟.
ضحكت بهدوء.
سلمى: زي الناس.
شادي: لا بجد يا لومي, احكيلي , دا ايه الصدفة الجامدة دي بجد.
سلمى: ومستعجل على ايه؟, داحنا قدامنا كتير نتكلم وابقى احكيلك على كل حاجة, والله انا اتبسطت لما شفتك, انا مصدقتش نفسي لما عرفت انك انت الي معانا في المكتب.
شادي: انا لسه مش مصدق.
سلمى: والله يا شادي ليك وحشة.
شادي: بجد انتو الي واحشني كلكو انتي وريكا, اخبارها ايه صحيح؟.
سلمى: تمام اهي كتب كتابها قرب ان شاء الله, دي باعتالك السلام.
شادي: اشتغلت ولا؟.
سلمى: ولا.
شادي: ربنا يكرمها, والله انا لما بفتكر ايامكو كانت احلى ايام , لو الواحد يقدر يرجع زمان.
اظلم وجه سلمى للحظات.
سلمى: وهو الزمان بيرجع برضة ياشادي!.
ثم عاد ليشرق ثانية وهي تقول.
سلمى: المهم اننا نفتكر الايام دي وجمعتنا مع بعض بكل خير يا شادي, هو دا المهم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2



تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد سبتمبر 25, 2011 4:55 am

الفصل الثامن
الحلقة الثانية
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376
نظر ايمن الى شادي الجالس بجانبه بطرف عينه, ثم قال وهو يقود سيارته.
ايمن: مالك؟.
انتبه شادي اليه فقال في هدوء.
شادي: مفيش.
ايمن: من ساعة ماركبت وانت مش تمام, لا دانت من وانت في الشغل وانت مبلم.
شادي: عادي يابني.
ايمن: لا مش عادي, انت قلبت من ساعة ماشفت سلمى, فيه ايه؟.
تنهد شادي وعاد ينظر للطريق وهو يقول.
شادي: ...لا ...دا موضوع كده.
ايمن: طب ماتحكيلي يابني, ايه الي مقرفك اوي كده.
شادي: هف....هحكيلك.
وقص شادي حكايته مع سلمى منذ عرفها حتى اليوم الذي كلمت فيه ندى سلمي لتحذرها من الاقتراب من شادي, فصمت ايمن حتى انتهى شادي, ثم قال.
ايمن: طب...وانت هتعمل ايه دلوقتي؟, انا شايف ان الموضوع فيه لبس كبير.
شادي: واي لبس, دي ندى لو عرفت ممكن تولع في البيت حريقة, وتيجي تجيب سلمى من شعرها.
ايمن: وانت هتقولها؟.
شادي: مش عارف.
ايمن: بس دي حاجة متستخباش يامعلم.
شادي: والله ماعرف اعمل ايه, بس الي عارفه اني لو نطقت ممكن ندى يحصلها حاجة.
ايمن: عايز رأيي,انت قولها واقفش,نظام هو دا الي حاصل اذا كان عجبك, متعرفش تعمل كده؟.
شادي: مش دلوقتي احنا لسه في الاول مش عايز انشف عليها ,ندى برضة مبتستحملش الضغط.
ايمن: بس كدة لو عرفت هتبقى مشكلة.
تجهم وجه شادي وهو يقول.
شادي: مش هتبقى مشكلة بس, دي هتبقى مصيبة ووقعت فوق دماغي.
*******************
دخلت نسمة البيت وتوجهت للمطبخ مباشرة حيث والدتها.
نسمة: السلام عليكم.
الام: وعليكم السلام, اتأخرتي ليه؟,هايدي في اوضتك, اغرفلكو تتغدو؟.
وقفتت مذهولة لحظة قبل ان تقول.
نسمة: وهايدي في اوضتي بتعمل ايه؟.
الام: معرفش هي جت من شوية ملقتكيش, قلتلها استني اعدي اتغدي معانا.
نسمة: استغفر الله العظيم.
وتوجهت الى غرفتها على مضض.
نسمة: السلام عليكم.
قامت هايدي من على فراش نسمة التي كانت راقدة عليه وهي تقول.
هايدي: وعليكم السلام ياهانم, نفسي اعرف بتروحي فين كده العصر, فيه حد بينزل الوقت دا اصلا؟.
قالت نسمة وهي تضع الاكياس من يدها.
نسمة: انتي, مانتي برة بيتك اهه العصر.
هايدي: قصدي برة البيت يعني, انا من بيت لبيت, ايه دا كنتي بتعملي شوبينج وريني.
وجذبت احدى الحقائب تنظر مابها, فقالت نسمة.
نسمة: بجيب حاجات مع ميسون عشان فرحها قرب وبالمرة بجيب شوية حاجات ليا, انتي مش وراكي شغل دلوقتي؟.
هايدي: لا خرجت بدري,قلت افوت عليكي, اصل انا زهقانة اوي, بفكر اطلع اسكندرية, ماتيجي معايا؟.
نسمة: يامزاجك بجد, والي انا مخطوباله دا قرطاس يعني.
التقطت هايدي صورة لعمر موضوعة في اطار على مكتب نسمة وتأملتها وهي تقول.
هايدي: هو هيقولك لا يعني؟..., مممم مع ان شكله مش رخم.
لم تجبها نسمة فأكملت هايدي وهي تضع الصورة من يدها.
هايدي: اصل انا ظبطت شوية من اصحابي نسافر, بس هما بقى مش عايزين يسافرو ويرجعو في نفس اليوم, عايزين يباتو وكده, قلت ادور على حد في اسكندرية يحجزلنا, بس انا معرفش حد الا مروة صاحبة ندى, وماليش فيها اوي, ماتكلميلي ندى تجيبلي نمرتها.
نسمة: حاضر.
هايدي: وايه اخبار ندى؟, مش حامل؟.
نسمة: حامل ايه هي لحقت؟.
هايدي: مانتو بقيتو بتخبو, معرفش مالكو.
نسمة: انا مالي انا؟.
هايدي: صح يانيسو انتي ملكيش دعوة انتي طيبة.
نسمة: مش اوي يعني.
قامت هايدي تقبلها.
هايدي: لا والله انتي اطيب واحدة فيهم كلهم اندال, بس اوعي يانيسو يا حبيبتي تنسي تجيبيلي نمرة مروة, زهقت عايزة اسافر بقى.
*****************
ندى: دودو...
شادي: مممم؟؟.
ندى: دودو يا حبيبي انا زهقانة.
شادي: يعني عايزة ايه يعني؟, عايزة تخرجي؟.
ندى: يعني هخرج لوحدي؟, مانت قلتلي راجع تعبان ومش هتقدر تخرج, وبقالنا شهر على كده, مبتخرجنيش الا مرة واحدة في الاسبوع, وانا زهقت.
شادي: قلتلك خدي هالة او نسمة واخرجو.
ندى: مش فاضينلي ,هالة بتنزل بليلو وبتبقى خروجة غلسة, ونسمة مفضية نفسها لميسون معرفش ليه مع انهم معادوش اصحاب زي الاول, بس نسمة تموت في خدمة الناس.
التفت شادي وهو يضع اللابتوب عن ساقه وقال.
شادي: طيب ان ايه المطلوب مني؟, عايزة تخرجي مع اصحابك انزلي انا معنديش مانع.
ندى: ياحبيبي هو انا بقى عندي اصحاب الا ايه ونشوى.
عاد ينظر الي اللابتوب.
شادي: انزلي مع ايه ونشوى.
ندى: ماليش مزاج ليهم.
بدأ صوته يعلو وهو يقول.
شادي: يعني انتي عايزة ايه مني؟, انا المطلوب مني ايه دلوقتي؟, اوعي تقوليلي عايزة تشوفي هايدي زي المرة الي فاتت.
ندى: لا هايدي ايه, انا خلاص مش بفكر في هايدي تاني.
قال شادي ببرود.
شادي: امال ياروحي عايزة تقولي ايه, اصل انا مش فاهمك.
صمتت ندى للحظات قبل ان تقول.
ندى:..... انا...انا بفكر يعني..لو اشتغل.
اغلق شادي اللاب توب ووضعه عن ساقه وهو يلتفت اليها.
شادي: تشتغلي ايه؟.
ندى: هو ايه الي اشتغل ايه يا حبيبي, هو انا صنايع, انا دكتورة, وبعدين انا زهقت من القعدة في البيت بقالنا شهر ونص متجوزين, الي بننام فيه بنصبح فيه, انت بتنزل وانا بعد ارتب واطبخ, زهقت ياشادي, عايزة احس اني ليا لزمة.
شادي: وهو انتي كده ملكيش لزمة؟.
ندى: ياحبيبي انا قصدي اني قاعدة مبعملش حاجة, لما انت بتنزل بزهق اوي.
شادي: ولزومه ايه البهدلة والقرف على شوية ملاليم ياندى.
ندى: يا حبيبي هو الشغل بيبقى عشان الفلوس, الشغل عشان الشغل نفسه الواحد بيحس ان له قيمة.
شادي: طيب انتي لقيتي شغل مثلا وجاية بتسأليني تحصيل حاصل؟.
ندى: لا ياحبيبي ابدا انا كنت بس بسألك عشان ابدأ ادور, حتى لو انزل اعد في صيدلية قريبة من البيت, اهو برضة اتسلى.
شادي: طيب ياندى ربنا يسهل.
ندى: هو ايه الي ربنا يسهل هو انا بقلك سفرني, انا بقلك عايزة اشتغل.
شادي: حاضر ياندى, هدورلك على شغل, كويس كده؟, خلاص ارتحتي.
قامت ندى واقتربت منه وقبلته على وجنته وهي تقول.
ندى: ربنا يخليك ليا ياحبيبي, انا كنت عارفة انك هتوافق.
***************
نسمة: والله انا ماكان ليا خالص في موضوع الدراسات دا, انت الي كبرتها في دماغي.
قال عمر لها في الهاتف بصوت مرح.
عمر: ياستي اعتبري انك كنتي في كلية خمس سنين , او انك دبلرتي كام سنة.
نسمة: ايه دا الي دبلرت كام سنة دي ياعمر انت عايز تعطلني وخلاص تحسسني اني لسه صغيرة, يابابا انا كبرت وماصدقت خلصت من الدراسة.
عمر: انتي كسلانة وبس, مش عايزة تذاكري , يابنتي الدراسة مفيدة في كل الاحوال الواحد لازم يعيش عمره كله يتعلم, المفروض اصلا تخلصي دراساتك وتبدأي كورسات حاجة تانية, تبقي عارفة في كل حاجة, على طول بتتعلمي, انا محبش تكوني سلبية وكسلانة.
نسمة: ياسلام يعني, ماشي انا موافقة نأجل الجواز بقى سنتين تلاتة اربعة, اكون خلصت كسل.
عمر: وهو انتي ياتدرسي يا نتجوز؟, بتعاقبيني يعني عشان بنبهك.
نسمة: يباي عليك ياعمر يعني انت عشان بتذاكر للدبلومة مش هاين عليك تشوفني فاضية, لازم تشغلني معاك يعني.
عمر: انا عايز اشوفك اول واحسن واحدة في الدنيا, ويهمني تكوني دايما فاهمة وواعية وشغالة, مبحبش التنبلة , انتي واحدة زكية وخسارة في الهطل.
نسمة: هطل!!, الله يكرمك, ماشاء الله لسانك بينقط سكر.
عمر: انا برضة يانسوم, دا افتكر اني اكتر واحد بيجاملك, بقى عايزة تأجلي الجواز يا مفترية؟.
نسمة: مانت الي بتقولي دبلري.
عمر: ايه رأيك يا نسوم لو في خلال الكام شهر الجايين دول نكتب الكتاب؟.
نسمة: نكتب الكتاب؟؟, لا يا عمر دي مش فكرة كويسة.
عمر: ليه كده بس؟.
نسمة: كل علاقة ياعمر بيبقى فيها نص في المية نسبة نجاح والنص التاني فشل, انا مبقدرش الشر اعوذ بالله بس انا بفكر, بعد الشر بعد الشر لو محصلش نصيب, انفصال خطوبة اسهل بكتير من انفصال كتب كتاب, ممكن مش بالنسبة للولد, بس البنت بتعتبر مطلقة.
عمر: اصل احنا برضة محكومين اوي يا نسمة في حكاية الخطوبة دي, يعني لا عارفين نخرج ولا نتنيل, وانا كمان عايز ناخد خطوة جديدة مش هنعد كل دا مبنعملش تقدم...., نسمة انتي معايا اصلا؟.
نسمة: استنى كده يا عمر.
واسترقت السمع قليلا , ثم عادت لتقول بضيق.
نسمة: عمر نتكلم في الموضوع دا بعدين, دي شكل هايدي جت, ومش هعرف اتكلم, هكلمك تاني بعد ماتمشي, انت هتنام؟.
عمر: لا مش هنام, هستناكي تكلميني.
نسمة: طيب لو تعبان نام عادي والله هكلمك الصبح اول ما تصحى,
عمر: لا لا انا هستناكي.
نسمة: ماشي عايز مني حاجة؟.
عمر: لا خدي بالك من نفسك.
نسمة: وانت كمان, مع السلامة.
عمر: سلام.
هايدي: هالللللللو.
اغلقت نسمة الهاتف في ضيق لدى دخول هايدي.
نسمة: حمد الله ع السلامة انتي رجعتي؟.
هايدي: حبيبي, وحشتيني, مووواه.
نسمة: يعني اسكندرية نورت دلوقتي بعد مامشيتي دلوقتي.
قالت وهي تجلس بجانب نسمة بعد ان قبلتها.
هايدي: اخص عليكي يا نيسو, بس الرحلة كانت جامدة, كانت عايزاكي بجد.
نسمة: عملتي ايه هناك؟.
هايدي: مروة معرفتش تجيلي عشان كنا وصلنا بدري وهي كان عندها شفت, المهم قامت باعتالنا مين بقى؟, على المصري الي كان زميلهم دا, بس طلع ولد عسل يا نسمة, زي ماكانت ندى بتحكي عليه بالظبط, وجدع جدع يعني, ظبطنا اخر تظبيط, وماسابناش الا واحنا مروحين, واد راجل راجل بجد.
نسمة: ماهي كانت دايما بتقول عليه راجل.
هايدي: بس بجد ولد محترم اوي, وتحسيه كده واحد يعتمد عليه.
ثم صمتت قليلا قبل ان تقول.
هايدي: انتي عارفة انه بيشتغل هنا, ومن حظنا انه كان هناك وقتها.
نسمة: انتي بتتكلمي عنه كتير ليه ,معجبة؟.
هايدي: وليه لا.
قالت نسمة بسخرية.
نسمة: غريبة يعني اول مرة تعجبي بواحد مش متجوز.
ضربتها هايدي وهي تقول.
هايدي: قليلة الادب, انا اول مرة اعجب بحد مش متجوز؟.
نسمة: خدي بالك من قلبك يا هايدي الي بقى عامل زي المقشة من كتر ما بهدلتيه معاكي, كفاية عليه لحد كده, مبقاش مستحمل حرام عليكي, مبتلحقيش تطلعي من صدمة لازم تمسكي في التانية .
قالت هايدي بغضب.
هايدي: انتي ايه فهمك في الدنيا انتي اصلا يا شيخة نسمة, خلي بالك انتي من قلبك يا ستي, انا عاجبني قلبي المقشة.
نسمة: والله ياهايدي انا مش عارفة بيجيلك نفس منين تحبي تاني, المفروض الواحد بياخد الصدمة ويفضل متنح, والله انتي مش محتاجة ولد عشان تفوقي ممكن تساعدي نفسك.
هايدي: يييوووه يا نسمة بلاش الكلام الكبير دا بس, انا مش محتاجة نصايح انا شبعت الكلام دا من كل الناس, كل واحد عامل فيها مصلح اجتماعي وفاكرين نفسكو هتصلحوني, انا خلاص راحت عليا ومعادش حد يقدر يصلحني انا اتكسرت ستين حتة وخلاص.
ثم قامت بغضب.
هايدي: وانا الي كنت جاية افرفش معاكي, قفلتيني يا شيخة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2



تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد سبتمبر 25, 2011 4:56 am

الفصل الثامن

الحلقة الثالثة
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376
شادي: والله انا قلتلها الشغل دا تعب ووجع دماغ هي الي مصممة تدور.
هالة: والله مادام هي مش مشغولة بحاجة يبقى تشتغل احسن, مش حاجة وحشة يعني ياشادي انا مش عارفة انت ممانع ليه.
شادي: انا مش ممانع ولا حاجة بالعكس انا قلتلها سبيني ادور معاكي.
ندى: واهو بقالك اد ايه مثبتني انك بتدور.
شادي: مش بدورلك على حاجة كويسة.
ضحكت نسمة وهي تقول.
نسمة: ماهو هيعد يدور سنتين تلاتة كده لحد ماتنسي.
قال عمر موجها كلامه لنسمة.
عمر: عشان تعرفي ان انا بخليكي تذاكري في الاول اهه عشان مبقاش حرمتك من حاجة, يعني انتي الي هتبقي مش عايزة من نفسك.
نسمة: ياسلام يعني انا لو لقيت شغل مش هتسيبني اشتغل بعد الجواز.
عمر: انا عنيا ليكي, دانا لو اطول تشتغليني اسيبك تشتغليني.
اسلام: انا قلتلكو الواد دا عامل فيها دبلوماسي وهو بتاع اشتغالات مصدقوتنيش.
عمر: من بعض ما عندكم.
نسمة: انا اصلا مكنتش عايزة اعرفكم على بعض, انا مبتفائلش بيك يا اسلام.
اسلام: انتي تطولي!.
هالة: طب الحق الحق الي بيصفرولك, بلاويك الي بيبقو ملقحين في كل حتة, مبنخلصش احنا منعدش في مكان الا مانلاقي حد عارفك, يخرب بيت الجيم وسنينه.
اسلام: الجيم الي بتدعي عليه دا لو اتخرب مش هنلاقي ناكل ياهانم.
ثم التفت ينظر الى المنضدة خلفه ,واشار للجالسين عليها قبل ان يقول.
اسلام: دول رامي والعيال, مش من الجيم ولا حاجة اما اقوم اسلم عليهم, عن اذنكو يا جماعة.
وقام بينما قالت ندى بسرعة دون ان تنتبه وهي تنظر صوب اصدقاء اسلام.
ندى: مش دا ابراهيم ؟.
نظرت اليها نسمة في غيظ شديد, لقد رأته منذ ان جلس, ولم تشأ الاشارة للموضوع لانه غير ذو اهمية على الاطلاق, ولم ترد ازعاج عمر, والقت بنظرها الى عمر الذي نظر نظرة خاطفة حيث اشارت ندى, ثم ابعد نظره ولم ينظر ثانية, فعاد شادي ليتحدث مع زوجته حتى يلفت انتباه الجميع الى شيء اخر, وبعد قليل من عودة اسلام اليهم ,وعودة الحديث الى مجاريه,قالت هالة لندى بصوت خفيض.
هالة: يعني هو اسلام قام يسلم عليهم عشان محدش منهم يجيله هنا ,ولا نسمة ولا عمر ياخدو بالهم, تقومي انتي تقولي بمنتهى الغباء ابراهيم, انا مبقتش عارفة ايه غبائك دا بجد.
ندى: معلش والله مااخدت بالي الكلمة طلعت من بقي كده معرفش ازاي.
******************
استرق عمر النظر الى هالة وزجها الذان انخرطا في حديث مع شادي وندى.
عمر: ايه يا نسمة بقى, نكمل كلامنا.
نسمة: يا عمر الموضوع دا منتهي خالص, انا على قد مانا عايزة فعلا ناخد خطوة, ومبتمناش حاجة في الدنيا قد ما بتمنى اني اكون معاك, بس كتب كتاب مجازفة كبيرة.
عمر: انتي متخيلة ليه ان اننا ممكن نسيب بعض؟.
نسمة: ياعمر لا , المشاكل بتحصل على اتفة الاسباب, واديك شفت ندى وشادي كانو هيفركشو على مفيش.
احتد عمر قليلا.
عمر: انتي ليه دايما بتقارني نفسك بالي حواليكي, انتي ليه بتقارنيني بواحد تاني.
قالت نسمة وقد بدا يظهر عليها الضيق.
نسمة: قصدك ايه بواحد تاني, انا مبقارنش بينك وبين حد ياعمر ومتضايقنيش بكلامك دا بقى.
عمر: انتي الي مصممة تحطيني انا وتجربتك الي فاتت دي في خانة واحدة.
نسمة: انت لو جبت سيرة الموضوع دا تاني يا عمر انا مش هتكلم معاك تاني.
عمر: انا بكلمك في مستقبلنا انا وانتي, وكل مرة تزعليني.
نسمة: الموضوع مفيهوش حاجة تزعل ياعمر, انت الي متوتر من المشاكل الي عندك في الشغل بقالك كام يوم ,وقلتلك ميت مرة لما تبقى مخنوق من حاجة انا ماليش ذنب فيها متطلعش قرفك فيا, عشان انا ببقى على استعداد اني اخرجك من المود الي انت فيه ومبعرفش اعمل دا لما الاقيك بتهاجمني انا بالشكل دا.
عمر: انا مش متنرفز من حاجة.
نسمة: ماهو واضح ولا بتزعقلي ولا حاجة اهه.
خفض عمر صوته وهو يقول.
عمر: انتي بقى الي فيه حاجة في دماغك, انا مش متضايق يا نسمة.
نظرت اليه نسمة قبل ان تقول بضيق وصوت مختنق.
نسمة: انا مش عارفة انت بتعمل كل دا ليه وعشان مين, انت مش طبيعي بقالك شوية يا عمر وانا عارفة ليه.
عمر: شفتي على طول تفكيرك راح فين.
نسمة: انا تعبت من كتر مابتفكر في ابراهيم يا عمر.
عمر: مين فينا الي جاب سيرته دلوقتي.
نسمة: عمر انا بجد زعلانة اوي اوي ياريت نسكت بقى, ياخسارة, كنت فاكراك فاهمني.
*******************
شادي: والله يا لومي انا مش مقتنع بحكاية شغلها دي, بس اعمل ايه, هي زهقانة.
سلمى: بس انت فعلا بتدورلها.
شادي: اه والله قالب الدنيا, لو تعرفي حاجة كويسة يالومي ابقي عرفيني.
سلمى: من عنيا ياشادي مانت عارف.
شادي: انا متأكد يا لومي, انتي لسه كده جدعة وكده يعني ولا .
سلمى: وانا من امتى مكنتش جدعة يابني.
صمتا قليلا, قبل ان يقول شادي بصوت جدي.
شادي: بجد يا لومي انتي لسه مفيش حاجة كده ولا كده؟.
سلمى: كده ولا كده ايه يعني؟.
شادي: يعني ازاي انتي لغاية دلوقتي مفيش خطوبة او جواز, ازاي واحدة زيك يعني تعد كده, هما الرجالة فين اتعمو.
سلمى: نصيبي ياشادي, بس اوعى تفتكر اني متضايقة بالعكس, انا مبسوطة في الشغل واني اعيش حياتي شوية قبل ما ارتبط ببيت ومسؤليات, انا لسه صغيرة برضة.
شادي: والله انا بدعيلك يا سلمى.
نظرت اليه نظرة ضيق صارمة قبل ان تقول بحزم.
سلمى: متدعيش.
شادي: ليه يا سلمى؟, ......؟.
صمتت سلمى قليلا قبل ان تقول وكأنها تغير الموضوع.
سلمى: انا هسألك ابن عمي شغال في شركة ادوية, وكانو محتاجين حد عشان اللي شغالة معاهم حامل, بجد هشوفلك الموضوع دا.
صمت ينظر اليها ولم يتحدث في الموضوع السابق بل قال.
شادي: ربنا يخليكي يا سلمى, انتي طول عمرك اجدع واحدة في الدنيا.
احمر وجه سلمى للحظة قبل ان يدخل وليد المكتب وهو يقول.
وليد: يعني طلبتو اكل وفطرتو واخر وطينة, وانا والراجل التاني دا ولا كأن لينا لزمة, وبعدين ايه الهيافة الي بتاكلوها دي, ايه يا ستاذ شادي, الله يرحم الي كان بيضرب ع الصبح فطير وحوواشي ومصايب يعني.
ايمن: اصله عامل دايت.
جلس وليد خلف مكتبه وهو يقول.
وليد: وانتي يا استاذة الا الساندويتشات والحركات دي مطلعتش الا لما شادي رجع, يعني احنا ولاد البطة السودة مثلا.
قامت سلمى من امام مكتب شادي لتجلس خلف مكتبها وهي تقول بحدة.
سلمى: بلا سودة بلا بيضة, انا من هنا ورايح مش هجيب اكل لحد تاني, جبتلي الكلام يا استاذ شادي عادتك ولا هتشتريها.
*********************
دخلت ندى البيت وهي تلقي بحقيبتها في الصالون بغضب وتتحرك بعصبية الى غرفة النوم, فتبعها شادي غاضبا هو الآخر وهو يهتف.
شادي: ممكن افهم انتي متعصبة على ايه وانتي الي غلطانة؟.
التفتت اليه وهي تصيح.
ندى: انا نفسي اعرف انت ايه الي بيخليك تقول لمامتك كل حاجة؟, ليه بتدخلها في حياتي بالشكل دا؟.
شادي: وهو ايه الي انا قلته ان شاء الله, وهو لما هتشتغلي محدش هيعرف.
ندى: تقول ليه ان انا بدور على شغل؟.
شادي: عشان انتي بتدوري على شغل, انا كنت بتكلم عادي ,هي حدوتة؟.
ندى: اهي مامتك عملتها حدوتة, وقعدت تقولي فوقي لبيتك وجوزك شغل ايه وهباب ايه؟, طب مانا ماما ربتنا كلنا وهي بتشتغل ولغاية دلوقتي لسه بتشتغل ايه علاقة دا ببيتك وجوزك, واما اقول الكلام دا لمامتك تقولي ماهي باين التربية, قصدها ايه يعني ان انا مش متربية ولا ان ماما مربتناش, مانا مش فاهمة.
شادي: وهو انتي سكتي مانتي قلتيلها دي وجهة نظرك انتي , يعني رأيك واشبعي بيه, مانتي فعلا ردودك وكلامك مستفز.
ندى: يعني عايزني اسمع تهزيئي بودني واسكت.
شادي: ايوة اسكتي , انا مش راجل قاعد معاكي ولا انا ايه يعني؟,ولو مكنتش رديت انا ودافعت عنك كنتي تنطقي, لكن ازاي لسانك الي زي المبرد لازم يلسع كلام على طول.
ندى: طبعا وانت هتقول ايه غير كده ماهي امك.
قال شادي بغضب.
شادي: ايواااه امي, ومن هنا ورايح تحترمي نفسك وانتي بتتكلمي عنها انتي فاهمة, انا مبغلطش في اهلك يا ندى خدي بالك انتي بقى من اسلوبك وكلامك مع اهلي .
ندى: بس انا لو حد غلط فيا او في اهلي تاني هرد يا شادي ايه رأيك بقى.
شادي: ابقي وريني هتردي على امي ازاي ياندى, عشان اكون مطلقك تاني يوم, اصلك بقيتي بتستهبلي.
تجمدت ندى لدى الكلمة وانعقد لسانها لثوان قبل ان تقول بدهشة.
ندى:.....تطلقني؟؟؟.
انتبه شادي لما قال وفكر للحظة ان يتراجع ,ولكن رجولته ابت الا ان يستمر في العناد فقال.
شادي: الي سمعتيه بقى, ومش عايز اتكلم اكتر من كده عشان انتي بتستفزي الواحد باسلوبك وتخليه يغلط.
وخرج من الغرفة في عنف, بينما ظلت ندى متسمرة والدموع تنساب على وجنتيها.
******************
توجه عامل الشركة للمكتب الذي يجلس عليه عمر, وانحنى على اذنه يقول.
العامل: واحدة بتقول انها خطيبة حضرتك برة.
انتفض عمر وترك الاوراق التي امامه وهو يقول بدهشة.
عمر: نسمة؟.
العامل: معرفش يا استاذ عمر هي خطيبة حضرتك اسمها نسمة؟.
لم يسمعه عمر انا قام بلهفة ليخرج باحثا عن نسمة, لقد بردت العلاقات بينهما لمدة يومين بعد الاختلاف الذي حدث بينهما, ولم يستطع النوم لليلتين كاملتين, يحاول الاتصال بها دون جدوى, ولم يرد ان يحادث اهلها حتى لا يعرف احد انهما على خلاف, لذلك لم يصدق حين اخبره العامل انها هنا, وبكل لهفته نظر فوجدها جالسة في هدوء منتظرة اياه, فاقترب ببطء على عكس خطواته السريعة التي خرج بها, وهو يقول محاولا اخفاء السعادة في صوته.
عمر: ازيك يا نسمة؟.
قامت نسمة وهي تقول بهدوء.
نسمة: الحمد لله, انا عطلتك عن حاجة؟.
عمر: لا ابدا, انا كده كده كنت طالع البريك بتاعي, تعالي ننزل الكافيتريا.
سارت نسمة امامه دون كلام حتى وصلا للكافيتيريا.
عمر: اطلبك ايه؟.
نسمة: لا ولا حاجة انا صايمة.
نظر اليها بعتاب وهو يقول.
عمر: ...اول مرة تصومي من غير ماتقوليلي اصوم معاكي.
نسمة:.........
عمر: على فكرة انا كلمتك كتير اوي.
نسمة: مانا عارفة.
عمر: انتي مكنتيش بتردي عليا ليه؟؟
نسمة: كنت بفكر ياعمر,... بفكر فينا , فيا وفيك, الي حصل دا بينلي ان احنا فيه بينا مشكلة فظيعة, ولو فضلت على كده هيحصل شرخ كبير, انت بدأت تقلب في القديم, والي بيقلب في الي فات يا عمر مبيسكتش, اسلام وهالة كانو هيخسرو بعض عشان كده, اسلام برضة فضل شايل موضوع في قلبه وكان هيخسرها وهو بيحبها, انا مكنتش متخيلة انك كمان تعمل كده نهائي.
عمر: يعني مش انا لوحدي اهه الي بفكر كده.
نسمة: ياعمر, انت بتقارن ايه بايه, بتقارن علاقتي بابراهيم بعلاقة هالة بعمرو مجدي, انا مش عارفة اوصلك ازاي ان ابراهيم دا كان مجرد بلوة في حياتي وفرحت لما انتهت.
عمر: بس انتي استحملتيه يا نسمة دا دليل تمسك بيه.
نسمة: يادي النيلة, تمسك ايه بس, انا هشرحلك, عارف الاحساس لما تشتري جزمة جديدة وتلبسها وتلاقيها ضيقة عليك وتفضل قانع نفسك انها ضيقة عشانها جديدة مش عشان هي مش مقاسك, وتفضل ماشي بيها مستحمل عايز توصل البيت بسرعة عشان تقلعها, عارف احساسك اول ما بتقلع الجزمة بقى, مرتاح لانك قلعتها بس هي سايبة وجع لسه في الرجل ,اهو هو دا الي عندي , ومفتكرش انه احساس كويس ابدا.
عمر: ......نسمة انا واثق فيكي.
قالت نسمة بشيء من الحدة.
نسمة: لو الثقة دي مش كفاية لدرجة انك تتأكد مني , يبقى هقلك يا ابن الناس زي مااختي قالت قبل كده وانا زعلت منها لانها مدافعتش عن نفسها, بس مكنتش فاهمة وقتها ان الشك ملوش حل ولا له عقل, هقلك كل واحد فينا ف.......
قاطعها عمر بسرعة.
عمر: لا نسمة اوعي تقولي حاجة...اوعي....
نسمة: ليه يا عمر؟.
عمر: عشان ...عشان انا بحبك.
صمتت نسمة وهي تنظر اليه, انها اول مرة يقولها لها.
نسمة: بتحبني؟.
عمر: ايوة والله العظيم بحبك وحبيتك ,ومكنتش عايز اقلك عشان متقوليش عليا بتسرع و تخافي مني, بس انا فعلا بقول كده من غيرتي عليكي وفكرة ان كان فيه حد في حياتك قبلي بتموتني....., متتنرفزيش بس استني انا مش قصدي في حياتك, انا واثق فيكي جدا والله العظيم بس انا برضة دمي حامي يا نسمة, بس انا فهمت دلوقتي موضوع الجزمة دا الي قلتي عليه فهمني, وانا مش هجيب سيرته تاني, مادام الموضوع دا خلاكي تبعدي عني كل دا وتقدري مترديش عليا باليومين, وجاية واخدة قرار وحش اوي, يا نسمة انا فرحتي اني شفتك برة المكتب دي عندي بالدنيا, اوعي تقولي الكلام الغريب الي قلتيه دا تاني, انتي فاكراني مجنون عشان اسيبك.
نظرت اليه تستبين صدقه.
نسمة: انت متأكد من الي بتقوله يا عمر؟.
عمر: زي مانا شايفك قدامي دلوقتي.
نسمة: خلاص ياعمر....انا موافقة.
عمر: موافقة على ايه؟.
ابتسمت وهي تقول.
نسمة: على كتب الكتاب.
عمر: بجد يا نسمة؟, بجد؟, انا فرحان جدا,احنا ممكن نكتب الكتاب ونطلع العمرة كمان لو عايزة.
نسمة: ههههههه عمرة طب فين تذاكر شرم الشيخ.
عمر: الي انتي عايزاه يا خالتي اطاطا.
نسمة: هههههههه.
عمر: بجد يا نسمة موافقة.
نسمة: ايوة موافقة على كتب الكتاب بس العمرة دي سيبها لبعد الجواز, انت فاكرنا طالعين مارينا ولا ايه.
عمر: الي انتي عايزاه يا نسمة,الي انتي عايزاه.....بس ...انتي ايه الي خلاكي توافقي يانسمة؟.
نسمة: عشان انت بتحبني يا عمر, وانا فعلا حاسة انك بتحبني, اتمنى بجد متكونش بتضحك عليا او تأذيني.
عمر: انا عمري مااقدر اأذيكي انسمة, عمري, مسيرك تعرفي ان الي بيحب حد مبيأذيهوش ابدا.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2



تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد سبتمبر 25, 2011 4:58 am

الفصل الثامن
الحلقة الرابعة
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376
دخلت هايدي غرفة نسمة لتجد ندى نائمة على الفراش, فقالت.
هايدي: ايه دا؟, مش تقولي ان ندى عندك.
قامت نسمة تأخذها من يدها خارج الغرفة.
نسمة: هششششش, دي لسه نايمة, تعالي نعد في اوضتها تعالي.
قالت هايدي بعد ان جلستا بغرفة ندى القديمة.
هايدي: هي متخانقة مع شادي ولا ايه؟.
قالت نسمة وهي تدير وجهها عنها.
نسمة: معرفش.
هايدي: ولا تعرفي, يعني كنتي هتقولي يعني, المهم انتي اخبارك ايه؟, واخبار عمر ايه؟.
نسمة: الحمد لله تمام.
هايدي: الا قوليلي يا نيسو ,هي ندى لسه بتكلم المصري؟.
نظرت اليها نسمة باندهاش.
نسمة: لا طبعا, هي ملهاش علاقة بيه من زمان.
هايدي: هي غادة دي صاحبتها ولا ايه؟.
نسمة: غادة مين؟.
هايدي: دي واحدة كان مرتبط بيها علي.
عقدت نسمة حاجبيها وهي تقول .
نسمة: انتي ايه حكاية علي معاكي بقى, انتو حبيتو بعض ولا ايه؟.
هايدي: طب ياريت, دا الواد تقيييل جدا يانسمة, انا معرفتش حد في حياتي كلها كده, ايه دا, ملوش دخلة ابدا, المهم انه يغيب يغيب, ولما اسأل عنه الاقيه بيتصل هو ويفضل يتكلم بالساعات, غريب اوي يانسمة, متعرفيلوش هو فعلا مهتم ولا مش في دماغه, بس لو مكانش في دماغه مكانش يسأل صح, انا مش عارفة والله, الولد دا غريب اوي, انا محدش حيرني كده من ايام حمادة.
نسمة: وانتي عايزة منه ايه؟, علي دا مش غني زي اصحابك يعني.
هايدي: بس هو ابن ناس كده, تحسيه نضيف وراجل, ممكن يتحمل مسؤلية يعني متخافيش وانتي معاه .مش زي العيال الهايفة الي احنا نعرفهم.
نسمة: اتكلمي عن نفسك يا حبيبتي, انا معرفش عيال.
هايدي: المهم يعني انا كنت جاية عايزة البادي السوارية بتاعي, كنت ناسياه عندكو من قبل فرح ندى, ابقي دوريلي عليه الله يخليكي عشان عايزاه.
نسمة: حاضر.
هايدي: انا هنزل بقى, ابقي شوفيهالي يا نيسو ضروري, باي.
نسمة: سلام.
واثناء وصولها للباب وجدته يفتح وتدخل هالة وطفلتها, فتسمرت هالة قبل ان تبتسم بتردد.
هالة: ازيك يا ديدي عاملة ايه؟.
هايدي: هالة , ازيك يا بنتي عاش مين شافك, وريني سلسبيلا, ماشاء الله كبرت وبقت شبهك خالص.
هالة: عقبال ماتجيبي زيها ان شاء الله.
قبلت هايدي الطفلة في سرعة قبل ان تقول.
هايدي: انا هنزل بقى يا نيسو, باي يا هالة.
وعبلات الباب متخطية هالة بسرعة ,فقالت هالة بعد خروجها.
هالة: متقوليش انها كانت جاية لندى.
نسمة: لا لا متخافيش, دي كانت جيالي انا.
دخلت هالة غرفة نسمة ووضعت طفلتها بجانب ندى على الفراش, وقالت توقظها.
هالة: ندى اصحي اصحي بسرعة هايدي جت.
قفزت ندى من الجزع بسرعة وهي تشهق.
ندى: ايه فيه ايه؟.
هالة: هههههههههههههه, شكلك فظيع وانتي مخضوضة ,هههههه.
ندى: اخص عليكي ياهالة انتي عارفة انك فزعتيني فعلا, حرام عليكي انا كنت ماصدقت انام.
هالة: وانتي ايه متخانقة مع شادي ليه بقى؟, امك كلمتني تجيبني.
مسحت ندى بيدها على وجهها وهي تعتدل في الفراش وتقول بضيق.
ندى: اتخانقنا لما رجعنا من عند امه كالعادة, بس المرة دي قالي لو رديتي على ماما تاني هطلقك.
هالة: ياخبر اسود, دا بجد؟.
ندى: اه والله العظيم ونام في الاوضة التانية , قمت الصبح قلتله انا هروح لماما قالي روحي ونزل الشغل, لا قالي اوصلك ولا استنيني ولا حاجة.
هالة: لا اوعي ياندى لسانه ياخد على الكلام دا, الحاجات دي مفيهاش هذار.
ندى: هو محلفش طلاق ياهالة, هو كان بيتكلم كده وشكله مفكرش في الكلام, بس انا زعلت منه اوي, وخصوصا انه محاولش يصالحني الصبح.
هالة: وهو هيجي يجيبك؟.
ندى: معرفش والله انا من امبارح اصلا وانا مخنوقة بشكل غير عادي.
هالة: معلش ياندى, اكيد هتحصل خلافات مابينكو بسبب مامته يعني انتي هتوهي عنها, بس المهم انتي متزعليش جوزك منك, انتي رحتي ولا جيتي مالكيش الا هو.
ندى: انا مكلمتوش على انه مدافعش عني, انا كل الي زعلني انه كان بيلومني بعد ما امه هي الي شتماني وشاتمة اهلي وقايلة اني مش متربية, عايزني اسكت ازاي يعني, وفي الاخر يقولي اطلقك.
هالة: طيب بصي متكبريش الموضوع عن حده, لحسن يفتكر انك قاعدة هنا غضبانة ولا حاجة , قومي ارجعي بيتك قبل مايرجع هو من الشغل, وعديها ياندى من غير مشاكل, انتو مش حمل امي قالت وامي عادت, عشان مواضيع الامهات دي ملهاش نهاية,انا صحيح مبطيقش امه دي, بس انتي لو رضيتيها بترضيه يعني بيتحسبلك عند ربنا, حاولي ياستي واعصري على مناخيرك لمونة واستحملي, عشان خاطر جوزك الي انتي متأكدة انه بيحبك.
ندى: انا والله يا هالة ماعارفة اتهنا من امه دي خالص.
هالة: معلش معلش, قومي قومي خلي تسمة توصلك بيتك, وكلمي جوزك خليه يجيب اكل من برة وهو راجع, واعملي تغيير في المود شوية او اخرجو كلو برة, عشان ربنا يباركلكو ياحبيبتي, قومي ياماما ربنا يهديكي.
*********************
سلمى: شادي انا كلمتلك عماد ابن خالتي , وقالي ياريت داحنا محتاجين واحدة ضروري, اول ماتروح بقى ابعتلي السي في عالميل.
شادي: شكرا يا سلمى,
سلمى: مالك يا شادي؟, انت متضايق من حاجة؟.
شادي: لا عادي.
سلمى: لا بجد فيه ايه؟.
شادي: مفيش ياسلمى شوية حاجات كده في البيت.
سلمى: متخانق مع ندى؟.
شادي: عادي يا سلمى بقى.
سلمى: خلاص انت حر, مش عايز تحكي بلاش.
وبعد قليل رن هاتف شادي.
شادي: ..الو.
ندى: الو......
شادي: ايوة....
ندى: ممكن...وانت راجع من الشغل تجيب معاك اكل؟.
اقتضب شادي وهو يقول.
شادي: ماعندك التلاجة مليانة.
ندى: لا قصدي اكل من برة, او...ننزل نتغدى برة؟.
اندهش شادي للتغير المفاجيء وخف اقتضابه قليلا.
شادي: عايزة ننزل نتغدا برة يعني؟.
ندى: ياريت.
شادي: ماشي ياندى, انتي لسه عند ماما ولا افوت عليكي فين؟.
ندى: وهو انا كنت اقدر اروح في حتة من غير ما اكلمك اعرفك انا فين ولا ايه؟.
شادي: صح.
ندى:......شادي.
شادي: مممم؟.
ندى: انا بحبك.
شادي: .....وانا كمان بحبك.
ندى: متتأخرش.
شادي: حاضر.
****************
ندى: بص يشادي انت افورت وانا افورت خلاص بقى .
نظر شادي الى ندى عبر المنضدة في المطعم وقال.
شادي: بس انتي غلطتي ياندى.
ندى: بص ياشادي مش عشان انا الي كلمتك وصالحتك تقوم تعمل فيا كده, انا ماغلطتش فيك.
شادي: انتي جايباني هنا عشان تعصبيني ياندى ولا ايه؟, انتي لسه بتعندي عليا.
ندى: انا مش جايباك عشان نتخانق اكيد يعني, انا جيت عشان نتصالح , انت ليه مصمم تتكلم في الي حصل.
شادي: عشان انتي ياندى مبتسكتيش ,على طول ردك على لسانك.
ندى: يعني انت عايز مامتك تظلمني وبتعاقبني على رد فعلي للظلم دا.
شادي: انا زعلان من اسلوبك, وانك مستنيتيش انا اجيبلك حقك.
ندى: انت الكلام جه على هواك اصلا, عشان انت مش عايزني اشتغل.
شادي: انا مش عايزك تشتغلي؟, ولما هو كده جبتلك شغل ليه بقى؟.
اعتدلت ندى وهي تقول متفاجئة.
ندى: جبتلي شغل؟.
شادي: ايوة جبتلك, واحد زميلي في الشغل جابلك شغل في شركة ادوية, عشان تعرفي ان انا بفكر معاكي وبشجعك وانتي الي عايزة تغلطيني وخلاص.
ندى: شادي .....بجد انا مش عارفة اقلك ايه, انا بحبك اوي ياحبيبي, انا مكانش قصدي ازعلك.
شادي: المهم بعد كده متعمليش حاجة تاني الا لما تشوفي انا هتصرف ازاي الاول.
ندى: حاضر يا حبيبي.
شادي: وامي على راسك زي ماهي على راسي.
نظرت اليه قليلا بعد ان افسد فرحتها بهذا الكلام, قبل ان تقول محاولة ابداء الهدوء.
ندى: انا عنيا ليك ولامك يا شادي.
وفكرت "ربنا يستر علينا من امك يا شادي"
********************
عادت نسمة الى البيت محملة بالكتب, لتخبرها والدتها بوجود هايدي في البيت, فتدخل غرفتها متأهبة لسماع شلال من الاحاديث التافهة التي اعتادتها من هايدي.
نسمة: السلام عليكم,...بسم الله الرحمن الرحيم انتي عاملة كده ليه؟.
تأملت هايدي بوجهها الخالي من الماكياج, وعينيها المرهقتين ,وشعرها المعقوص بنظارة شمسية اعلى رأسها.
هايدي: ازيك يا نسمة؟.
نسمة: الحمد لله , انتي مالك؟.
هايدي: مفيش...نسمة....انا كنت عايزاكي في حاجة كده.
وترددت قليلا وهي تضع يدها على فمها دليل التوتر, فقالت نسمة وهي تجلس بقلق.
نسمة: ايه يا بنتي عايزة ايه؟.
هايدي:...انتي فاضية يوم الخميس؟.
نسمة: ليه عايزة ايه؟.
هايدي: عايزاكي تيجي معايا مشوار.....
نسمة: خير يا هايدي انتي هتنقطيني؟, قولي يابنتي انا فاضية بس مش هاجي الا لما تقوليلي فين.
هايدي: الدكتور؟.
نسمة: دكتور ايه؟, انتي عيانة؟.
هايدي: انا بقالي يومين مبنامش يا نسمة, انا طالعلي حاجة كده وارمة ومش عارفة ايه هي, انا قلقانة جدا انا لازم اروح اكشف, انا خالتي وتيتا ماتو بالكانسر, انا لازم اطمن يا نسمة.
نسمة: انتي قلتي لمامتك؟.
هايدي: لا طبعا , وانتي اوعي تقولي لحد, مش عايزة حد يعرف الموضوع دا نهائي لا لندى ولا لطنط ولا حد, يعني انا وانتي وبس, ميخرجش برانا احنا الاتنين.
نسمة: ..........
هايدي: نسمة انا بتكلم بجد انا محتاجة حد يجي معايا , مش هقدر اروح لوحدي, عشان خاطري يا نسمة.
نسمة: .... طيب...ماشي....
هايدي: انا خايفة اوي يا نسمة.
نسمة: متخافيش ان شاء الله خير, انتي بس الي قالقة نفسك ع الفاضي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد سبتمبر 25, 2011 4:59 am

الفصل الثامن

الحلقة الخامسة
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376
قامت هايدي بعد الكشف اليدوي للطبيب, وتوجهت تجلس بجانب نسمة بقلق.
هايدي: ...........؟.
قال الطبيب وهو يجلس خلف مكتبه بهدوء.
الدكتور: لا مفيش قلق ولا حاجة زي ماقلتلك, خير ان شاء الله, مفيش ورم ان شاء الله.
هايدي: بجد يا دكتور؟؟, امال ايه الي وارم دا؟.
ابتسم الطبيب.
الدكتور: دي حاجة شائعة عند كل البنات مش انتي وبس, هو له اسباب كتير على فكرة.
نسمة: هو ايه دا اصلا يا دكتور؟.
الدكتور: دا تليف في المنطقة دي بيحصل غالبا نتيجة للحالات النفسية المضطربة, انتي مخطوبة يا هايدي؟.
هايدي: لا يا دكتور.
عاد يبتسم وهو يقول.
الدكتور: اصل العلاج للتليف دا حاجة واحدة للاسف, هرمون الحمل بيظبط الللخبطة دي كلها, بس انا هديكي حاجات للوجع اللي بيجيلك, وهديكي فيتامينات, لان التليف دا لو اهملتيه هيزيد وساعتها هيتشال بالجراحة , ودي حاجة طبعا مش عايزين نوصلها.
هايدي: لا طبعا.
الدكتور: على العموم يا ستي عايزة تتطمني اكتر عشان شكلك موسوسة ,انا هخليكي تروحي تعملي اشعة وتجيلي بيها تاني, بس اصلا انتي مش محتاجة دا , دا عشان ترتاحي نفسيا مش اكترعشان انتي كان شكلك متوتر.
هايدي: معندكش فكرة يادكتور انا قلبي كان في رجليا اصلا.
تنهدت وهي تجلس بجانب نسمة في طريقها لعيادة الاشعة.
هايدي: الحمد لله يارب الحمد لله.
قالت نسمة وهي تقود.
نسمة: ربنا ستر.
هايدي: انا مش عارفة لو كان ورم كان هيحصلي ايه.
نسمة: كنتي هتبطلي الي بتعمليه يعني؟.
اعتدلت وهي تقول.
هايدي: وهو انا بعمل ايه يعني؟.
نسمة: ماهي المشكلة ان انا مش عارفة اقنعك انك غلطانة.
هايدي: انتي ايه مشكلتك دلوقتي؟, انتي مش كان قصدك على الولاد, انا معرفش حد دلوقتي خالص, ومبفكرش في حد الا علي, وهو مش مديني وش اصلا, يعني ريحي نفسك.
نسمة: مش بقلك , مش عارفة اقنعك.
هايدي: بقلك ايه, هو انا كده.
نسمة: اديكي رجعتي زي ماكنتي بتتنططي بعد ما اطمنتي ان معندكيش حاجة, فعلا البني اد دا معندوش دم.
هايدي: يا نسمة مش كل الناس محظوظة زيك تتخطب لواحد كويس ومامته كويسة.
نسمة: بصي ياهايدي انا مش هحاول اقاوح معاكي اوكاي, انتي حرة.
******************
نظرت ندى الى شادي الذي يقرأ الجريدة بجانبها في حجرة الجلوس, وترددت قليلا قبل تضع "ريموت" التلفاز من يدها وهي تقول له.
ندى: شادي, حبيبي انت مبتدورش على عربية ليه؟, احنا مش كنا اتفقنا؟.
وضع الجريدة من يده وهو يقول بضيق.
شادي: ندى احنا مش كنا خلصنا من الموضوع دا , معاييش فلوس تكمل على تمن العربية, الفلوس الي معايا عايز قدها عشان اعرف اجيب عربية كويسة, انا كنت فاكر اني هعرف احوش بعد مانستقر شوية , بس اديكي شايفة احنا عاملين ازاي الي داخل طالع في ساعتها, وانا عايز عربية وهتجن ومش بايدي اعمل حاجة.
ندى: طب مانا قلتلك قبل كده.
رد بعصبية.
شادي: وانا قلتلك قبل كده ياندى, مينفعش اصلا, انا مش هقبل انك تبيعي اي حاجة من شبكتك.
ندى: يا حبيبي ماهي الشبكة دي انت الي جايبها, يعني بتاعتك وفي الاول والاخر في بيتك, انت ليه مكبر الموضوع, عامل فرق بيني وبينك, احنا محتاجين عربية دلوقتي, احنا الاتنين بنشتغل ومحتاجين عربية تجيبنا وتودينا بدل الشحططة في التاكسيات.
شادي: استغفر الله العظيم ياندى, انتي عايزة ايه يعني, هتصرفي عليا؟؟.
ندى: انا مش عارفة انت مش عايز ليه؟, ياحبيبي وهو انا وانت ايه, ماهي حاجتي هي حاجتك, وانت يعني انا , وبعدين يا سيدي انا مش هبيعها كلها, انا هبيع السلسة والخاتمين والانسيال, هسيب الاسورة عشان انا بحبها والخاتم بتاع قراية الفاتحة, انا اصلا الباقي مكانش عاجبني اصلا ومكنتش انا الي منقياه ولا انت نسيت, وبعدين انا عندي دهبي يا شادي والشبكة دي نادر اما بلبسها.
شادي: برضه يا ندى انا مش هسمح انك تبيعي حاجة عشاني, سبيهم دول بتوعك.
ندى: يعني هي العربية هتبقى مش بتاعتي؟, ماهي هتبقى بتاعتك وبتاعتي, دانا مش هروح حتة الا لما توديني رايح جاي.
نظر اليها شادي وصمت, فقالت برجاء.
ندى: امانة عليك يا شادي ماتعند, عشان خاطري تسمع الكلام وتوافق نجيب العربية, والله احنا محتاجينها اوي و هنستفيد بيها, امانة عليك اقبل الي انا بقولهولك, وبعدين ابقى جيبلي غيرهم, حوشهم وهاتلي غيرهم ياسيدي زي ماجبتلي دول.
نظر اليها مليا قبل ان يقول.
شادي: بس على شرط.....اكتبها باسمك.
ندى: لا ياشادي, ايه شغل التخوين دا, لا طبعا تبقى باسمك انت,انا مش هقبل.
شادي: لا ياندى هو دا شرطي الوحيد الي على اساسه هسيبك تعملي كده انتي هتبقي دافعة نص التمن بتاعها, وانتي اصلا ملزومة مني والمفروض اجيبلك دهب وازودلك عليه كمان مش ابيعهولك.
ندى: خلاص يا حبيبي الي تشوفه, مادام دا هيريحك.
شادي: خلا ص ياندى اتفقنا.
******************
هالة: انتي هبلة يابت انتي , ازاي تبيعي شبكتك, انتي عارفة ماما لو عرفت هتعمل فيكي ايه؟.
ندى: ايه يعني ماهو الي جايبها, وبعدين انا عايزاه يجيب عربية عشان يوديني ويجيبني من الشغل, عاجبك البهدلة الي بتبهدلها كل يوم الصبح.
هالة: برضة ياندى, الدهب يا ماما تمنه فيه, العربية تمنها بيقل, يوم ما يحصلكو مصيبة بعد الشر, هتبيعو العربية مثلا, ولا هتبيعي بقيت الي معاكي, ولو اتعود انك بتبيعيلو كل حاجة كده مش هيبطل يخليكي تبيعي.
ندى: لا يا هالة شادي مش كده وعمره ماكان كده, دا والله ماكان موافق ابدا, وفي الاخر وافق بشرط انه يكتبها باسمي.
هالة: المهم تكوني انتي راضية ياندى عن الي عملتيه, انتي بتحبي جوزك وهو كمان بيحبك, بس لما الفلوس بتدخل في الموضوع , المشاكل بتظهر.
ندى: لا ياهالة طبعا, عمر ما مشكلة هتحصل بيني وبين شادي على الفلوس ابدا.
*****************
همس عمر لنسمة بعد انتهاء مراسم كتب الكتاب, اثناء ذهابهما لاستوديو التصوير.
عمر: انتي عارفة انك دلوقتي تعتبري مراتي رسمي.
ابتسمت نسمة وهي توميء برأسها في خجل.
عمر: عارفة يعني ايه؟.
نسمة: يعني ايه؟.
عمر: يعني لو عملتي اي حاجة غلط انا الي هتحاسب عليها, يعني ربنا هيحاسبني على كل مصيبة انتي هتعمليها.
نسمة: هو دا الي ربنا قدرك عليه , انتي هتبقي مراتي يعني هتحاسب عالمصايب الي بتعمليها.
عمر: وانتي كنتي عايزاني اقولك ايه يعني؟, مش هو دا الي حاصل؟.
نسمة: قولي بحبك, ربنا يخليكي ليا, اي حاجة من الي الولاد بيقولوها دي.
عمر: وانتي هيدخل عليكي الكلام دا برضة يا نسوم؟.
نسمة: ماهو انا مبسمعش منك الا هذار اصلا, لوكلوك عمال على بطال وهذار بس.
عمر: ايه دا؟, انتي عايزة حب وكلام فارغ من دا؟,انا كنت فاكرك عاقلة.
نسمة: عمر.
امسك يدها برقة وهو يقول.
عمر: انتي عارفة اني بحبك يا نسوم يا حبيبتي, وان انا مغرقك رومانسية اهه.
قالت نسمة بخجل.
نسمة: على فكرة...انا كمان...بحبك.
انحنى عليها يقول بابتسامة.
عمر: ايه ايه ايه؟, اصلي مش سامع.
نسمة: بحبك.
عمر: يااااااه, دا انتي تنقطي يا شيخة, بقالي معاكي اد ايه وقاعدة تقلانة وعايزة بس انتي تسمعي كلام حب وانا مثلا معنديش دم, بتعامليني معاملة ابن البطة السودة.
نسمة: الله بقى يا عمر.
عمر: الله بقى يا عمر, يعني بتحبيني اهه.
نسمة: متخلنيش ارجع في كلامي بقى.
عمر :وانا اقدر برضة ترجعي في كلامك, دانا هطلع ورقة وقلم وامضيكي ع الي قلتيه دا دلوقتي.
نسمة: هو انا لسه همضي مش كفاية اخدتو بصمتي في كتب الكتاب.
عمر: لا ولسه, انا هبصمك على طول ياروح قلبي.
نسمة: انا مش قلتلك انك داخل على طمع.
قاطع حديثهما صوت هالة تقول وهي تلتفت اليهما, بعد نزول زوجها لشراء شيء ما.
هالة: احسن حاجة حصلت النهاردة ان هايدي مجتش.
انتبها اليها فقالت نسمة.
نسمة: بصراحة هي كانت جاية بس قالت اكيد طنط سمية هتكون موجودة, وهي مش عايزة تشوفها.
هالة: دي ندى الي هتموت منها من ساعة ماقالولها انها بتكلم المصري.
نسمة: هي مبتكلموش, هو مش مديها فرصة, وندى مين الي قالها الموضوع دا؟.
هالة: مروة صاحبتها.
نسمة: والله هايدي دي عايزة تظبيط دماغ.
هالة: بتدافعي عنها يعني, انا شايفة انها بقت صاحبتك.
نسمة: اصلها غلبانة بعقلها والله , عايزة شغل كتير اوي عشان اعرف اعدلها.
هالة: طب اسكتي عالسيرة دي بقى, لان اسلام راجع ولو سمع اسمها ممكن ينزلني انا وبنتي في الشارع دلوقتي.
ركب اسلام السيارة.
اسلام: اتفضلي يا ستي البسكوت الي ملففانا الدنيا عليه, من ساعة مابدأتي تاكلي وانتي مدوخاني.
سبقت يد هالة يد ابنتها لتلتقط البسكويت قبل ان تصل اليه, فصدر عنها صيحة استهجان, وقالت.
ليلو: بببا.
اسلام: ايه؟, قلتي ايه تاني؟, قالت بابا صح؟, قالت بابا, تعالي تعالي ياروح بابا.
والتقط طفلته واخذ يلاعبها بفرحة كبيرة, فقالت هالة.
هالة: ماهي دايما بتقول مممما, ايه يعني قالت بابا دلوقتي بقت حبيبة بابا بعد ماكانت مدوخاه, يلا يلا اطلع خلصنا العيال عايزين يروحو يتصورو.
*********************
دخل شادي المكتب يتبعه وليد متضايقا وهو يقول موجها حديثه لسلمى الجالسة خلف مكتبها.
وليد: اهو احنا نعد نروح مواقع ونتمرمط وانتو قاعدين عالمكاتب متستتين, وقال ايه البشمهندسات مايطلعوش.
قال شادي وهو يجلس.
شادي: وانت عايز البنات هي الي تروح تعمل الي احنا بنعمله , انت مش راجل ولا ايه؟.
وليد: ماهما في الشغل يقولو بنات, وساعة القبض يقولو المساواة.
سلمى: ليه وهو انا بقبض زي ما بتقبض يا وليد؟.
وليد: يابنتي الفرق الي مابينا في المرتب دا فرق سنين شغل بيني وبينك, ماهو دا الي ناقص كمان تقبضي زيي.
سلمى: طيب يعني اهه بتاخد اكتر مني.
وليد: مانتو بتعدو بس تزاحمونا في شغلنا وتاخدو اماكن الرجالة, واول ما بيجيلكو عريس بتخلعو, يبقى لزمته ايه من الاول.
سلمى: دا انتو ناس غريبة صحيح, عايزين تتجوزو واحدة حلوة وجاهزة ومبتشتغلش هنجيبلكو منين يعني.
قال بجدية مغيرا الحديث.
وليد: عملتي ايه في الموضوع الي قلتلك عليه؟.
اظلم وجة سلمى وهي تقول باقتضاب.
سلمى: لسه.
وليد: لسه ايه يا بنتي انا قايلك من اسبوع, قولتيلهم في البيت عندك؟, رأيهم ايه؟.
سلمى: لسه مقلتلهمش, مجتش فرصة.
وليد: مجتش فرصة ايه هو انتي هتتصوري معاهم ,انتي هتقوليلهم.
شادي: موضوع ايه؟.
قالت سلمى بسرعة.
سلمى: مفيش موضوع.
وليد: الواد احمد ابن خالتي شافها قبل كده, كان معايا وشفتها فسلمت عليها وقالي انا عايز اخطبها, وانا جيت قلتلها, قال ايه هخدمه, مكنتش عارف انها مملة كده, انتي تقولي لباباكي ياسلمى واخلصي عشان الواد مستني ردك.
شادي: ......................
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد سبتمبر 25, 2011 5:00 am

الفصل الثامن
الحلقة السادسة
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376
ندى: انا مش فاهمة انت ازاي تعمل كده اصلا من غير ماتسألني, انت بتتصرف لوحدك يا شادي عايش لوحدك؟, ازاي عايزني اوافقك على مصيبة زي دي؟, انت اتجننت؟, رحت تشارك اصحابك بالفلوس الي معاكش غيرهم.
شادي: يا ندى دي كانت فلاصة متتعوضش.
ندى: فرصة متتعوضش ايه؟, فرصة ايه الي تدفع فيها الاربعين الف جنية الي كانو معاك, امال كنت مبيعني دهبي ليه, ومخسرني فيه ليه؟, انت عارف ان احنا محتاجين عربية وان انت كنت شايل الفلوس دي عشانها, دلوقتي انا ايه؟, بعت الحاجة على الفاضي؟.
شادي: انتي زعلانة على الحاجة ليه سيبي الفلوس شوية وانا اجيبلك احلى منهم.
ندى: وانا بقى مش عايزاهم ,انا عايزة العربية الي احنا عملنا كل دا عشانها.
بدأ شادي يحتد.
شادي: ياندى انتي بتستهوني بمشروع مكتب هندسي, دا وليد مشارك بشقته وايمن دافع ستين الف يعني اكتر من الي انا دافعه بعشرين الف, وماصدقت لما عرضو عليا ابقى شريك فيه.
ندى: انت عايز تجنني؟, مكتب هندسي ايه بلا خيبة, عايز تقنعني انك باربعين الف هتبقى شريك فيه, انت بس عامل دا عشان عايز تنقطني.
شادي: دا بدل ماتساعديني وتقفي معايا.
ندى: دا على اساس انك سألتني او اخدت رأيي, وعايزني اساعدك وانا مغمضة عنيا مانا بعت شبكتي هي دي مش مساعدة ولا كانت ايه دي؟.
هتف شادي غاضبا امام غضبها.
شادي: يووووووووه ياندى, يعني انتي كل همك دلوقتي العربية العربية, مانا قلتلك ملكيش دعوة انتي انا هتصرف.
قالت بسخرية.
ندى: اه , زي ما كل مرة بتتصرف, الله يخليك يا شادي اسكت انا مش ناقصاك انا معدتي قالبة عليا من الصبح وحاسة ان روحي بتتسحب.
شادي: انتي كل مرة تهبطيني, كل مرة تتفهي من الي بعمله.
ندى: بقلك ايه ياشادي مش انت بتقول هتتصرف, وريني بقى هتتصرف ازاي.
********************
هايدي: يعني انت اصلا مش بتدور على شغل عندك في اسكندرية؟.
علي: والله يا هايدي انا دايخ, شغل المندوب دا زي الكعب الداير لافف وطاحن عربيتي عالفاضي, وانا نفسي تعبت ونفسي استقر في حتة.
هايدي: وانت ناوي تستقر هنا ولا في اسكندرية.
علي: والله بقى هنا في اسكندرية في المريخ, المهم متكونش شغلانة كل شوية طالع عالطريق, انا بقيت بنام وانا سايق, كنت هخبط مرتين الاسبوع اللي فات.
هايدي: ياربي, لا يا علي خد بالك, اوعى تطلع عالطريق وانت مش نايم.
علي: والله ياهايدي انا خلاص زهقت وروحي بقت في مناخيري, وماما قارفاني كل يومين جايبالي عروسة تقولي اخطب بقى.
خفق قلب هايدي في قلق وهي تقول.
هايدي: ياراجل.
علي: اه والله اقولها ياستي بطلي ,مفيش فايدة, والمهم اني عارف لو انا جيت اختار هتعد تقولي لا دي طويلة شوية لا دي مش حلوة لا دي مش محجبة, قاعدة بتدورلي هي.
قالت بحذر.
هايدي: طيب... ماتشد حيلك, وتسمع كلام ماما.
علي: لا ياستي انا احب اعيش حياتي براحتي, عربيتي في رجلي هدومي ف شنطتي زي ماكنت طول عمري, انتي عارفة ان مقعدتش في البيت من امتى؟, من ايام ماكنت في المنيا, كنت مقضيها سفر, لما مبيعجبنيش الوضع في اي حتة بخلع.
هايدي: اتعودت انت عالخلعان, طب ماتشوف البنات يمكن واحدة تعجبك.
علي: مش انا الي اتجوز كده ياهايدي, اذا ماكنتش اشوف البنت وتعجبني وابقى بجد عايزها يبقى مفيش حاجة في الدنيا ممكن تزقني عليها.
هايدي: يا دماغك, وانت بقى عايزها شكلها ايه؟,... ادورلك مع مامتك يعني.
علي: مممم عايزها استعمال طبيب ودواخل فابريكة...جاهزة بالاستبن ومش مخبوطة , عندك
ولا اخلى ماما تقلب في المعارض.
هايدي: هههههه انت مش بتبطل هزار ابدا.
علي: يابنتي خليكي فريش, مش طالبة نكد.
هايدي: والله انت نكتة , مشكلة, مالكش حل.
علي: انت هتاكليلي عقلي ومش هتقوليلي اخبارك؟.
هايدي: لا والله مفيش جديد.
علي: عليا انا برضة يا معلم, مفيش لاف ستوري كده ولا كده؟.
هايدي: والله العظيم مافيه حاجة؟
علي: وهو انا قلتلك حاجة, مالك بتحلفي بامانة كده ليه؟.
هايدي: انا بجد بجد يا علي نفسي احب واتحب, حب حقيقي بقى حب بجد.
علي: ربنا يرزقك يا ستي الحب؟
هايدي: ربنا يرزقني الي في بالي ياعلي, ادعيلي بس يرزقني الي في بالي.
******************
قالت والدة شادي له وهي ترفع الاطباق من على طاولة الطعام.
الام: ياحبيبي كل , انت مكلتش.
شادي: مكلتش ايه يا ماما دانا ضارب حلة ملوخية لوحدي.
الام: طبعا وانت هتاكل الملوخية فين تاني يعني, وهي ايه؟, مش عايزة تيجي معاك يعني؟, وديتها عند امها زي كل مرة؟.
شادي: لا ندى تعبانة شوية وقاعدة في البيت.
الام: ماهي مبتتعبش الا وهي جايالي.
قام شادي من مجلسه يجمع الاطباق ويتبع امه.
شادي: لا والله يا ماما دي من الصبح قاعدة ترجع, انا مكنتش عايز اسيبها وانزل, بس كنت رايح اشوف الشقة الي هنعمل فيها المكتب.
الام: والله يابني احلى حاجة عملتها حكاية المكتب دي.
شادي: انا بس زعلان اني مجبتش العربية, انا فعلا كنت محتاجالها, يعني افرض حبينا نجيب بيبي , هنتصرف ازاي و ندى وشغلها.
الام: ياخويا تعد من الشغل, هي غاوية بهدلة وخلاص.
شادي: برضة ياماما انا محتاج عربية تحت ايدي, بس دفعت الفلوس في المكتب, بس بصراحة هي كانت فرصة متتعوضش.
وضعت الام الاطباق من يدها في رفق وهي تقول.
الام: بص ياشادي, انا ممكن اساعدك.
شادي: بجد ياماما؟.
الام: ايوة.... انا ممكن اجيبلك 40 الف جنية من فلوسي في البنك, ومش عايزاهم مترجعهمليش, بس على شرط.
شادي: انا عنيا ليكي.
صمتت لحظات قبل ان تقول بتأن.
الام: تكتب العربية باسمي......
واسقط في يد شادي.
**********************

صاحت ندى باعلى صوتها.
ندى: ننننعم؟؟!!.
شادي: ياندى اهدي واسمعي الكلام للاخر.
قامت ندى من على الاريكة وهي تصيح.
ندى: ابدا يا شادي مايحصل, اقسم بالله مايحصل ابدا, يعني ايه العربية تتكتب باسم مامتك؟, نبقى راكبين عربية مش بتاعتنا.
شادي: ياندى دي هتبقى باسمها صوري كده بس.
ندى: لا صوري ولا نيلة انا مش عايزة عربية, محروقة العربية الي تيجي بالشكل دا.
شادي: الله يا ندى مش انتي الي اتعصبتي وحسستيني ان حياتنا كلها واقفة على العربية.
ندى: ايوة, بس مش كده, انا مش عايزة عربية مامتك.
شادي: ياندى هتبقى بتاعتي.
ندى: تبقى باسمك.
شادي: ما اسم ماما كانها بتاعتي.
ندى:لا يا شادي اما اركب عربية جوزي غير لما اركب عربية مامته.
شادي: انتي بتعملي كل ده عشان مش هكتبها باسمك.
نظرت اليه ندى بغضب قبل ان تقول.
ندى: بقى كده؟, وهو انا الي كنت قلت انك تكتبها باسمي, مش انت الي قلت؟, طب عشان الكلمة دي يا شادي انا مش عايزة العربية, والفلوس عندك ان شالله تحرقها, وانا مش قاعدة في البيت لغاية ماتنسى حكاية العربية دي, ايه رأيك بقى؟.
*******************
فتحت نسمة باب غرفتها وتطلعت الى هايدي باندهاش.
نسمة: بسم الله الرحمن الرحيم.
تخطتها هايدي وهي تدخل الغرفة.
هايدي: ايه ؟, مش خلاص عملتلك الي انتي عايزاه؟.
نسمة: وهو دا الي انا عايزاه؟.
هايدي: انتي مش كنتي عايزاني اتحجب؟.
نسمة: وانتي اتحجبتي بقى عشان مين المرة دي؟.
هايدي: ايوة يا نسمة اتحجبت عشان علي, مش هو دا الي عايزة تسمعيه, ايوة انا بحبه.
نسمة: يييه موال بحبه, كل واد تعرفيه تقولي بحبه, الوحيد الي معرفتيش تحبيه الي لؤي الي كان خطيبك في الحلال, لكن انتي غاوية لعب.
هايدي: يا نسمة المرة دي بجد.
نسمة: مانتي كل مرة تقولي بجد وهو دا الحب الفظيع الي مفيش منه.
هايدي: انا عمري ماقلت كده الا على حمادة السلاموني.
نسمة: مانتي كل ماتسيبي واحد تقولي انا محبتش الا حمادة, وانتي كنتي بتحلفي وانتي مع التاني انه الحب الاول والاخير.
هايدي: انتي زعلانة ليه؟, مش المهم اني اكون احسن, اتحجب وابقى كويسة ومعرفش ولاد.
نسمة: احسن لنفسك مش لحد.
هايدي: اسكتي بقى اسكتي, وردي على موبايلك.
قفزت نسمة للهاتف وهي تقول.
نسمة: عمر....سلام عليكم ...ايوة يا حبيبي.
واخذت الهاتف لتدخل الشرفة تتحدث بعيدا عن هايدي, فتمتمت هايدي.
هايدي: حبيبي!!, الله يرحم ايام ما كناش بنعرف ننطق.
في هذه اللحظة دخلت ندى الغرفة فجأة.
ندى: نسمة...
وتوقفت عن الحديث حين رأت هايدي التي قالت.
هايدي: ازيك ياندى؟.
ندى: ...الحمد لله.
هايدي: اخبار شادي ايه؟.
قالت ندى باقتضاب.
ندى: الحمد لله....لما نسمة تخلص خليها تدورلي على مسكن صداع عشان دماغي هتنفجر.
هايدي: انتي فعلا شكلك عيان, ...او معيطة.
قالت ندى محاولة اخفاء سبب بكائها.
ندى: لا انا تعبانة شوية, الله يخليكي خليها لما تخلص تجيبهولي على اوضتي, عن اذنك.
وخرجت من الغرفة بهدوء, فقالت هايدي بعد عودة نسمة.
هايدي: نسمة هي ندى اختك حامل؟.
نسمة: لا مش حامل.
هايدي: عليا انا برضة!!.
نسمة: انتي ايه الي خلاكي تقولي كده؟.
هايدي: شكلها باين خالص.
نسمة: لا يا عبيطة دي هي زعلانة عشان متخانقة مع شادي وسايباله البيت.
هايدي: عليا يا نسوم, طب انا بقى متأكدة ان ندى حامل, ومبقاش هايدي لو مطلعتش حامل.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 12:12 pm

الفصل الثامن
الحلقة السابعة

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376
سلمى: بصراحة يا شادي بقى ندى عندها حق, ماهو مبقاش انا راكبة عربية وهي باسم حد تاني, كأني ساكنة في شقة مفروش مش بتاعتي.
شادي: انتي كمان هتقوليلي مش بتاعتي.
سلمى: انت مش عايز حد يعارضك وبس.
فرد شادي بنفاذ صبر.
شادي: بصي ياندى انا خلاص نزلت نقيت العربية وامي جابتلي الفلوس خلاص,فاسكتي بقى عشان انا ماليش مزاج خالص اتخانق معاكي انتي كمان.
سلمى: انا مش ندى, وبعدين تتخانق معايا ليه ان شاء الله انا مالي, انت حر انت ومراتك, بس انت الي لسه دماغك ناشفة زي زمان, بتقفش وبس وسايبها بالايام مبتسألش عليها, ليها حق تفضل عند مامتها .
شادي: على اساس انك دماغك طرية يعني, طب عملتي ايه بقى ياطريةفي العريس الي جايلك؟, مش موافقة عليه ليه؟.
سلمى: شادي متغيرش الموضوع.
شادي: انتي الي بتهربي من الموضوع, ايه؟, معجبكيش لما قابلتيه؟.
صمتت قبل ان تقول.
سلمى: بالعكس.
شادي: يبقى وافقي.
سلمى: انت شايف كده؟.
شادي: انا شايف انك تستاهلي احسن حد في الدنيا.
التقت عيناهما لحظة فدمعت عيناها, قبل ان تقول بتهدج.
سلمى: روح يا شادي صالح مراتك.
شادي: ييييوة بقى يا سلمى.
دخل وليد المكتب في هذه اللحظة.
وليد: شادي, حماك بيدور عليك روحله بقى يا معلم.
شادي: خير اللهم اجعله خير.
سلمى: كلمه كويس يا شادي.
شادي: ربنا يستر.
*******************
الام: ياندى سيبي يا ماما متعمليش حاجة.
ندى: يا ماما سبيني هو انا عيانة؟.
الام: برضة متشليش حاجة لغاية مانتأكد انك مش حامل وتطلع نتيجة التحليل.
قالت نسمة وهي تحمل الفازة من اختها.
نسمة: هو انتي لو حامل هتقولي لشادي ياندى؟.
قالت ندى بعناد الاطفال.
ندى: انا مش عايزة اقله حاجة, يارب ما ابقى حامل.
هتفت بها الام في غضب.
الام: ايه ياندى الغباء الي بتقوليه دا؟, يارب ان شاء الله تبقى حامل,فيه حد بيدعي ربنا بالشر؟.
ندى: لا ياماما انا مش طايقاه بعد الي عمله, بقى يبقى غلطان ويعد بالايام ميسألش فيا انا فين وبعمل ايه؟, ايه فاكر هيرجع البيت هيلاقيني؟.
نسمة: مانتي لو حامل هترجعي البيت.
ندى: انا مش هطلع حامل ولا حاجة, يعني هي هايدي كانت دكتورة.
الام: انا اصلا مكنتش مطمنة من الاول, من ساعة ماكان بيجيلك مغص, كنت شاكة, بس ان شاء الله نتطمن.
******************
الاب: فيه ايه ياشادي خير؟.
شادي: فيه ايه يا انكل , مفيش, هو فيه؟, لا مفيش.
الاب: هو ايه الي فيه ومفيش, انت يابني مراتك قاعدة عندنا بتعمل ايه؟, انا كنت فاكرها جاية شوية تغير جو عند اخواتها, بس بقالها كام يوم, فيه حد يسيب مراته كده ياشادي ميجيلهاش ولا يسأل عليها, وهو ينفع تتخانقو بالشكل دا, وسايب مراتك تروح الدكتور لوحدها ولا بتسأل عليها ولا بتروح معاها.
شادي: دكتور؟, دكتور ايه؟, هي ندى عيانة؟.
الاب: هو يعني انت مش هامك لو كانت حامل ولا لأ, دا بدل ما تفرح وتروح رجلك على رجلها.
شادي: هي ندى حامل؟.
الاب: لسه مطلعش النتيجة يا استاذ, روح ياشادي جيب مراتك رجعها البيت, انا مش عايز خناقاتكو الهايفة دي, مش كل شوية ندى تجيلي غضبانة انتو مبقيتوش عيال صغيرة, انتو لو بقى عندكو طفل هتبهدلوه معاكو, انا مشفتش شغل العيال دا الا لما ندى اتجوزت, يلا يا بني ربنا يهديك تروح بعد الشغل معايا, تاخد مراتك وترجع بيتك.
شادي: .....................
*****************
هايدي: يعني وهو انا الي لازم اسأل عليك, انت مبتعرفش تسأل ابدا؟.
علي: انا اقدر يا باشا؟.
هايدي: ايوة اعد اشتغلني .
علي: لا والله , اصلي اليومين دول مشغول كده, بفكر انقل اي حتة الغردقة ولا حاجة.
هايدي: طيب ليه مش بتدور برة مصر؟.
علي: لا ,انا برضة متعود اني اغيب اغيب ووقت مااحب ارجع كام ساعة وابقى في بيت ابويا يعني, وبعدين ماليش في حبسة التكيفات دي, اذا ماكانش هوا ربنا يضرب في وشي وانا سايق العربية كده مبقاش انا.
هايدي: ياراجل؟, طب واخبار العرايس ايه؟.
علي: والله يا بنتي مانا عارف , تحسي ان المواسير طفحت بنات, انا خايف افتح الحنفية الاقي عرايس, لا وايه حفلة بقى, خالتي وعماتي كله بيدورلي, كأنهم كانو مستنين اقول عايز.
قالت بحذر متوتر.
هايدي: طيب انت مش كنت بتحب غادة, ايه المانع بقى انك ترجعلها؟, هي مش فركشت؟.
علي: يابنتي غادة اتكتب كتابها, يعني دلوقتي بقت متطلقة.
هايدي: وايه المشكلة في متطلقة يعني؟.
علي: اقتعيني مثلا ان غادة دي في الشهر الي اتكتب كتابها فيه, مخادتلهاش بوسة كده ولا حضن كده.
هايدي: ......ياسلام.
علي: ايوة يا بنتي انتي مش عايشة في الدنيا, دا اذا كان المخطوبين بيعملو كده, امال دول, وبعدين انا مخدش واحدة اتعلم عليها قبل كدة بصراحة.
هايدي: على فكرة اذا كنت بتفكر كده نبقى عبيط جدا, لان اصيع بنات هما الي مبيبانش عليهم, وممكن برضة تاخد واحدة انت متخيل انها معرفتش حد قبلك, وتكون متداسة يعني.
علي: لا بيبان.
هايدي: لا والله مابيبان, وانتو يا ولاد اعبط من العبط, وممكن يترسم عليكو التت.
علي: وانا احط نفسي في موضع شبهة ليه اصلا, واخد واحدة اتخطبت قبل كده ولا اتكتب كتابها , طب مانا اخد واحدة بكرتونتها.
قالت هايدي بغيرة متوترة.
هايدي: طب مانت كنت عايز ندى, وانت كنت عارف حكايتها مع شادي, ولا دي كان عادي تبقى متداسة.
صمت علي قبل ان يقول بلوم.
علي: ندى كانت حالة كدة وخلصت ياهايدي, وعيب تتكلمي عن واحدة كانت صاحبتك كده.
هايدي: انت الي بتناقض نفسك, مرة راسم الادب ومرة راسم الصياعة.
قال علي باسلوب من ينهي المحادثة بحزم.
علي: اني ارسم الصياعة وانا ولد حاجة متعبنيش, بس الي يعيبني اني ابقى ندل, او اقصر في حق عيلتي او اصحابي, او يجي يوم واتكلم على حد انا سبق وعرفته, وانا مش ندل يا هايدي, انتي عارفة عني اني راجل, متتوقعيش مني اني اكون اقل من كده, وقفلي الكلام بقى عشان انتي عرفتي تخليني اقفش منك.
**********************
علقت ندى نظرها من نافذة السيارة لا تريد ان تلتفت الى شادي, فقال هو محاولا كسر حاجز الصمت برفق.
شادي: وانتي من امتى عاملة التحليل؟.
قالت دون ان تنظر اليه.
ندى: وانت يهمك؟.
شادي: ندى خلاص ياندى انا قلت اسف واعتذرتلك قدام اهلك واعتذرتلك لوحدك, وندمت يا ستي اني سبتك لوحدك واني مسألتش عليكي وانتي عيانة, وخلاص العربية انا مش هجيبها الا لما تشوفيها, وانتي بنفسك الي تختاريها, بس مقدرش اوعدك اني مش هجيبها باسم ماما, لان انتي عارفة اننا مضطرين, دلوقتي اانتي طلعتي حامل, وفي الاول كده انا مش هرضى اسيبك تتبهدلي انا لازم اجيبك واوديكي شغلك.
ندى: ..................
شادي: ياندى ردي عليا, المفروض الخبر الي سمعناه النهاردة دا يفرحنا , ميعملش فينا كدة , انتي ليه محسسانا ان خبر حملك دا مش فارق معاكي.
ندى: يعني هو فارق معاك؟.
شادي: ايوة طبعا فارق معانا, انا بحبك وبحب بيتنا وفرحان يا ندى, دا اسعد يوم في حياة الواحد يوم ما يعرف انه هيبقى اب.
ردت بسخرية لاذعة.
ندى: اه عشان كل مانتزنق يروح لماما يتصرف.
شادي: ندى, انتي ايه مالك؟, مش عايزة بيبي ولا مالك؟.
التفتت اليه تقول بعصبية.
ندى: انا الي مش عارفة انت ازاي بارد ومستهون بالي انت عامله دا كله, يعني في الاول رحت شاركت اصحابك بفلوسك من غير ماترجعلي, وسبتني اضرب دماغي في الحيطة, وبعدها رحت اتفقت مع امك انك تجيب عربية بفلوسها وباسمها مع اني مشاركة بعشرين الف فلوس شبكتي وبعدها تسيبني ازعل بالايام قاعدة عند اهلي ولا تسأل فيا ومترجعش الا لما بابا يقولك اني احتمال ابقى حامل, يبقى عايزني اسكتلك واسامحك بأي وش.
شادي: ياندى انتي مكبرة المواضيع عالفاضي.
ندى: بالعكس, انا من كتر ما بصغر من الحاجة , بيضيع حقي, وكأني مليش اي قيمة واي رأي عندك.
شادي: متاخديش الامور كده ياندى عشان هي مش كده.
ندى: خلاص ياشادي, كده ولا مش كده,انا مبقتش اركز معاك خلاص, الي انت شايفه اعمله, الغيني زي مانت عايز, وانساني زي مانت عايز, وانا مش هحاول اعارضك او اقف في طريق اي حاجة بتعملها.
******************
خرجت نسمة من باب الجامعة لتقابل هايدي, التي وجدتها شاردة مستندة الى احدى السيارات.
نسمة: ايه يا هايدي؟, قلقتيني.
افاقت هايدي على صوت نسمة , فقالت بضيق.
هايدي: مفيش حاجة يانسمة, انا بس كنت مخنوقة شوية.
نسمة: وهو انتي يابنتي مالكيش اصحاب تخرجي معاهم, دانتي كل يوم في الشارع يا هايدي.
قالت هايدي بضيق.
هايدي: انا مخنوقة اوي يا نسمة.
نسمة: مالك؟.
فوجئت نسمة بصوت هايدي المختنق يخرج بكل انفعال.
هايدي: انتي متعرفيش انا ليه كده؟, ليه بيحصل معايا كده, انا على طول تعبانة ومش مرتاحة, معرفتش احب ابدا, مفيش حاجة بتكمل عندي, كل ما احب حد بسيبه, والي بيحبني مبحبوش.
نسمة: لا حول ولاقوة الا بالله , يا بنتي استغفري ربنا, ايه الخنقة دي؟.
هايدي: علي مبيحبنيش, اصل باين اوي عليه, الي مهتم بحد بيفضل ليل نهار يفكر فيه, مبييبوش بالايام ويفتكره لما الصدف تيجي, وبيتكلم وبيسأل ولما بيوعد يتصل بيتصل, مش كله كلام, انتي عارفة دا كان ساعات يلطعني على الهولد ولا كأني موجودة وبعدها بيرجع بيقولي سوري نسيتك, نسيتني؟, ليه يعني؟, للدرجة دي؟, للدرجة دي مش في بالك, اشمعنى انا الي بيحصلي كل دا؟.
صمتت نسمة قبل ان تقول بهدوء بعد ان لمست من هايدي قابلية للنصح.
نسمة: يمكن عشان انتي نفسك مش عارفة عايزة ايه؟.
هايدي: انا عايزة علي.
نسمة: ولو جالك يا هايدي هتقولي مش عايزاه, انتي عايزاه عشان هو تقلان عليكي, زي حمادة بالظبط, انتي مبقتيش صغيرة يا هايدي, اديكي شايفة اهه, اصحابك والي ادك مخطوبين او متجوزين وعندهم عيال, انتي مش فاضية تمشي وتسمحي لواحد يتسلى بيكي, انتي محتاجة حاجة بجد تدخل حياتك.
هايدي: مانا عايزة علي بجد.
نسمة: استغفر الله العظيم, انا قصدي علاقة بجد, حد بجد يكون داخل حياتك من الباب , وانتي كمان يكون عندك استعداد انه يكون الاول والاخير, دانتي قلبك بقى مداس يا هايدي, يا شيخة حرام عليكي نفسك وقلبك دا الي مرمطيه من كتر البهدلة, انتي ايه؟, غاوية قرف؟, فوقي بقى, يعني قاعدة تدعي وتصلي ربنا يرزقك بعلي, طب وبعدين, انتي بتتغيري وبتغيري من نفسك عشان الولد الي معاكي, انتي ملكيش شخصية, اختاري انتي تكوني ايه, وعلى اساس دا هيجيلك البني ادم الي ربنا كاتبهولك, مش عايشة والسلام, والي يجي يجي, خلي عندك عزة في نفسك عشان الناس تشوفك عزيزة ومترخصكيش.
نظرت اليها هايدي والدموع في عينيها.
هايدي: وهو انا رخيصة يا نسمة؟.
شعرت نسمة بالشفقة على حالها , وقالت.
نسمة: انا لو مش قلبي عليكي مكنتش قلتلك الكلام, انا صحيح اصغر منك , ومش صاحبتك اوي, بس انا مبحبش اشوف الغلط بيحصل قدامي واقف ساكتة انا من حقي عليكي انصحك, وانتي المفروض تبدأي تسمعي لغيرك بقى, عشتي بدماغك سنين طويلة ودتك فين دماغك دي؟, اكبري بقى يا هايدي وكبري نفسك, واتعلمي تقربي من الناس الي بيحبوكي بجد, مش الي بيستغلوكي وعايزين منك حاجة, سفرية بقى, مصلحة هدايا, معرفة وبس, منظره قدام اصحابه, ابعدي عن كل القرف الي كنتي عايشة فيه دا بقى, متفتكريش ان الوقت فات, والله ممكن ترجعي تاني تبني نفسك و تعملي الشخصية الي كان نفسك فيها من زمان.
هايدي: بس, بس يا نسمة.
وبدأت تبكي فقالت نسمة بتراجع.
نسمة: ياااااربي, انا مكانش قصدي خالص اخليكي تعيطي.
تركتها هايدي وهي تبكي وانطلقت مبتعدة عنها في انهيار.
نسمة: ياربي ايه الغباء دا, يعني هي جايالي تقولي انا مخنوقة اخنقها زيادة!!.
************************
قال والد ندى لاسلام اثناء التفاف الجميع حول مائدة الطعام ببيت ندى.
الاب: بس انت غلطان يا اسلام, ازاي تخليها تدور على شغل, وانتي يا بنتي مش عندك بنتك, مالية عليكي وقتك, بتتدلعي ولا عايزة ترميهالنا واحنا نربيهالك, انا معنديش كلام من دا, كل عيل يتربى في بيته, سامعة ياندى انتي وشادي.
ندى: وهو انا لسه جبت حاجة عشان احطهالكو في البيت, انا لو عليا اسيب الشغل من بكرة, يعني هو انا ناقصة قرف, بس اهو كام شهر لغاية ما بطني تكبر او ابدأ انا اتعب.
شادي: والله يا انكل انا بتحايل عليها تسيب الشغل من دلوقتي بس هي مش راضية.
نظرت اليه نظرة جانبية بغيظ.
ندى: احنا مش اتكلمنا في الموضوع قبل كده يا شادي؟ عايز تدخل بابا ليه, خلاص بقى.
فقال مبرئا نفسه.
شادي: وهو انا قلت حاجة ياندى ولا دخلت حد, انا بتكلم بس.
قال اسلام ضاحكا.
اسلام: وهو انت لسه شفت حاجة من قلبان الهرمونات, دي واحدة صاحبتنا كانت بتقوم الصبح ترميلي هدومي برة البيت, متجوز كلب بوليسي , بتعد تشمني.
هالة: ياسلام, على الاقل انا كنت برميلك هدومك في الغسيل , اهي بنتك بترميلك الهدوم من الشباك دلوقتي وحلو عندك.
الاب: بس انت عارف ياشادي, انا مين بتعجبني اوي, البنت الي معاكو في المكتب, الي بتشتغل ..سلمى.
توقفت ندى عن الاكل لحظة, وهي تقول بانتباة.
ندى: سلمى؟, سلمى مين؟, هي مش البنت الي معاكو في المكتب اسمها اسراء.
شحب وجة شادي بشدة ولم يستطع النطق, فقال والدها ببساطة.
الاب: لا اسراء دي كانت بتشتغل بس سابت الشغل, الي موجودة دلوقتي بنت ممتازة اسمها سلمى, كانت دفعتك يا هالة, اصلها عارفاكي, بنت بيضا كده وحلوة.
سقطت الملعقة من يد ندى على الصحن في عصبية وهي تلتفت الى شادي الذي اسفر وجهه عن الحقيقة دون ان تحتاج لتأكيد.
ندى: سلمى يا شادي؟؟؟؟؟؟؟.

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 12:14 pm

الفصل الثامن
الحلقة الثامنة
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376
اقسم بالله ياشادي مانا مروحة خلاص"
اغلق شادي باب غرفة ندى خلفه وهو يقول بخفوت.
شادي: وطي صوتك ياندى, خلاص فضحتينا وعملتي مشكلة قدام الناس كلها, بطلي بقى ولمي الدور.
عادت تصيح.
ندى: انت كمان ليك عين تنطق, انت قاعد بستغفلني وانا نايمة على وداني , مبقتش اعرف افوق من مصيبة الاقيك بتطلعلي بالتانية.
شادي: اهو انا مرضتش اقولك عشان عارف انك هتضايقي.
ندى: وهو كمان مكنتش عايزني اتضايق؟.
شادي: ياندى انتي بتصوتي مش بتتكلمي, ياحبيبتي دا كله عشان هرمونات الحمل صدقيني, الموضوع مفيهوش حاجة تضايق, انتي مكبرة الدنيا ليه؟, ليه متخيلة اني ممكن ابص لسلمى, انتي برضة لسه بتفكري كده؟.
ندى: واعمل ايه انا دلوقتي وانت بتشتغل مع واحدة بتحبك, اعمل ايه؟,..قولي اعمل ايه؟.
شادي: ياندى صوتك بقى العالي دا ارحميني, انتي بقيتي متوترة على طول وانا مش مستحمل دلعك ولعب العيال بتاعك دا ياشيخة, انا قرفت.
توقفا لدى سماعهما طرقا خفيفا على باب الغرفة يتبعه وجه نسمة يدخل من فرجة الباب.
نسمة: صوتكو جايب اخر الدنيا, استهدو بالله.
هتفت ندى بأختها.
ندى: برة يانسمة معلش دلوقتي.
بعد خروج نسمة قال شادي بصوت غاضب لكن خفيض.
شادي: ممكن افهم انا مطلوب مني ايه دلوقتي؟, اسيب شغلي مثلا عشان انتي مش عاجبك ان سلمى معايا؟.
وضعت ندى كفيها على رأسها بألم وهي تقول.
ندى: بص ياشادي اسكت عشان انت مستفز, وانا خلاص مش حملك, اه يادماغي...اه ياني انا دايخة, ابعد عني ياشادي انا مش طايقة نفسي.
وتهاوت على مقعد خلفها.
******************
جلست هايدي في ضيق بغرفتها, تقلب في التلفاز دون جدوى, ثم سمعت رنين هاتفها فنظرت الى الرقم الذي تعرفته, انه رقم هاتف شخص حادثها منذ ايام , ولم تشعر بالرغبة في الرد فألقت الهاتف بعيدا للحظة الى ان صمت , ثم عاد الرنين فتظرت اليه لحظات قبل ان يدفهعا شيطانها ان ترفعه وترد.
هايدي: الو.
كريم: القمر تقلان عليا ليه بس, ولا كنتي مشغولة؟.
هايدي: همممم يعني؟.
كريم: اخبارك ايه؟.
هايدي: الحمد لله تعبانة شوية.
كريم: ممم عشان كدة مبتروحيش الشغل؟.
هايدي: انت بتراقبني بقى, انت عرفت اني مرحتش الشغل منين؟.
كريم: وهو فيه حد ميعرفكيش ياقمر؟.
هايدي: ياسلام, دانت لغاية دلوقتي مقلتليش انت جبت نمرتي منين؟.
قال بسخرية.
كريم: من مجلة النجوم.
هايدي: ياراجل.
كريم: سيبك انتي بقى, بقالنا كتير بنتكلم اهه هوانا مش هشوفك بقى, انزلي بس قابليني وانا اقلك على كل الي انتي عايزاه.
هايدي: انت عبيط, اقابلك ليه, هو انا اعرفك؟.
كريم: امال ضفتيني عندك عالفيس بوك ليه؟.
هايدي: عشان انت زنان قاعد مسدجات عالفيس ومسدجات عالموبايل لغاية ماعملتلك اكسبت.
كريم: بس صورك الاخرانية الي حطتيها جامدة.
هايدي: طب مانا عارفة ان انا جامدة.
كريم: ماتقولي بقى هننزل اشوفك امتى؟.
هايدي: قلتلك انا مبقابلش.
كريم: عليا برضة, وبعدين دي مش مقابلة, داحنا هننزل نلف بالعربية شوية.
هايدي: ايه دا؟, انت فاكرني ايه!!, هركب معاك عربية.
قال بسخرية مرة اخرى.
كريم: عيب عليكي ياهايدي دانا زي اخوكي برضة.
بدأت هايدي تشعر بالضيق من نبرة صوته.
هايدي: انا معنديش اخوات ولاد.
كريم: انتي لو اختي هسيبك تركبي مع صاحبك لو بتحبيه.
هايدي: اولا انت مش صاحبي, ثانيا انت معندكش اخوات بنات ولا انت نسيت انك قلتلي.
كريم: انا بقول لو يعني.
هايدي: لا طبعا عمري ماركب معاك عربية.
كريم: ياشيخة عادي ياهايدي.
شعرت هايدي بالضيق, فقالت بحدة.
هايدي: لا مش عادي يباي.
كريم: يعني هكون اول واحد؟.
هايدي: احترم نفسك.
كريم: انا مش قصدي ياجميل, انا قصدي انك بس لو ارتحتلي شوية ,يعني عشان تدلعني.
هايدي: انا هقفل.
كريم: هتمثلي عليا انا الادب, ما الي قالولي قالولي انك عادي يعني.
هايدي: هما مين دول الي قالولك؟.
كريم: ماخلاص بقى يا مزة متقضيهاش قفش.
شعرت بالغضب الشديد من طريقة حديثه المستفزة فقالت باندهاش غاضب.
هايدي: انا غلطانة اني رديت على واحد زبالة زيك.
كريم: انا زبالة يا.... يابنت ال.......
اغلقت هايدي الخط في غضب ورعب وهي تبكي من الذعر والقرف, وشعرت بالضيق يكتنفها بشدة, واخذت تبكي قليلا قبل ان تفتح الفيس بوك الخاص بها لتمسح كريم, وبعد ان هدأت قليلا شعرت برغبة شديدة في التحدث الى علي.
علي: مال صوتك؟.
هايدي: مخنوقة شوية.
علي: من ايه يا بنتي مفيش حاجة مستاهلة.
هايدي: ازاي يعني دي كل حاجة زفت.
علي: دا عشان انتي فاضية بس, عارفة لو فيه حد في حياتك كانت بقت مختلفة.
هايدي: ....حد بلا نيلة.
علي: بكرة يا بنتي تلاقي حد تحبيه بجد ويعوضك عن كل الزعل الي في الدنيا دي.
هايدي: الحب مش حاجة حلوة ياعلي صدقني, ممكن تكون الي انت بتحبه مش حاسس بيك خالص.
علي: ليه ياهايدي انتي بتحبي حد وهو مش عارف ولا ايه؟, دا مين الحمار دا.
هايدي: يعني انت لو مكاني تعمل ايه؟.
علي: مش هسكت, هروح اقله اني بحبه.
هايدي: على اساس انه هيحس.
علي: جربي انتي مش خسرانة حاجة.
هايدي: بقى كده؟, طب انا بحبك يا علي.
علي: ههههههههه ياشيخة انتي مبتتشطريش الا عليا.
هايدي: لا انا بجد بحبك.
صمت للحظة قبل ان يقول.
علي: انتي بتهذري ياهايدي, احنا اخوات يا بنتي.
قالت بمرارة.
هايدي: اخوات؟.
علي: ايوة ياهايدي, انا عمري ماعملت حاجة تخليكي تتخيلي اننا اكتر من كده, ان اسف لو كنت جرحت مشاعرك كل الوقت دا, بس انا فعلا كنت بعزك زي اختي, وعمري ماعملت حاجة تخليكي تحسي بغير كده.
هايدي: مانا عارفة.
علي: هايدي بجد انا اسف, انا مكنتش حاسس بحاة, انتي انسانة طيبة, بس احنا مينفعش نكون غير اخوات.
هايدي: وليه مننفعش نكون غير اخوات, عادي يعني الناس تبدأ بصداقة وبعدين يحبو بعض.
اخذ علي نفسا عميقا قبل ان يقول.
علي: بصي ياهايدي, احنا صحيح اصحاب بس دماغنا مش راكبة على بعض, يعني انا وانتي زي مابيقولو كده مبروم على مبروم ميلفش, وبعدين انا فعلا يوم ما افكر اتجوز انا اسف انا بحترمك وانتي بنت طيبة اوي من جواكي بس ليكي حركات وتصرفات كده مستفزة, يعني شوية بحجاب وشوية من غير, ليكي اصحاب كتير ولاد, على طول خروج وسهر وحاجات كده انتي معتقدة انها عادي, قولي عليا مقفل قولي خنيق, بس انا محبش الحاجات دي تكون في البني ادمه الي هتجوزها فاهماني ياهايدي.
هايدي: .............
قال بعد ان سمع صوت نهناهتها على الهاتف.
علي: وانتي مبتحبنيش ياهايدي انتي بس قلتي كده من كتر مااحنا متشابهين, انتي فعلا محتاجة حب في حياتك, عشان كده انتي افتكرتي ان ممكن نكون مع بعض, بس صدقيني ياهايدي انا منفعكيش.
لم تجبه هايدي, انما ظلت تبكي.
علي: طيب, شكلك مخنوقة ومش قادرة تتكلمي, انا هسيبك لما تهدي ورنيلي وهكلمك تاني.
لم تجبه واغلقت الهاتف واخذت تبكي دون توقف.
*******************
قالت نسمة قبل ان تخرج من غرفة ندى لتتركها مع زوجها قليلا.
نسمة: اعملك شاي ياشادي ولا حاجة؟.
شادي: لا شكرا ربنا يخليكي.
نسمة: طيب عن اذنكو بقى.
بعد ذهابها نظر شادي الى زوجته الراقدة على فراشها في بيت امها.
شادي: يلا ياندى ربنا يهديكي, قومي نروح بيتنا.
ندى: لا ياشادي انا مش راجعة معاك البيت.
شادي: بطلي تنشيف دماغيا بنتي, الدكتور قال ممكن تتحركي عادي خلاص الحمد لله, بقالك اسبوع قاعدة هنا, قومي معايا.
قالت دون ان تنظر اليه.
ندى: والدكتور قال عايزة راحةتامة وانام على ضهري ,بعد الهبوط الي حصل دا كان ممكن انزل البيبي ولا مسمعتش الي قاله يعني, بتسمع الي على مزاجك وبس.
شادي: طيب يا ستي تعالي ونامي على ضهرك في بيتك.
ندى: انا هنا في بيتي, وبعدين هنا ماما واخدة بالها مني, انا تعبانة ياشادي ولوجيت مش هقدر اخدمك ولا اطبخلك, مش هو دا الي انتو عايزينه؟, خدامة في البيت وبس.
شادي: انتي متعصبة و انا عاذرك, خلاص بقى يا حبيبتي الي يريحك, وانا كمان مش هروح البيت, انا هعد عند ماما هنا جمبك لغاية ماتشوفي انتي عايزة ترجعي امتى , كلميني وانا تحت امرك, وانا كل يوم هعدي عليكي, خلاص يا حبيبتي؟.
ندى: طبعا ماصدقت, عايز تروح تعد عند مامتك, عشان تقويك عليا كمان وكمان.
شادي: ياحول الله يارب انتي مفيش حاجة عجباكي ابدا, مش انتي الي مش عايزة تيجي, انتي بقيتي غريبة بجد, انا مبقتش عارف اريحك ازاي.
ادارت ندى وجهها بعيدا عنه وهي تقول.
ندى: خلاص ياشادي امشي, انا مش ناقصاك.
قام شادي مضطرا.
شادي: انا عند ماما , لما تعوزيني كلميني.
وخرج من الغرفة غاضبا.
**********************
نظر عمر من الشرفة على شادي وهو يخرج من بوابة المبني متوجها الى مبنى بيت والده, قال لنسمة التي تقف بجانبه متسائلا.
عمر: هي فين العربية الجديدة؟.
نسمة: اللانوس السودة الي هناك دي, شايفها ؟, شايف عربيتك؟, الي وراها لا الي بعدها.
عمر: ههههههه مفيش غيرها لانوس يا نسمة اكيد شفتها, يعني الخناقات دي كلها وفي الاخر جاب دايو بس.
نسمة: ماهو على قد فلوسهم, انت بتتريأ عليهم؟.
عمر: لا يا حبيبتي مقدرش اتريأ, بس انا صعبانين عليا اوي, انا حاسس انهم دايما متكهربين, , ربنا يهديهم بجد.
نسمة: انا خايفة نبقى زيهم.
عمر: وهو احنا زيهم؟.
نسمة: انا بقول انا خايفة.
عمر: انتي عارفة ايه مشكلتك يا حبيبتي, انك بتخافي كتير, دايما حاطة اخواتك قدام عنيكي , كانك هتعملي زيهم, بس انتي مش زيهم, انتي مختلفة.
نسمة: بص ياعمر الدنيا الي احنا فيها دي بقت تخوف, بقيت مش عارفة الصح من الغلط.
عمر: لا غلط طبعا, الصح باين زي ما الغلط باين, مش معنى ان الناس كلها بتعمل الغلط يبقى الغلط قلب صح, لا طبعا, انتي مثلا لو نزلتي لقيتي الناس كلها لابسة نضارات شمس واحنا باليل هل دا منطقي؟, لا طبعا, طب دا معناه انك غلط انك مش لابسة نضارة زيهم؟, لا طبعا, لازم تحافظي على استقلاليتك وحرية اختيارك في الصح, وبعدين امشي عدل يحتار عدوك فيك.
نسمة: بس صعب اوي الواحد يمشي عدل في الزمان دا.
عمر: ايه دا؟ انتي بتلعبي بديلك من ورايا ولا ايه؟.
نسمة: هههههههههه , والله ياعمر انت فعلا احلى حاجة في حياتي, انا ربنا اكرمني بيك.
اقترب منها وهو يقول بهدوء.
عمر: بجد, امال مش باين عليكي يعني, مش عايزانا نتجوز.
نسمة: عمر انا فهمتك ميت مرة, انا مش هتجوز الا لما استلم شقتي, شغل المفروش والعزال دا انا مبحبوش, ومامتك متفقة معايا على كده, وبعدين احنا مش مستعجلين انا لسه صغيرة وانت كمان, وبعدين اصبر لما اخلص الدراسات الي انت زنقتني فيها دي على الاقل.
عمر: ماشي يانيسو, شوفي انا طيب ازاي معاكي اهه انا سايبك تتدلعيلك يومين, بس كله هيطلع عليكي بعد الجواز ان شاء الله.
نسمة: عمر.
عمر: والله انا الي ربنا رزقني بيكي, بغض النظر عن الهبل الي عندك دا, بس انتي بنت كويسة يا نسمة والله العظيم.
نسمة: ربنا يخليك ليا ياحبيبي ويباركلي فيك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 12:15 pm

الفصل الثامن
الحلقة التاسعة
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376
هايدي: انا مخنوقة اوي من حياتي يا نسمة, عارفة الكلمتين الي قالهملي علي دول وجعوني اوي, هو اكيد مكانش قصده, بس عارفة تحسيه كان بيرفضني بالذوق, انا حسيت اني رخيصة اوي, واني كنت بحدف نفسي عليه.
نسمة: يعني انتي حاسة باية دلوقتي؟.
هايدي: انا مش حاسة بحاجة, انا قرفت, قرفت من كل حاجة, من الولاد والخروج ومن اصحابي ومن الدنيا, انا مش عارفة ربنا سايبني كده ليه؟.
نسمة: استغفر الله العظيم, ايه يا بنتي الي بتقوليه دا, انا قلتلك الكلام دا ميت مرة من زمان, انتي الي مصدقتنيش, قلتلك الي بيحصلك دا كله والدنيا الي واخداكي وكل الي بتعمليه دا مسيرك تزهقي, انتي فاكرة انك كده مبسوطة عندك شلل اصحاب, وكل يوم في حتة شكل, ومسافرة من مكان لمكان, واللبس واللف بالعربية, كل الحاجات دي حلوة بس فيه حدود وفيه اهداف تحطيها , وفيه حقوق ليكي وحقوق عليكي يا هايدي.
هايدي: بس انا كنت فاكرة ان الي بعمله عادي, مانا كل اصحابي كده, وماما عمرها ماقالتلي انتي بتعملي ايه.
نسمة: بس انتي كنتي من جواكي حاسة ان فيه حاجة مش مظبوطة.
هايدي: انا زعلانة اوي, انا نفسي ماكنتش اعرف الولاد دول كلهم, نفسي ماكنش قابلت حد فيهم, انا كان نفسي ابقى زيك, انا بحسدك اوي يا نسمة , انتي بتحبي عمر بجد وهو كمان بيحبك, انا مفتكرش ان بقى عندي روح احب تاني خلاص, انا على قول كريم اشهر من نار على علم, ونمرتي بتيجي من مجلة النجوم, متتخيليش يانسمة كريم دا كلامه عمل فيا ايه, انا قرفانة من نفسي بشكل.
نسمة: بصي ياهايدي انتي محظوظة ياحبيبتي , بنات كتير كانو زيك ومجاتلهمش الفرصة يكتشفو ان الي كانو فيه غلط, وفضلو في التوهان دا كتير, انتي المفروض تحمدي ربنا ان انتي عرفتي دلوقتي ان كل دا مالوش لزمة, انا بقول انتي لازم بقى تصلي ركعتين شكر لربنا يا هايدي, اللي انتي فيه دا نعمة مش حاجة وحشة.
*********************
سلمى: انا اسفة يا شادي, انا مكنتش اتمنى اني اكون سبب مشكلة بينك وبين ندى.
شادي: يا لومي مش انتي السبب, المشاكل الي بيني وبين ندى كتيرة واسبابها كتير مش انتي بس.
سلمى: برضة انت غلطان ياشادي مقلتلهاش ليه؟, الموضوع مفيهوش حاجة يعني.
شادي: انتي ليه مصرة تتكلمي عن المواضيع دي, يا لومي احنا خارجين من المكتب عشان نغير جو, تقومي تفكريني وتخنقيني.
سلمى: انا اسفة يا شادي, اصل انا حاسة بالذنب, يعني لو ممكن اروح افهمها......
قاطعها بحدة.
شادي: تفهمي ايه يا شيخة, انتي بتفهمي عربي يا سلمى, بقلك ندى مش شايفة قدامها, قاعدة بتشوط وبس .
قالت باستسلام.
سلمى: المهم انت متضايقش نفسك.
شادي: انا مش متضايق, انا بس متضايق عشانها, هي حامل ومينفعش الي بتعمله كده, كله على اعصابها بالشكل دا.
وصمتا لفترة فقالت هي محاولة تغيير مجرى الحديث.
سلمى: انا معجبة اوي بفكرة المكتب, انا معاكو من الالف للياء طبعا, ايه يعني الصبح في الشركة وبالليل ابقى معاكو, لغاية بس مايقف المكتب على رجليه, وبعدين نبقى نسيب الشغل, مش زي ما المجنون وليد هيعمل, هيسيب الشركة ويتفرغ ليه.
شادي: انا شايف ان وليد عنده حق, لازم يكون عينه على ماله عشان يشتغل ويحط كل مجهوده فيه, هيسيب شغله عشان يركز في حاجة واحدة, لان صاحب بالين كداب.
سلمى: وانت هتعمل ايه؟.
شادي: لا طبعا مقدرش اسيب دلوقتي, انا عندي مسؤليات و البيبي الي جاي دا مش عارف والله هعمله ايه, احنا اخر فلوس معانا حطيناها في المكتب, والعربية ماما جابتها.
سلمى: يابني متحسبلهاش, الولاد بيجو برزقهم وببركتهم.
نظر اليها قليلا قبل ان يقول.
شادي: انا كان نفسي تكوني انتي وندى اصحاب, انتي واحدة كويسة اوي.
سلمى: يوووووة بطل بقى, واحدة كويسة واحدة كويسة, وهو انا كنت قلتلك اني مش كويسة.
"لا مش ممكن, اخر اتنين كنت اتخيل اشوفهم ابدا في حياتي".
قاطعهما صوت ساخر مهلل, فالتفتا ليجداه سامح صديقهما العتيد.
شادي: لا مش ممكن سامح.
قبل سامح شادي, وقال وهو يجلس الى طاولتهما.
سامح: ازيك يا بنت يا لومي, والله وحشاني.
قالت ببرود.
سلمى: ازيك.
شادي: ايه ياخبارك يا عم؟, انت عارف ان من يوم فرحك مسمعتش عنك حاجة, اخبار ميسون ايه؟.
سامح: ياعم جيب سيرة حاجة كويسة, انا طفشان, انت اخبار ندى ايه؟.
شادي: الحمد لله, دي ندى حامل.
سامح: مبروك ياباشا, يلا يتربى في عزك, انا برضة مراتي حامل.
شادي: لا والله الف مبروك,بتشتغل فين دلوقتي , سمعت انك نقلت.
سامح: انا مقدم في شركة في السويس, شركة بترول كده يعني, ربنا يكرم بس, اهو الواحد يعد هناك يغير وقت, وبعدين كام كيلو وابقى في السخنة, اهو تغيير.
شادي: شوف الواد يقول ربنا يكرم, وبعد كده عايز يشتغل عشان يروح السخنة على طول.
سلمى: طول عمره عايز ربنا يكرم بالطريقة دي.
سامح: ياستي بلا نيلة, الا اخبار الواد هاني اخوك ايه, الواد دا حبيبي كان خليفتي في الملاعب.
شادي: اهو هاني دي بقى الي فلت فلتة هباب, سجاير وحشيش وبنات واخر بوظان والاسم ظابط.
سامح: ابقى سلملي عليه, دا واد مية مية.
شادي: امي عايزة تخطبله, بتدورله على عروسة عشان يتلم.
سامح: اوبا , الواد دا مالوش في الجواز على فكرة, هيعذبكو.
سلمى: ربنا يهدي.
سامح: وبمناسبة الهداية, شفتلك مين بقى, هايدي مراد, البت ماشية متعرفهاش, اقسم بالله كنت شايفها من اسبوعين رقاصة ماشية, امبارح شفتها لابسة طرحة ومفيش نقطة ميك اب في وشها وشكلها زي الي ميتلها ميت.
شادي: اصلها عقبال عندك ربنا هداها بجد , بطلت كل حاجة.
سامح: في اسبوعين, انت بتصدق, يابني دي هايدي, ام اللخبطة كلها, يعني يومين وتلاقي كبارية اشتغل في وشها.
سلمى: الله اعلم انت دخلت جوة قلبها يعني.
سامح: مالك يا لومي بتكلميني بغلاسة ليه؟, ولا عشان يعني جيت قطعت عليكو.
احمر وجهها بشدة وقالت بهجوم.
سلمى: انت هتستهبل يا سامح, ايه بقطع عليكو دي؟, احنا نازلين نتغدا بره عشان هو مفيش حد عنده في البيت يغديه, وكنا بنتكلم في شغل.
سامح: ماشي ياحنينة, متتحمقيش اوي,انا مسألتش كنتو بتعملو ايه, المهم اني شفتكو.
وصمت قبل ان يقول لسلمى بلهجة ذات مغزى.
سامح: على فكرة شفت صاحبتك وجوزها, وبصتلي من فوق لتحت اوي يعني, ابقي قوليلها مين فات قديمة تاه ياريكا.
وغمز بعينه في سخرية, قبل ان يقول.
سامح: شادي حبيب قلبي, على تليفونات بقى, وابقى تعالالي السخنة, هههههههه.
وانصرف فقالت سلمى بعد انصرافه بغيظ شديد.
سلمى: يااااااه الولد دا مقرف بشكل, دي الحمد لله ان ربنا خلص ريكا منه, دي ربنا بيحبها انها بعدا عنه قبل ماتتدبس فيه.
**********************
هالة: انا عايزة اتكلم معاكي ياندى.
افاقت ندى من شرودها واعتدلت وهي تزيح كوب الشاي الفارغ من امام المنضدة, وعدلت من وضع ساقيها على المقعد الصغير بشرفة المنزل ببطء.
ندى: اعدي.
جلست هالة وهي تقول.
هالة: عاجبك قعدتك دي هنا؟.
ندى: ايه ياهالة, انا مش قاعدة على قلبك.
هالة: وهو انا قاعدة هنا اصلا يا ندى عشان تعدي على قلبي, انا قاعدة في بيتي, وهو دا المكان الي المفروض تكوني فيه, بيتك.
ندى: انا زعلانة من شادي.
هالة: برضة مينفعش, مهما زعلتي واتضايقتي من جوزك, متسبيش البيت, متعوديش الراجل ابدا ان مفيش ست في البيت, ولا تعوديه ان مامته هي الي بتعمله وبتسويله, في ثواني هيتنسي كل الي انتي عملتيه كويس, ومش هيفتكر الا مامته وبس.
اشاحت ندى بوجهها وهي تقول باكبار.
ندى: انا قاعدة عشان عيانة.
هالة: متتلككيش ياندى, انتي قاعدة هنا مريحة, مش عايزة تتحملي مسئولية بيتك, كنتي بتتجوزي ليه بقى لما انتي مش قد الجواز, انتي كبرتي ياندى, بقيتي زوجة وبكرة تبقي ام, لعب العيال دا مينفعش خالص مع الي جاي......
استوقفها في هذه اللحظة سلسبيلا تحاول مد يدها الصغيرة لتجذب هاتف هالة فكاد يسقط, فالتقطته هي بسرعة وهي تشهق, ثم حاولت تخبئته, فاقتربتت الطفلة توق.
سلسبيلا: ماما....عايزة....
هالة: لا يا ليلو دا كخ, روحي العبي بعرايسك هناك اهم.
سلسبيلا: ماما....عايزة...الو...دا....عا يزة.
هتفت بها.
هالة: خلاص بقى يا ليلو, يلا روحي لتيتا.
انطلقت سلسبيلا تبكي تبحث عن جدتها.
هالة: كنا بنقول ايه؟,...اه...يا ندى انتي جوزك ابن امه من يومه, وانتي بالي تعمليه دا بتديلها الفرصة ترجع تسيطر تاني...انتي عايزة كده؟.
ندى: لا.
هالة: طيب يا بنتي, قومي ارجعي بيتك, انتي بقالك اسبوع هنا, عيب كده, بتشوفيه ساعة في اليوم زي الغرب, انتي الحمد لله حالتك احسن, وبعدين ماما قالتلك لو على الاكل اهي هتبعتلك كل يوم الغدا مع نسمة, يلا يا ندى اعقلي بقى وقومي واستغفري ربنا كده ربنا يهديكو, انتو بس الي مفضيكو للمشاكل انكو مفيش وراكو غير بعض, بكرة لما يبقى عندكو قرد زي ليلو كده بيلعب في كل حاجة مش هتفضو حتى تتكلمو, قومي يابنتي قومي.
***********************
شادي: حبيبي خليكي انتي مستريحة انا هجيبلك الاكل لحد عندك, انا فرحان انك رجعتي يا ندى.
قامت ندى من الفراش ببطء وهي تقول.
ندى: لا مش عشان اريح نفسي اوسخ اوضة النوم انا كده هتعب نفسي زياة, وبعدين عايزني اسيبك انت تحضر العشا عشان تقلبلي المطبخ مورستان.
شادي: يا ستي انا عايز اريحك.
قامت ترتدي خفيها وهي تقول.
ندى: لا يا سيدي, مش كفاية البيت كله مليان تراب, انت سايبه كده ليه من اسبوع؟, امال فالح بس عند مامتك تعمل المواعين وتنضف وهنا مستني الخدامة, هقوم اشيله انفضه كله بكرة, انت عايز مامتك تفضحنا.
تبعها شادي الى المطبخ وهو يقول.
شادي: انتي غبية ياندى؟, عايزة تقلبي البيت ازاي يعني, كلمي مامتك تبعتلك مرات البواب, والله انتي عايزة تضيعي نفسك.
ندى: حاضر يا حبيبي, هكلمها بس ضروري قبل ما مامتك تيجي, مقلتليش عملت ايه النهاردة؟, العروسة عجبت طنط؟.
شادي: لا يا ستي, بتقول عليها سمرا.
ندى: وهي امك هيعجبها حاجة برضة, عايزة عروسة حلوة ومتدينة وبنت ناس وغنية ومؤدبة, تجيبها منين دي معرفش, وترضى بهاني على ايه انا مش عارفة.
شادي: لا ياستي, دا هاني راكب دماغه مش هيتجوز الا نيرمين الي بيحبها دي.
ندى: نيرمين حمدي, والله الواد دا اهبل, امال لو مكانش عارف سمعتها.
شادي: ماهي سمعتها كلها معاه, ولا انت نسيت اللي فات يا حبي, ماحنا كنا كده برضة.
ندى: لا بس انا عمري ما كنت معاك اوفر كده, لا يا حبيبي شوف نيرمين دي اسمها في اي حتة بيرن ازاي,وانا كنت ازي, بقى انا كنت كده يا شادي برضة اخص عليك.
قال وهو يهم بالخروج من المطبخ.
شادي: لا ياحبي انا اقدر اقارنك بحد اصلا.
ندى: المهم هو هيعمل ايه؟.
هتف وهو خارج.
شادي: مفيش حالف لو مجوزتهالوش هيسيبلها البيت, منا بقلك هاني بقى متدلع على الاخر, وبيقول اشمعنى شادي جوزتوه الي عايزها.
قالت ندى بصوت خفيض متهكم.
ندى: تيجي نيرمين الهبلة دي تتفرج علينا, بكرة تقول ابو الحب على الي عايزة, اهي امه بتطلع اختياره على دماغي انا.
عاد يطل برأسه من باب المطبخ.
شادي: بتقولي حاجة ياروحي؟.
ندى: لا ياحبيبي مفيش, بقول ربنا يعقله او يهدي مامتك وتخليه يتجوزها.
وعادت تقول بخفوت.
ندى: يلا ماهي لازم تجرب برضه, اهي حتى تشيل عني شوية مبقاش انا لوحدي في الهم.
************************
انهت هايدي صلاة العشاء وهي تبكي, وجلست قليلا على سجادة الصلاة.
هايدي: يارب انا مش عايزة حاجة خلاص, انا تعبت ومش عارفة افرح, لو مش عايزني خدني, انا مبقتش عارفة انا عايزة ايه ورايحة فين, انا خلاص مش قادرة اعمل اي حاجة من الي كنت بعملها زمان انا مبقتش مبسوطة, انا متبسطتش مع ولا ولد عرفته و اصحابي كلهم اندال, وزهقت خروج ولبس وفسح وبس, حسيت اني خلصت,انا بجد تعبانة, وماليش غيرك اشكيله, لو مش هتقبلني يبقى خلاص انا ماليش امل, يارب اثبتلي انك قبلتني, انا مستحقش انك تسامحني وتغفرلي, انا قرفانة من نفسي اوي, يارب شيل حبي لعلي من قلبي, انا خلاص مش عايزاه ومحدش هيساعدني غيرك, انا خلاص مبقتش عايزة احب تاني, انا بجد مش عارفة انا عايزة ايه, بس انا الي عارفاه اني مش عايزة ارجع تاني زي ماكنت, يارب ساعدني انضف من كل حاجة وحشة لسه ورايا, يارب ساعدني يارب ساعدني يارب ساعدني.
واخذت تبكي بشدة من قلبها.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 12:17 pm

الفصل الثامن
الحلقة العاشرة

عمر: انتي عارفة يانسمة, انا كتير اوي فكرت ابعدك عن هايدي, وقلت سمعتك وكده, كنت بسمع كلام من اصحابي بصراحة عنها وعن شكلها وطريقتها, بس انا دلوقتي بحمد ربنا ان سبتك معاها.
نظرت اليه نسمة بدهشة وهي تقول.
نسمة: غريبة , مع انك عمرك ما بينتلي دا.
عمر: يا حبيبتي انا واثق فيكي, صحيح الصحبة الوحشة ليها تأثير سيء, بس انا كنت حاسس ان تأثيرك انتي ممكن يكون اقوى, وبعدين انتي مكنتيش صاحبتها اوي.
نسمة: والله ياعمر هايدي دي طلعت غلبانة اوي, الي كان مضيعها مامتها والجو الي هي كانت عايشة فيه, انا كنت متأكدة ان اكيد في يوم هتزهق او هيجيلها اكتئاب وتعرف ان كل دا مالوش لزمة, هي كانت عايشة تدور على الحب وبس, عايزة تحب وخلاص مبتفكرش في بعدين, ربنا بس يهديها ويثبتها.
عمر: انا صحيح عمري ماكنت اتخيل اني اقولك الكلام دا, بس انا عايزك متسبيهاش دلوقتي خالص, عايزك تفضلي جمبها عشان هي في مرحلة اللخبطة ومحتاجة حد يساعدها.
نظرت اليه لبرهة.
نسمة: حبيبي انت طيب قوي.
عمر: دا ربنا الي خلاكي سبب في حياتها عشان تغيريها.
نسمة: بالعكس يا عمر انا كنت مبكلمهاش في حاجة خالص, سبحان الله ربنا لما يحب يغير حد بيغيره في لحظة, حتى الناس الي متبقاش متخيل ان ممكن يكونو كويسين بيتغيرو في لحظة, سبحان الله, يعني هايدي دي انا مكنتش بحبها ابدا, دلوقتي صعبانة عليا.
عمر: يا ستي عشان كده انا لما بقلك متحكميش على حد من اول مرة, الله اعلم هيكون مصيره ايه بعدين ممكن كل ذنوبه دي تتقلب حسنات ويكون احسن منك انتي, ادعيلهم وبس, وربنا هو الي بيختار مش احنا يا بطيخة.
نسمة: انا بطيخة.
عمر: اه ويا تطلعي قرعة يا حمرا.
نسمة: انا قرعة؟؟.
عمر: والله معرفش بقى معادش فيها حاجة مضمونة اليومين دول.
نسمة: ماشي ياعمر, يعني انت لازم تكمل كلامك الحلو بكلمتين زي الزفت.
عمر: انا اقدر ياحبيبي, دانا مستني تخلصي بقى عشان نفضى ونعرف تخرج براحتنا , والله يا نسمة انا خلاص اول ما استلم الشقة لازم اخلص شغل فيها على طول وخلصتي بقى دراسات مخلصتيش هنتجوز.
نسمة: عمر!!.
عمر: مش بمزاجك, انا الراجل وانا اقول ويتسمع كلامي, هه بقى يانسمة يالي دماغك ناشفة, انا بصراحة بقى عايز اتجوز, ...ششششش مش عايز مناقشة بقى في الموضوع دا, بطلي بقى, يعني مش هعرف امشي كلمتين عليكي ولا ايه؟, قلت هنتجوز يبقى هنتجوز, بنات ايه دي الي مش عايزة تتجوز, انا هتحايل عليكي ولا ايه.
******************
قالت زوجة ايمن لندى اثناء خروجهما سويا مع زوجيهما.
ولاء: بتقولي على جوزك هادي ياندى, متعرفيش ايمن بقى, ايمن مبيتكلمش معايا الا قدام ماتشات الكورة مبسمعش منه الا جون وشوط ياراجل, غير كده بيرد على قد الكلام فعلا, ومبلاقيهوش بيتكلم ويهرج الا مع اصحابه , زي ماحنا موجودين كده النهاردة.
نظرت ندى الى زوجيهما وهما يضحكان ويتمازحان وقالت وهي تتنهد.
ندى: ماهي المشكلة ان جوزي بيضحك مع اصحابه, انا مش عايزاه مايضحكش معايا بس المهم ميضحكش معاهم.
ولاء: اهو انا بقى مش عارفة انتي ازاي بتستريحي لسلمى صاحبته دي؟.
التفت اليها ندى بحدة ونظرت اليها باندهاش قبل ان تقول.
ندى: مش كده برضة؟؟.
ولاء: يعني انا عارفة انها كانت صاحبتكو وانتو في الجامعة, بس انا لو مكانك كنت اتجنيت, انا ايمن خليته يبعد عن كل حاجة كان يعرفها وهو صغير, جامعة ايه انا ناقصة, الرجالة ياختي ملهمش امان خالص مهما كبرو, صحيح انا عارفة ايمن لا بيهش ولا بينش, بس ميتخافش الا من نظام الاصحاب والشغل والحواديت دي, الواحد بيسمع حكاوي غريبة.
ندى: الله!!, يعني مش انا لوحدي بقى.
ولاء: اصل ياندى ياحبيبتي هما بطبعهم اعداء الشغل تقوليلهم ليه يقولولك مبحبش الكلام والهزار والاختلاط والكلام الفاضي دا, وتيجي تتكلمي على مش عارفة مين صاحبته في الشغل تلاقيه بيقلك لا لا لا دي واحدة محترمة, يعني وهو انا لما هشتغل هبقى مش محترمة.
ندى: بس سلمى اصلا....مش مريحة.
ولاء: انا مش عارفة مالهم متمسكين بيها كده ليه؟, دي اسراء كانت اشطر منها, وقال ايه عايزين ياخدوها معاهم في المكتب.
صاحت ندى.
ندى: نعم ؟, كمان؟.
ولاء: انا صحيح اسراء مكنتش بحبها , بس ادينا عارفينها وبننتقضها كلنا, بس يجيبلي واحدة الكل بيشكر فيها , اهو كله الا ده, البنات الي يتخاف منها دلوقتي الي عاملين طيبين دول مش الي باينين على وشهم الحقيقي.
ندى: انتي كأنك تعرفيها بالظبط.
ولاء: انا شفتها مرة يا بنتي ومستريحتلهاش, مسهوكة كده وناعمة, انا مبحبش البنات الورق دول, امال بتشتغل في مكتب فيه تلات رجالة ازاي.
ندى: وهما مش شايفين كده.
ولاء: ياختي علي حصلي لما جيت اقول لايمن كده, قالي انتي لاعاجبك دي ولا دي, لا المحترمة عاجباكي ولا الوحشة كانت عاجباكي اعملك ايه؟.
قالت ندى تحدث نفسها في غضب.
ندى: يعني عايزينها معاهم في المكتب, طيب ياسي شادي.
******************
شادي: مالك؟.
صمتت ندى ولم تجبه ونظرت الى الطريق في غيظ.
شادي: ندى انا بكلمك, متعمليش طرشة الله يخليكي, بوزتي ليه في نص القعدة وقفشتي.
ندى: .......
شادي: فيه ايه مالك ياندى؟, مش هقول تاني؟.
التفتت ندى تقول ببرود.
ندى: مانا مش عايزة اكلمك مادام انت مبتتكلمش معايا.
شادي: اتكلم معاكي ازاي يعني مانا بتكلم معاكي اهه.
ندى: اتكلم معايا كده وقولي الي بيحصل , رجعت تخبي عليا تاني واحنا ملحقناش, ومبقاليش اسبوع راجعة بيتي, تقدر تقولي بقى ليه سلمى هتبقى معاكو في المكتب.
ضرب شادي بقبضتة على عجلة قيادة السيارة في ضيق وهو يهتف.
شادي: ييييه يخرب بيت السوس الي في دماغك دا, ماطبيعي ياندى ان دا الي يحصل, اول ناس عرض عليهم وليد المشروع كان احنا, وهي وافقت تكون فيه, اعمل انا ايه يعني؟, اروح اتشرط عليه اقله بلاش سلمي عشان مراتي راكبها عفريت اسمه سلمى.
ندى: انت بتتريأ ؟, انت مش دافع في المشروع دا وليك حق تتكلم؟؟,طب ياسي شادي انا مش عايزة زفتة دي تشتغل معاك.
شادي: استغفر الله العظيم يارب, انا ماليش اني اقطع رزق الناس ياندى, انا مالي.
ندى: كده ياشادي؟, والله ارجع اعد عند ماما.
شادي: انتي هتتشرطي عليا, ماتعدي عند امك ولا عند ابوكي, انتي حرة, انتي بتتلكي اصلا من ساعة مارجعتي وعايزة ترجعي, انا قرفت من قرفك دا ليل مع نهار.
بهتت لهجومه العنيف عليها وعصبيته فقالت.
ندى: بقى كده يا شادي؟, .....انت بتقولي اتفلق, طب لف, لف رجعني عند ماما, انا اصلا كنت غلطانة اني رجعت البيت, انت مش هتتغير.
شادي: انا برضة الي مش هتغير, شوفي نفسك ياهانم عاملة زي المجنونة وبتمسكي في اي كلمة عايزة تتخانقي, انا اصلا قرفت, قاعدة مقرفاني في حياتي وشغلي, انا مبعملش حاجة غلط, عشان كل شوية تكرهيني في حياتي بالشكل , وقاعد احاسب عليكي احاسب عليكي اقول معلش عشان حامل, بس انا مش هستحمل الجنان دا كتير,مش مشكلتي ان انتي تعبانة في مخك, انتي حرة, روحي مكان مايعجبك.
اندهشت اكثر لانفجاره العنيف بها, فقالت بغضب.
ندى: بقى كده ياشادي, طب والله العظيم مانا راجعة تاني.
شادي: انتي حرة.
********************
قامت والدة ندى تحادث شادي بالهاتف بعد ان سمعت شكوى ابنتها وبكائها.
الام: فيه ايه ياشادي؟, مش معقول كده يا بني, كل شوية خناق وندى تيجي مقموصة, انتو ايه, البنت حامل وحملها وحش وانت عارف كده بتزعلها ليه؟.
شادي: انا يا طنط مزعلتهاش هي ندى بقت بتدور عالمشاكل من الهوا.
الام: بقولكو ايه انا تعبت منكو ومن خناقكو, دا ايه دا كل شوية, انتو عيال صغيرة؟, انا مش عايزة مشاكل ياشادي تعالى صالح مراتك, انت عايز الي في بطنها دا ولا لأ؟, عايزين تضيعو ابنكو, وانت كمان بطل تضايقها , وايه حكاية البنت الي معاك دي, انت مش هتبطل تشككها فيك.
قال شادي بنفاذ صبر.
شادي: اشككها ايه بس يا طنط, دي هي الي مجنونة وبتتخيل حاجات من الهوا, وطبعا الي هيسمعها هيصدقها عشان بتعد تعيط وتنهار.
هتفت به الام في غضب.
الام: اسمع ياشادي, دلوقتي ابوها مسافر النهاردة, مش عايزاه يرجع بكرة يلاقيها عندي في البيت, يقول عليك ايه؟, تعالى صالح مراتك وارجعو بيتكو ربنا يهديكو, دا ايه دا الي كل شوية خناق دا, انتو مجانين؟.
صاحت ندى من خلفها.
ندى: انا مش عايزاه يجي, ومش عايزة اشوف وشه ياماما.
اشاحت لها امها بيدها في غضب بينما قال شادي.
شادي: سامعة يا طنط عشان تعرفي ان مش انا المجنون.
الام: خلاص يا شادي خليك انت العاقل وتعالى.
شادي: حاضر يا طنط عشان خاطرك انتي بس.
الام: ماشي يا حبيبي هستناك.
********************
جلس شادي بهدوء في غرفة ندى التي وقفت تضع كفيها في خصرها بحنق, بينما خرجت والدتها من الغرفة واغلقت الباب خلفها.
شادي: مبسوطة انتي من الي بيحصل دا, كل شوية فاضحانا ومطلعاني عيل عند اهلك.
ندى: ايوااااااااه خدني في موضوع تاني بقى عشان انسى موضوع سلمى, انا نفسي اعرف سلمى دي عملالك ايه وعايزة منك ايه؟.
شادي: انا مش عارف انتي بستفزيني ولا ايه بالظبط؟.
ندى: انا الي بستفزك برضة ولا انت الي خلاص مبقتش طايقلي كلمة.
شادي: انتي الي حاطة كل مشاكل الدنيا في ايدك ومش لاقيه غيري تحدفيهم عليه, عملتلك ايه سلمى فهميني, واحنا صغيرين قلتيلي معرفش اية وبتحبك وبتاع, ودلوقتي عينها فيك, عملتلك ايه هي لكل دا, البنت كافية خيرها شرها مبتعملش غير كل خير, مبقصدهاش في خدمة الا مبلاقيها تعملهالي من غير ماتعوز مني حاجة, غير السوس الي في دماغك دا, لكن انتي ازاي تسكتي, لازم تعملي خناقة وتيجي تعيطي, وتكبري الدنيا وتهري في نفسك عشان الكل يجي عليا.
ندى: انا؟.
شادي: ايوة انتي ودي عادتك من زمان, تيجي تعملي ضحية قبل ماحد يكتشف انتي عاملة ايه.
ندى: وانا عملت ايه ان شاء الله.
شادي: قاعدة بتتهمي جوزك , وفاضيالي بقى, لا رحت لاجيت, وقاعدة مش لاقية مشكلة قلتي تعملي سبمى مشكلتك, مع ان البنت عمرها ما عملتلك حاجة, دي بتعزك مع انك متستاهليش, دي حتى الشغل الي انتي بتشتغليه دا ياهانم هي الي جايباه.
توقفت ندى لبرهة تنظر اليه غير مصدقة محاولة استيعاب حديثه.
ندى: شغل... شغل مين؟, شغلي انا؟, سلمى الي جايبه يا شادي؟, الله يخرب بيتك يا سلمى, انت ازاي تعمل كده, وانت تقولها وتطلب منها ليه, انت مصمم تدخلها في حياتي ليه, انت بتعمل فيا كده,...اطلع برة يا شادي,...وقال جاي تصالحني, انت جاي تشلني,...امشي يا شادي بدل ما امشي انا, ...بس هامشي اروح فين انا في بيت ابويا,....اه انا مش قادرة... اه انا بجد مش قادرة ااااه....الحقني يا شادي.
****************
وقف شادي في غرفة الانتظار بالطواريء بالمشفى مع والدة ندى القلقة , ونسمة التي انزوت تدعو الله , وهو ينظر اليهما في قلق, لقد تشاجر مع ندى بشدة هذه المرة, وعلا توترهما واضطرابهما حتى بلغ من ندى مبلغه, وبدأت في الانهيار, وحدث اثناء ضغط المشاجرة ان داهمها نزيف جعلها تسقط من الاعياء, فما كان منهم الا ان نقلوها بسرعة الى المشفى.

خرجت الطبيبة تنظر الى والدة ندى بضيق وقالت.

الدكتورة: مدام حضرتك والدتها؟.
قامت والدة ندى بفزع.
الام: ايوة انا مامتها.
الدكتورة: للاسف هي النزيف الي جالها دا كان نتيجة توتر كتير حصلها وهي كان عندها مشكلة في تثبيت البيبي اصلا , فالي حصل للاسف انه نزل.
شهقت نسمة واختفى الدم من وجه شادي.
الام: طب وبنتي عاملة ايه؟.
الدكتورة: هو مفيش اي قلق على مدام ندى, وهي لسه صغيرة ان شاء الله وربنا يرزقها بولاد وبنات كتير ان شاء الله, الموضوع دا عادي وبيحصل لبنات كتير, الي مبيكونوش عارفين انهم حاكمل او الي اعصابهم على طول تعبانة, انا بس مش عايزاكو تضايقوها عشان هي ممكن يجيلها زعل جامد بعد الحكاية دي, يعني حسسوها انكو حواليها, عشان هي دلوقتي هتبقى ضعيفة اوي ومش عايزين يجيلها اكتئاب.
بدأت والدتها في البكاء.
الام: يا حبيبتي يا بنتي.
الدكتورة: لا يا مدام امسكي اعصابك, انا بقلك مش عايزة يبان عليكي حاجة عشان صحة بنتك, ان شاء الله تشد حيلها وربنا يرزقها تاني.
وتركتها وانصرفت فجلست الام تبكي, فتوجهت نسمة اليها تهدئها, في الوقت التي وصلت فيه هالة وزجها ليعرفا بالخبر.

كل هذا وشادي متوقف بجانب الباب مندهش تماما لا يكاد يفهم مشاعره التي اختلط عليه فيها الغضب والحزن والضيق والخوف
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 12:18 pm

الفصل التاسع
الحلقة الاولى

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376
نسمة: معلش ياشادي بلاش تيجي دلوقتي هي اخدة منوم اصلا ونايمة.
شادي: يانسمة متكدبيش عليا انا عايز اشوفها.
نسمة: والله العظيم مابكذب عليك, والله ندى نايمة واخده منوم عشان مانامتش طول الليل, بلاش النهاردة كمان يا شادي لحد بس ما اعصابها تهدا.
قال شادي بحزن.
شادي: والله يا نسمة مش انا السبب.
نسمة: انا عارفة طبعا, هو ربنا الي عايز كده, متعدش تفكر بس عشان اعصابك انت كمان, ربنا ان شاء الله يعوضكو بغيره.
شادي: والله انا مش عارف ابطل تفكير, فهميها كده يانسمة الله يخليكي.
نسمة: حاضر ان شاء الله.
شادي: نسمة متسيبيهاش.
نسمة: حاضر.
شادي: مع السلامة.
نسمة: سلام.
بعد ان اغلق الهاتف سمع صوت والدته خلفه.
الام: برضه مش عايزة تكلمك؟.
قال بضيق.
شادي: ماما الله يخليكي اسكتي.
الام: هي بتلومك على ايه انا مش فاهمة, هي الي مهملة ومش واخدة بالها من نفسها والي في بطنها, قاعدة تحرق في دمك على الفاضي والمليان, وفي الاخر بتعيط, ربنا بيعاقبها.
هتف بها شادي فجأة.
شادي: ياماما اسكتي انا مش عايز اتكلم في الموضوع بقى ارحميني, بقالي يومين قاعد عندك وانتي مبتسكتيش, اروح ابات في الشارع عشان ترتاحي, انتي ليه مش حاسة بيا؟,سبيني في حالي بقى.
وقام يدخل غرقته واغلق الباب خلفه في عنف, فقالت هي.
الام: منك لله ياندى يالي قالبة ابني عليا ومزعلاه من يوم ماعرفك.
*************************
ندى: مش عايزة اكل ياماما.
الام: يعني انتي هتفضلي تعيطي كده وبس, حرام عليكي ياحبيبتي نفسك , انتي تعبانة ولازم تاكلي.
ندى: مش قادرة ياماما, مش قادرة اكل ولا اعمل اي حاجة.
الام: ياحبيبتي انتي مش اول واحدة يحصلها كده , طب ما سالي بنت عمك سقطت في اول جوازها برضة ودلوقتي ماشاء الله عندها تامر و حسام.
قالت وهي تبكي.
ندى: انا مش دا الي مزعلني ياماما , انا نزلت ابني بسبب شادي وسلمى, شادي السبب.
الام: يابنتي متقوليش كده, جوزك بيحبك وبيتمنالك الرضا ترضي, والولد من ساعة الي حصل وهو بيجي كل يوم ويتصل وانتي لا بتطلعيله ولا بتردي عليه, حرام عليكي دا ابنه برضه الي راح.
ندى: ماهو راح بسببه, انا خلاص لا عايزة اشوفه ولا اسمع عنه عشان خاطري ياماما بطلي كلام.
الام: يعني هفضل قاعدة اتفرج عليكي كده وانتي بتدبلي قدامي, ياحبيبتي حرام عليكي نفسك.
ندى: متكلمنيش انا, روحي قولي للباشا انه موت ابنه, انا بكرهه.
الام: لا حول ولا قوة الا بالله متقوليش كده.
ندى: انا مش عايزة بقى حد يكلمني خلا ص سيبوني في حالي انتو عايزين مني ايه؟.
الام: انا هسيبك يا بنتي لغاية ماتعقلي, وربنا يهديكي.
*****************
نسمة: ندى.
التفتت ندى الى نسمة .
ندى: ......؟.
نسمة: شادي برة.
ندى: مش عايزة اشوفه.
نسمة: عيب ياندى.
ندى: ملكيش دعوة يا نسمة, والله العظيم ماهخرجله.
نسمة: ........
خرجت نسمة من الغرفة في توتر, وبعد قليل سمعت ندى صوت الباب يفتح فهتفت بعصبية وهي تلتفت.
ندى: نسمة مش قلتلك انا مش هخرج انتي مبتفهميش؟.
سمعت صوت شادي بدلا من نسمة يجيبها.
شادي: انا عارف انك مش عايزة تكلميني, بس انا عايز اكلمك.
قالت بهجوم ما ان رأته.
ندى: شادي!!, انت عايز مني ايه؟, مش ارتحت ؟, مش انا ريحتك.
شادي: انا الي ارتحت؟, انتي الي مكنتيش عايزة الولد دا ومكنتيش فرحانة بيه ولا يوم, وكأن انا جايبهولك غصب ولا انتي نسيتي؟.
اعتدلت في غضب.
ندى: لا دانت مش جاي تكلم بقى, انت جاي تتهمني؟, قصدك ايه بقى؟,ان انا نزلته بمزاجي يعني؟, كنت قاصدة؟.
شادي: انا مش قصدي كده ياندى, بس انا قصدي ان انتي عصبيتك وغبائك دا هو السبب في كل الي بيحصلنا دا.
ندى: يا سلام, كمان طلعتني انا الي غلطانة وانت ملاك.
رد بغضب.
شادي: مانا مش هعرف اتكلم معاكي كده وانتي بتقلبي كل كلمة بقولها.
ندى: وانا مطلبتش اتكلم معاك اصلا.
شادي: ندى انا بحذرك الي بتعمليه دا غلط, و انا مش هستحملك كتير.
ندى: وهو انت عمرك كنت استحملتني؟.
صمت قبل ان يقول بتحذير.
شادي: بقى هو دا رأيك ياندى, دا بدل مانقف جمب بعض في الي حصلنا قاعدة بتخانقيني.
ندى: بطل بقى تمثيل وكدب,. خلاص انا عرفت انك كداب وبتخبي, فاصلني عن حياتك وعن كل حاجة, مش عايزني فيها اديني ياسيدي بطلع منها اهه وبريحك.
هتف بها.
شادي: بتطلعي منها ازاي ياندى انتي فاهمة اصلا الي بتقوليه.
ندى: لا انا فاهمة كويس , وانا مش عايزة اعيش معاك تاني, مش بعد مافضلت عليا سلمى, وضيعت ابننا بعندك وخيانتك.
شادي: الكلام الي بتقوليه دا كبير اوي ياندى, وانا مش هرد على واحدة مجنونة زيك, ولغاية ماتفوقي من جنانك دا وتفوقي لنفسك مش هتسمعي صوتي ولا تشوفي وشي عشان انا مش عايز اغلط فيكي.
ندى: احسن, سهلت عليا.
فخرج من غرفتها غاضبا والشرر يكاد يتطاير منه.
*********************
هايدي: والله يانسمة اول ماعرفت جيت على طول.
نسمة: عادي ياهايدي, هي دلوقتي بقت احسن, بس نفسيا زي الزفت.
هايدي: ربنا يصبرها اكيد الموضوع مش سهل.
نسمة: لا هو سهل وعادي وبيحصل, بس هي دلوقتي مش عايزة ترجع البيت, اصلها منزلتوش عادي, دي نزلته عشان زعلت مع شادي.
هايدي: سبحان الله يعني الاتنين الي كل الناس كانت بتحسدهم على حبهم لبعض قبل وبعد الجواز يبقى دا حالهم ياربي, دول الناس الوحيدة الي حبو بعض واتجوزو, الدنيا دي غريبة اوي.
نسمة: بقى انتي برضة الي بتقولي غريبة, و الي يشوفك يقول ايه, بقى دي هايدي الي اتربيت معاها؟.
هايدي: عيب عليكي يا نسمة وهو انتي اتربيتي اصلا.
نسمة: اه يا واطية.
هايدي: هههههههه والله يانسمة بجد انا نفسي مستغربة ازاي كنت عايشة كده, الحمد لله , انا مفتكرش اني كنت بدعي ربنا زمان تخيلي, كان كل الي بدعيه يارب متفضحنيش المرة دي, يارب حمادة يكلمني, يارب اتخطب لواحد غني عشان اغيظ لؤي, ربنا ياخد امه,انتي متخيلة انا مكسوفة اد ايه من الي كنت بدعيه.
نسمة: هههههه يا بنتي انسي بقى انتي هايدي جديدة.
هايدي: قولي كده للناس, انتي عارفة يا نسمةانا بسمع كلام وتريأة من الناس ومن اصحابي في الشغل قد ايه, فاكرينه دور كده وهطلع منه قريب, انا بفكر اسيب الشغل.
نسمة: بصي يا ديدي, لو مكنتيش هتقدري تثبتي سيبي الشغل, لكن لو فترة وهتعدي استحمليها, اي مرحلة انتقالية بتبقى صعبة , انا افتكر هالة برضة ايام ما اتهدت كانت قاعدة في البيت الفترة دي عشان الحادثة فكان الموضوع اسهل علها, انتي يابنتي ربنا يعينك.
هايدي: هي ندى جوة؟, انا ممكن ادخل اسلم عليها ولا لأ؟.
نسمة: لا يابنتي ممكن طبعا تعالي اهو حتى تفكي عنها شوية, هي ليل نهار قاعدة تعيط.
*********************
شادي: مش عايزة تكلمني خالص ياسلمى, وانا كمان مش عايز اكلمها, اصلها غبية.
سلمى: بس ياشادي متقولش عليها كده, الي حصلها مش سهل.
شادي: لا ندى بتستهبل وانا عارفها, يعني هو الي حصلها دا كان ليها لوحدها, هي كده طول ماهي حاطة في دماغها حاجة مش هتشيلها, بس تتفلق, انا كنت صابر عليها ومستحملها بس عشان الي في بطنها, بس الي بتعمله دا دلوقتي استهبال, انا الي غلطان انا الي دلعتها واول ما بتتدلع بتتدلع عليا انا, ماما عندها حق من الاول.
سلمى: انتو بس تعبانين من الي حصل, ان شاء الله تعدي على خير, انتو بس بتزعلو من بعض من كتر حبكو لبعض.
قال بسخرية.
شادي: اه اوي, حب وزفت, يا شيخة يقطع الحب وسنينه, دي كانت حاجة زفت.
سلمى: لااا انت مزاجك وحش خالص.
شادي: انتي الي هادية كده وسرحانة, مالك؟.
سلمى: مفيش.
شادي: سلمى انا مش ناقصك, قوليلي مالك متعصبنيش.
نظرت للارض لحظات قبل ان تقول بهدوء.
سلمى: انا امبارح نزلت انا وماما نشوف احمد قريب وليد, واتفقنا انه يجي يتقدم في البيت.
نظر اليها شادي غير مصدق لثوان.
شادي: ازاي كده يجي البيت بسرعة, انتي تعرفيه؟, انتي لسه متعرفيهوش يا سلمى , طب استني شوية , مفيش حاجة بتيجي بسرعة كده.
سلمى: مش بسرعة ولا حاجة, انا شفته مرتين قبل كده , وبعدين....استنى ايه يا شادي؟.
صمت ولم يدر ما يقول , ثم قال بحيرة.
شادي: ....استني.
سلمى: ..........
شادي:.............
سلمى: معادش ينفع استنى ياشادي, احمد انسان كويس وميتعيبش.
شادي: وانا مقلتلكيش حاجة , انا بقول استني تعرفيه.
سلمى: مش فارقة ياشادي, معادتش فارقة, هو زي غيره, وممكن يكون احسن من غيره, يارب.
شادي: ....انتي متأكدة؟؟.
سلمى: الحمد لله.
شادي: خلاص يا سلمى ربنا يوفقك , انا عمري ماتخيلت .......اناعمري ماهتمنالك.....حد....الا كل خير يا سلمي...انتي اكيد حد كويس.
سلمى: ييييييييه ياشادي بطل حد كويس دي بقى, الكويس مش حاجة حلوة, الكويس دايما بيفضل كويس وبس, مينفعش يبقى ممتاز او مناسب, لما بتقولي كويسة انا مبفرحش, معنى كويس اني منفعش.
شادي: وانا عمري ماقصدت ازعلك, ربنا يوفقك ياسلمى ربنا الي عالم معزتك في قلبي.
تنهدت سلمى.
سلمى: ربنا الي عالم بالي في القلوب يا شادي بقى, خلي الي في القلوب في القلوب.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 1:26 pm

الفصل التاسع
الحلقة الثانية
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376
صاحت والدة ندى في غضب عارم.
الام: قسما بالله ياندى لو سمعت منك الكلام الخايب دا تاني لاكون انا الي جايباكي من شعرك ومرجعاكي بيتك, انتي فاهمة!!.
قالت ندى وهي تبكي.
ندى: انا خلاص يامام مش قادرة, مبقتش قادرة اني ارجع البيت تاني خالص, مش طايقة شادي ولا طايقة حاجة خالص.
الام: انتي عارفة لو ابوكي سمع الكلام دا هيعمل فيكي ايه؟.
ندى: انا مش عايزاه خلاص ياماما بعد الي عمله مش عايزاه.
الام: بقلك ايه , انتي تعقلي وتسكتي , طلاق ايه وهباب ايه , امال كنتو بتتجوزو ليه وبتحبو بعض, بلا كلام عيال, انتي تسكتي بقى وتسيبي الكبار يتكلمو.
صاحت ندى.
ندى: محدش له دعوة بيا اصلا انا حرة ودي حياتي.
الام: حياتك دي لما تبقي عايشة لوحدك, لكن انتي هنا في بيتي وتسمعي كلامي والجزمة فوق رقبتك انتي فاهمة, كنا ناقصينك احنا يا ست ندى مشيلانا الهم على طول من يوم ما اتجوزتي.
******************
وليد: لولولي لولوي لولوي, اخيرا شيخ الغفر انزاح.
ضربته سلمي بمسطرة بجانبها وهي تقول.
سلمى : انا شيخ غفر يا وليد؟, ربنا يسامحك, دانا كلي رقة وانوثة.
وليد: ايه ايه كلك انوثة, طب لو كان كده كانو جابوكي معانا المكتب ليه, هما عارفين ان احنا محتاجين راجل.
سلمى: غريبة امال يعني مشغلينك فيه ليه؟.
هتف وليد وهو يصفق.
وليد: هلاهلا , دا حنا لسانا طول واتبجحنا بعد الخطوبة, انا شكلي دبستك يااحمد.
سلمى: ملكش دعوة هو مبسوط.
قال ايمن بهدوء وهو ينظر الى شادي الجالس بصمت تام.
ايمن: ربنا يهني سعيد بسعيدة.
وليد : بس ايه الي انا سمعته ده, حقا هيبقى مفيش مكتب معانا؟.
قالت بأسف.
سلمى: اه فعلا احمد مش راضي خالص, انا حاولت معاه قالي كفاية عليكي شغل واحد ميبقاش خروج مرتين في اليوم.
وليد: مانا قلتلك مقفل ومالوش في حكاية الشغل دي خالص.
سلمى: والله انا حاولت اقنعه بس احنا وصلنا لحل وسط , اخليني في شغلي وكفاية على كده وبعد اول بيبي ان شاء الله هسيب الشغل.
وليد: امال انتي فاكرة ايه, الشغل مش للي زيكو ياماما, الشغل للجدعان.
سلمى: سايبهالك تشبع فيها.
وبعد ان هدأ الحديث اقترب شادي ببطء من سلمى, وقال لها في حديث جانبي.
سلمى انا عايزة اكلمك .
سلمى: متتكلم.
شادي: تعالى نطلع برة.
داهمها بمجرد ان خرجا من المكتب واستندا الى احد الاركان.
شادي: مبسوطة؟.
سلمى: نعم؟.
شادي: مبسوطة من الي عملتيه؟.
نظرت اليه قبل ان تهتف يغتة.
سلمى: ايوة مبسوطة ياشادي, انت ايه حكايتك؟, مبسوطة, واستني؟, انت عايز مني ايه؟, ايه قصدك بالظبط؟, كنت فاكر اني هعمل ايه؟, هفضل استناك ياشادي؟, انت فاكرني لسه بحبك؟, وهو انت تستاهل للدرجة دي الواحد يضحي علشانك؟, ولا يضيع مستقبله عليك, انت ايه يعني متخانق مع مراتك, مانت مسيرك ترجعلها, مانت كل مرة بترجعلها, انا نفسي افهم انتو منين بتحبو بعض وبتعذبو بعض بالشكل دا, انا لو ربنا رزقني بحد بحبه عمري ماكنت هسيبه او ازعله, لكن انتو لا مبتقدروش النعمة, مش حاسين ان ناس كتير تمنى الي انتو فيه , ارجع ..ارجع ياشادي لمراتك زي ماكل مرة بتعمل , هتعدو تعيطو شوية وتتصالحو, انتو مالكوش الا بعض, انا ليا احمد ادعيلي , لو بتعزني بجد ادعيلي اعرف احبه واسعده, وابعد عني بقى انت عايز مني ايه, انا تعبت من ملاحقتك ليا زي النحلة انا مش ملكك ولا ملك حد, انا حرة اعمل الي انا عايزاه, ولو فاكر ان انا كنت هفضل مستنياك تبقى اهبل لان انا مش هوقف حياتي عليك.
وانصرفت عنه في غضب.
*************************
جلس شادي بقلق ينتظر ندى بغرفة الصالون التي انفتحت بغتة ودخلتها ندى في بطء, ثم اغلقت الباب خلفها في توتر.
شادي: ....انتي طلبتيني؟....
التفتت اليه ندى وجلست ببطء.
شادى: انتي مش هتتكلمي يعني؟ ,جايباني عشان تسكتي؟.
ندى: انا جايباك عشان عايزة اسمع انت هتقولي ايه؟.
جلس شادي امامها وهو يقول .
شادي: انا جاي عشان اقلك ارجعي.....
ندى: انت عايزني؟.
شادي: اه.
ندى: ليه؟.
قال بحيرة.
شادي: عشان احنا بنحب بعض, وعشان.... احنا بنحب بعض.
ندى: ولما احنا بنحب بعض مالنا؟؟.
شادي: معرفش.
ندى: بقى انت بتحبني انت, انت موقفتش جمبي لحظة من يوم الي حصل.
هتف.
شادي: لاحول ولا قوة الا بالله, وهو انتي سبتيني؟؟, انتي كنتي بتصديني مرة واتنين وتلاتة وبتبعديني عنك, وانا حاولت اكلمك واجيلك وانتي الي طردتيني, وسايباني قاعد لوحدي, محسساني انه مش ابني الي راح دا.
ندى: وهو مش انت الي سبتني عشان سلمي.
شادي: ييييييه, دا انتي مجنونة بقى, يادي سلمى الي واجعالك دماغك دي, طلعي الصراصير دي من دماغك, انا وسلمى مافيش بينا اييي حاجة, سلمي يا ستي اتخطبت, ارتحتي كدا؟؟؟؟.
ندى: اااااااه, قول كده بقى, انت مجتليش من فراغ بقى, انت جيت عشان ست الهانم اتخطبت, ملقتش غيري خلاص, قلت ارجع للهبلة العبيطة الي بتصدقني دايما,وطبعا لو مكانتش اتخطبت مكنتش شفت جلالتك.
صاح وهو يضرب كفا بكف في عصبية.
شادي: اللله يخرب بيت سلمى على بيت الي جابوها يا شيخة طلعيها بقى من ام دماغك, انتي ايه مبتتعبيش؟, وانا الي راجع متهبب عشان ارجعك بيتك, انتي مش عايزة لا نتصالح ولا نتفاهم ولا حاجة انا مش عارف انتي عايزة ايه؟,انـــــــتـــــي عايــــــــــزة ايـــــــــــه؟.
قالت بشيطنة.
ندى: عايزة اتطلق.
شادي: يعني انتي هترتاحي كده مثلا؟.
ندي: اه.
شادي: حاضر ياندى, انا هعملك الي انتي عايزاه.
وانصرف فتهاوت هي على احدى المقاعد في حزن شديد.
**********************
شادي: بقت غبية اوي ياهاني, والله بقى انا زهقت يعني هي عايزة تتطلق انا هطلقها لو هي عايزة كده, انا مبقتش مستحمل نكد.
هاني: تطلق مين يابني هو انت رايح تطلق بنت خالتك؟, دي ندى الي انت وقفت قدام ماما عشانها وحاربت كل حاجة, سهل اوي كده يعني تسيبها.
شادي: والله ساعات بندم اني وقفت قدام ماما,هو انا عملت كل دا عشان اعيش في نكد ليل مع نهار؟, كنت متخيل اني مش ممكن هقدر اعيش من غير ندى, ودلوقتي مبقتش قادر اعيش مع ندى خلاص, العيشة معاها بقت جحيم.
هاني: يادي النيلة انت بتخوفني ليه؟....بس لا لا لا انا هموت لو متجوزتش نيرمين, انا مجنون بيها ياشادي, انا لما ببعد عنها او لما بطلع مأمورية بحس اني مش طايق ننفسي, لا يا شادي انتو حاجة واحنا حاجة.
شادي: انا مش عارف اعمل ايه بجد, انا لسه بحبها اكيد, بس الحياة بينا بقت لا تطاق.
قال هاني وهو يخرج من الشرفة داخلا البيت في الظلام .
هاني: ولا يهمك انت اقلبها بس وهي هترجع تتصل بيك تقولك ياحبيبي تعالي خدني روحني البيت, ماهي كل مرة بتعمل كده.
وبينما هو يدخل الصالون سمع صوتا يفاجئه بهمس.
الام: هو شادي وندى اتخانقو؟.
انزعج هاني وانتفض في جزع ما ان سمع صوت امه, وقال.
هاني: بسم الله الرحمن الرحيم , انتي خضتيني.
جذبته من ذراعه الى احدى الغرف وقالت وهي تدفهع للجلوس.
الام: هي اتخانقت معاه برضة لما راح يصالحها؟, هي البت دي مش هتبطل الي بتعمله؟, مش كفاية سايباله البيت بقالها شهر وقاعدة عند اهلها.
هاني: انت عايزة منه ايه؟.
الام: قولي قالك ايه؟.
هاني: على شرط, تيجي تنزلي تشوفي نيرمين ومامتها.
الام: دا على جثتي.
قال وهو يقوم.
هاني: يبقى دوريلك على حد تاني يقولك الي حصل.
امسكته من ذراعه ثانية وهي تجلسه.
الام: خلاص خلاص, هعملك الي انت عايزه, بس قولي ايه الي حصل.
هاني: ماشي هقولك, بس توعديني ماتتدخلي!!.
لمعت عيناها بشدة وهي تقول بخبث.
الام: وانا عمري ما اتدخلت في حاجة الا عشان المصلحة؟؟.
**************************
صاحت هالة بندى في غيظ.
هالة: انتي فعلا بني ادمة غبية ومفيش حاجة ترضيكي يعني الراجل جالك لحد عندك يصالحك ويرجعك بيتك معززة مكرمة وانتي قلتيله لا.
ندى: انتي مش فاهمة حاجة, انتو كلكو مش فاهمين حاجة, شادي مرجعش الا لما سلمى اتخطبت.
هالة: يييييه يادي سلمى , هي مش سلمى دي الي انتي فضلتي طول عمرك تغيري منها وهو اثبتلك مرة واتنين انه بيحبك انتي, لانه فعلا بيحبك انتي ولا انتي ناوية على خراب بيتك ولا انتي عايزة ايه بالظبط.
ندى: انتو مش فاهمين حاجة, انتو كلكو مش فاهمين, الحاجات دي مش بانه بيرجعلي في كل مرة, الحاجات تتحس وبتبان وانا شايفاها في كل تصرفات شادي,شادي معجب بيها.
هالة: خلاص يا ستي كان معجب وراحت لحال سبيلها ايه المشكلة يعني؟, عدي الحاجات الصغيرة دي ياندى.
ندى: مين قال انها حاجات صغيرة, انتو مش فاهمين حاجة.
هالة: انا الي انا فاهماه دلوقتي ان بابا عايز يموتك عشان الي عملتيه امبارح دا, وقالك هو انتي مالكيش راجل يترد عليه عشان تقولي الكلام دا بنفسك.
ندى: بصو بقى انتو مش هتتدخلو في حياتي, انا حرة واعمل الي انا عايزاه.
هالة: انتي هتضيعي نفسك عشان شوية غباء في دماغك, ربنا يهديكي.
******************
جلست نسمة امام هايدي في بيتها وهي تضع حقيبتها وتبتسم.
نسمة: انا استغربت لما لقيتهم بيقولولي انك سبتي الشغل, قلت اجي اطمن عليكي.
هايدي: انتي يا بنتي مش قلتلك اني ناوية.
نسمة: بس مقلتيش انه قريب كده.
هايدي: اصل انا والله كنت مقدمة على شغل عند خالي في تركيا, وقلت ان الاوان اسافر اشوف حالي بقى بعيد عن هنا.
نسمة: هتسافري؟,....لوحدك؟.
هايدي: لا مش لوحدي هعد عند خالي, وبعدين هعد اعمل ايه هنا ياننسمة مانتي شايفة, انا كل الناس هنا بتضايقني وبتتريأ عليا, نصهم مش مصدقين اني اتغيرت, والنص التاني مش عايزني اتغير ومنساليش انا كنت ايه, ومهما غيرت في تليفونات او بعدت عنهم برضة ورايا, انا تعبت , تعبت من كل حاجة هنا, محتاجة ابعد عشان الناس تنساني شوية, وعشان اعرف ارتاح.
نسمة: بجد مش عارفة انصحك بايه, بس انتي الي عارفة ايه هيريحك, انا لقيتك غبتي شوية قلت اتصل بيكي لقيت موبايلك اتغير, وتليفون البيت طبعا اهل النوم هنا مبتردوش, فكنت معدية من تحت قلت اطلع اشوفك.
هايدي: والله فرحتيني يا نيسو, اخبار هالة وليلو ايه؟, واخبار ندى ايه؟.
نسمة: والله ندى دي مش مريحانا وقالت لشادي عايزة اتطلق وقاعدة عندنا لغاية دلوقتي.
هايدي: يا عيني , والله البنت دي حياتها غريبة يا اما محسودة, فيها حاجة.
نسمة: ربنا يهديها بس ويعدي المشكلة دي على خير.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 1:29 pm

الفصل التاسع
الحلقة الثالثة
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376

قالت والدة شادي لوالدة ندى في الهاتف.
فريدة: ايه الي بنتك بتقوله دا يا فايزة؟, هي خلاص استحلت القعدة عندكو وعايزة تفضل عندكو على طول.
ردت والدة ندى وهي تحاول ان تكظم غيظها.
فايزة: لا مفيش قعاد ولا حاجة هي البنت بس لسة متأثرة بالي حصل فانا مقعداها عندي باخد بالي منها شوية , بس هي ان شاء الله هترجع بيتها قريب.
فريدة: ازاي بقى , دانا الي عرفته غير كده, انا عرفت ان انتو طالبين الطلاق.
صمتت والدة ندى لتبتلع الكلمة للحظة, وقالت محاولة تماسك اعصابها.
فايزة: احنا مطلبناش حاجة يا حجة فريدة, دا بس ندى وشادي اعصابهم تعبانة.
فريدة: لا انا ابني اعصابه مبتتعبش الا لما بيتخانق مع بنتك, لو عايزين طلاق يعني احنا معندناش مانع, بس ابقو افتكروا ان انتو الي طلبتو.
بدأت والدة ندى تحتد قليلا , وهي تقول.
فايزة: استغفر الله العظيم, يا حجة فريدة قلتلك مفيش كلام من دا, انتي اكيد فهمتي غلط, وبعدين احنا مش محتاجين نكبر المواضيع دي عشان ميبقاش فيه غلط اكتر من كده, دول بس اتلعيال بيشدو مع بعض زي كل مرة.
فريدة: الغلط من عندكو يا حبيبتي ومن عند بنتكو, انا ابني معملش غير كل خير, احنا شايلين ندى على كفوف الراحة, لا حد بيتدخل في حياتها ولا بيجي جمبها, ولما سقطت كان الكل حواليها, هي الي اتقلبت من ساعتها على ابني معرفش ليه؟, وهو ماله؟, هو كان هو الي سقطها يعني, بصي يافايزة اذا ندى معقلتش انا بحذركو عشان النتيجة هتبقى مش كويسة.
قالت والدة ندى بشيء من الغضب الذي يعتمل بصدرها.
فايزة: هو ايه الي بحذركو؟ , ياحجة فريدة مفيش داعي للغلط والكلام دا, وبعدين المفروض احنا مالناش دعوة, فيه رجالة تتكلم في الكلام دا.
فريدة: يعني انا مرضتش اكبر الموضوع وادخل الرجالة عشان تدخلهم فيه طلا ق بجد, يعني هو انتي عايزة كده؟, طيب انا كنت بس خايفة على بنتك, بس الظاهر ان انتي الي مش خايفة عليها, مع السلامة يا فايزة.
واغلقت الهاتف بوقاحة, فقالت والدة ندى بغيظ.
فايزة: استغفر الله العظيم, استغفر الله العظيم, الست دي اكيد مجنونة, ايه قلة الادب والذوق الي هي فيها دي؟, ربنا يسامحك يا بنتي يالي جبتيلنا قلة الادب .
*********************
شادي: ياماما انتي ليه عملتي كدة؟.
صاح شادي بأمه في غيظ بعد ان علم مافعلته بأم ندى.
الام: الله, يعني عايزني اشوفك بتتبهدل واسكت.
شادي: انا مشتكتلكيش انتي كده كبرتي الموضوع وبوظتي الدنيا.
الام: انا معملتش دا الا علشان مصلحتك, هي مش طلبت الطلاق؟, ما تديها الي هي عايزاه,انت لحد امتى هتفضل بتطاطي وهي قاعدة تبهدل فيك, هي من الاول مكانتش تنفعك.
شادي: وانتي مالك, انتي مــاااااالك, حاجة بيني وبين مراتي, تدخلي امها وابوها في الموضوع ليه؟, كده كبرتي وولعتي الدنيا.
الام: خليها تكبر انت عايز تصغرها له يعني؟, باقي على ايه وعايز منها ايه ماخلاص.
شادي: يا ستي انا مطلبتش مساعدتك ,انا كنت هحلها.
الام: لا ياشادي مكنتش هتعرف تحلها وكنت هتجيلي, زي كل مرة كنت هتجيلي عشان احلهالك.
شادي: برضة مالكيش مبرر ابدا للي عملتيه.
الام: انا قلت اخلصك من وقف الحال الي انت فيه ده, عشان تعرف راسك من رجليك.
شادي: ربنا يسامحك يا ماما بجد ربنا يسامحك, انا مش عارف اقلك ايه بعد الي عملتيه دا, ربنا يستر بقى من الي هيجرى.
*******************
ظلت ندى صامتة محاولة تمالك نفسها حتى لا تبكي امام والديها الذان وقفا يحادثانها بغضب.
الاب: انتي كبرتي الدنيا , على موضوع هايف, انتي طول عمرك مبتسمعيش الكلام, فاكرة الطلاق دا حاجة سهلة, انتي عارفة يعني ايه متطلقة, انتي خلاص اتجننتي, وخليتي واحدة زي دي تتصل تكلمنا بالطريقة دي وتبهدل امك , انا كنت عارف انها عيلة واطية من الاول, وانتي كنتي بتتمسكي بيه من الاول ليه لما انتو مش عايزين بعض, خلاص من حتة مشكلة اد كده عايزة تجري تهربي, امال انتي كنتي فاكرة الدنيا ايه؟.
ندى: ......................
الاب: ماتنطقي , ورطتينا معاكي مع ناس معندهاش ذوق ولا اخلاق , وبتتكلمي وكأن ملكيش كبير يكسر دماغك, خلاص مش انتي الي طلبتي الطلاق, اتفضلي اشربي يا ستي جوزك وعيلته , الي هيبيعو ويشترو فيكي, انا كنت عارف من الاول ان احنا لو دخلنا في مشاكل معاهم مش هنطلع كسبانين.
هتفت ندى بكل ما يختلج بصدرها من حزن.
ندى: بس بقى ,كسبانين ولا خسرانين احنا مش في ماتش, انا مش طايقة اسمع كلام عنهم خلاص, انا بكرههم كلهم, واحد واحد, اعملو الي انتو عايزينه, تطلقوني متطلقونيش , انا خلاص مش عايزة منكو حاجة ولا منه.
واخذت تبكي بشدة ,وهي تفكر.
"كده ياشادي, اهون عليك بالسرعة دي دا الكلام ملحقش يبرد على لساني, اوام جريت على مامتك وقلتلها وهي اوام قالت اما اولع الدنيا,وما استنتش تشوف بتكلم بجد ولا بهدد, للدرجة دي بايعني ومستغني عني, انا كنت حاسة برضة انك ماهتصدق بس مكنتش متخيلة بالسرعة دي, ربنا يسامحك بجد, انا مصدومة فيك صدمة عمري, اكبر من صدمتي فيك ايام سلمى"
*****************
تنهد شادي وهو يقود سيارته عائدا من عمله وهو يفكر حزينا بعد ان خرج من المكتب لا يكاد يطيق النظر الى سلمى.
" بقى كده ياندى؟, قلتي لاهلك انك طبتي مني الطلاق, وكبرتي الدنيا وعرفتي العيلتين, وياريتك بتردي عليا , بس انا خلاص مش هكلمك بعد الي عملتيه, الي حصل دا كله غلطك انتي, انتي السبب في كل الي احنا فيه بغيرتك وغبائك وصغر مخك, سلمى يه وزفت ايه, ماهي سلمى اهي مخطوبة وشكلها بتحب احمد دا الي هي مخطبواله, عايزة مني ايه بقى , ياخسارة حبي فيكي سنين, للدرجة دي تهون عليكي كل حياتنا دي مع بعض؟, دانتي اتغيرتي اوي اوي ومبقتش عارفك, مش انتي ندى الي اتمنيت اعيش عمري معاها,انتي خلتيني خلاص انا كمان مش عايزك من كتر ماحسستيني انك بايعاني, اشربي بقى يا ستي اختيارك, ومترجعيش تزعلي, ومش انتي الي كبرتي الموضوع, اسيبه بقى لاهلي واهلك, اما نشوف هيعملو فينا ايه"
**********************
" والله المؤخر الي مكتوب في العقد هو دا الي هياخدوه"
قالت والدة شادي هذا في برود, فصاح شادي بها.
شادي: بس دا استهبال يا ماما.
الام: والله يا بني هو دا حق ربنا, كل شيء كان بالاتفاق وهو دا الي هما وافقو عليه وبرضاهم, احنا مضربناهمش على ايدهم, احنا قلنا الي عاجبه عاجبه والي مش عاجبه يمشي ,و هما وافقو.
شادي: بس انا الي خليت ندى توافق.
الام: طيب يا حبيبي وهو انت مجبتلهاش حاجة يعني؟, مانت جبتلها.
شادي: ماهي باعتهم وادتهملي.
الام: يعني مش هي باعتهم بارادتها برضة, ولا انت ضربتها على ايدها؟.
شادي: يعني يكون هو دا ردي عليها؟.
الام: يا حبيبي انت عملت كل الي عليك, ولو على شوية العفش الي جابوهم ياخدوهم في ستين سلامة خلاص, انت مش عايز حاجة منهم.
شادي: ازاي يعني ياماما انا لازم اديها حقها الشرعي.
الام: وهو دا حقها الشرعي زي ما الورق بيقول.
شادي: لا ياماما بس دا ظلم.
الام: طيب يا بني حط ايدك في جيبك وطلعلها كام الف جنية مؤخر او تعويض.
شادي: احط ايدي في جيبي؟.
الام: ايوة امال انت فاكر ايه يا حبيبي تتجوز وتطلق واحنا ندفع, هنجيبلك منين, احنا اخر فلوس شايلينها لاخوك وجوازه, هنجيب فلوس تانية منين ماخلاص, شطبت انت واخوك على كل الي كان معانا.
صمت قليلا قبل ان يقول بعناد.
شادي: مش مهم انا هبيع العربية واديها حقها.
الام: حقها ايه ياحبيبي, العربية باسمي وحسك عينك تفكر تبيعها, ولو راجل خليني كده امضي على عقد بيع.
عاد يصيح بها.
شادي: لاااا كده كتير ياماما.
هتفت به تنهره.
الام: انت هتيجي تتشطر عليا, لما انت معرفتش تتشطر عليها وتخليها تعقل جاي تستهبل على امك, لا يا حبيبي, انت تحترم نفسك واعرف انك بتكلم امك, انت عايز تزعل امك عشان خاطر واحدة مش عايزاك, دا ربنا يوديك النار عشاني مش عشانها, انت خلاص بتنسى انا بعمل ايه علشانك.
شادي: بس كده انتي بتحطيلي العقدة في المنشار زي ما بتعملي كل مرة.
الام: لا ياشادي, مش انا الي بهدلتك ووديتك وجبتك, شوف مراتك الي انت فضلتها عليا وعلى الدنيا كلها ومين فينا الي مبهدلك, وادك خلتني هقولك الكلمة الي عمري ماقلتهالك...يانا يا ندى يا شادي, واما نشوف هتختار مين.
*******************
قالت والدة ندى وهي تهتف بشدة.
الام: لاااااا كله الا دا يا عادل, دا استهبال.
قال الاب بغضب عارم.
الاب: انا كنت عارف ان هما هيقولو كده, عشان بنتنا غبية وضيعت حقها بايديها, مبسوطين دلوقتي وهي طالعة منفضةمن غير ولا مليم من غير حتى حقوقها الشلاعية, انا مش قلتلك هياكلوكي ومش هيسيبوكي, انا مش عارف اعملك ايه, شوفيلك حل يا ست هانم.
الام: يادي المصيبة يادي المصيبة.
الاب: انا الراجل ابوه دا انا لو شفته في الشارع انا هضربه, الي مالوش كلمة دا, بس احنا الي غلطانين احنا الي عملنا كده في بنتنا ورضينا تتنازل عن حقها, انا كان المفروض كنت اضربك واعرف اربيكي قبل ما تجبريني احط ايدي في ايد الزبالة دول.
بكت ندى بحرقة وهي تقول.
ندى: ان مش عايزة حاجة انا مش عايزة منهم حاجة, انا عايزة ابعد عنهم على قد ما اقدر, انا مش طايقة اسمع عنهم, انا بكرههم كلهم, واولهم شادي, انا عايزة اتطلق منه, لا اتطلق ايه انا عايزة اخلعه, انا مش عايزة اشوف وشه ولا حد يتكلم عليه قدامي خاااالص.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 1:32 pm

الفصل التاسع
الحلقة الرابعة
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376

نسمة: انا بجد نفسي هايدي ماتسافرش الا بعد الفرح.
عمر: ان شاء الله, هي مش قالتلك هستنى.
نسمة: اصل انا بصراحة نفسي اشوفلها عريس, نفسي اجيبلها حد قبل ماتسافر يمكن تعد, محدش من اصحابك....
قاطعها قائلا وهو يقود.
عمر: لا ابوس ايدك بلاش تحرجيني مع حد الله يخليكي, هي صحيح بقت كويسة بس لو سأل عليها هيبقى شكلي انا الي وحش.
ضربته نسمة على يده وهي تقول.
نسمة: اخص عليك ياعمر, اذا كنت انت بتقول كده امال الناس هتقول ايه؟.
عمر: انا بقول الي كل الناس بتقوله احنا بشر يا نسمة ومبننساش, وخصوصا في الحاجات دي, وهي عارفة كده, عشان كده ازكى حاجة الي هي هتعمله دا, لما تسافر هتتنسي وهترتاحو والنس كمان هتنساها عشان تعرف تعيش شوية يمكن تقابل حد من هناك الله اعلم نصيبها فين.
نسمة: انا الي هيجنوني ندى وشادي, نفسي حد يتدخل ويصالحهم.
عمر: طب ماتتدخلي انتي.
نسمة: اخاف يا عمر.
عمر: ايه المشكلة, اذا مكنتيش انتي اختها تتدخلي امال مين الي هيتدخل, ما تجبيها في مرة وتخرجو وانا هحاول اجيب شادي او حتى اعرف هو فين واقلك تروحي, ايه رأيك؟.
نسمة: انا مش عارفة يا عمر, انا بقول منتدخلش في قدر ربنا.
عمر: انتي عبيطة يا بنتي امال مين الي هيصالحهم , انتي مش شايفة الدنيا مولعة ازاي؟.
نسمة: طيب يا عمر ان هحاول بس ممكن ماما تموتني لو عرفت.
عمر: لا ان شاء الله انتي بس حاولي وربنا يستر.
********************
قالت ندى بغضب وهي تخرج من المصعد مع نسمة للتوجة الى شقتها.
ندى: انا قلتلك مش عايزة انزل من العربية, عايزاني في ايه يعني؟,مطبخ ايه دا الي هبص عليه, احنا مش خلصناه امبارح وقفلناه.
قالت وهي تفتح الباب.
نسمة: تعالى بس اصل انا غيرت فيه حاجات.
ودخلت تدفعها امامها في رفق, بينما ندى غاضبة, وبمجرد مرورها ساحة الاستقبال بالبيت تسمرت امام الانترية, اذ وجدت عمر جالسا به مع شادي الذي اندهش بدوره.
قام عمر لياخذ نسمة من يدها ويبتعدا, وهو يقول بهدوء.
عمر: نسيبكو لوحدكو.
وخرجا في اتجاه الشرفة وعمر يدفع نسمة دفعا.
قال شادي بعد فترة صمت باقتضاب.
شادي: انا مكنتش عارف انك جاية.
ندى: ولا انا ولو كنت عارفة مكنتش جيت.
شادي: طبعا مانتي خلاص بعتي.
ندى: بقلك ايه يا شادي احترم نفسك, عشان انت السبب في كل الي بيحصلنا دا.
شادي: انا السبب؟؟, ليه؟, هو انا الي قلت انا عايزة اتطلق ورحت فضحت الدنيا في كل حتة.
ندى: لا انا الي جريت على ماما احكيلها زي كل مرة وولعت الدنيا.
شادي: بصي ياندى انا مكنتش عايز اتكلم معاكي عشان عارف انك بتقلبي الدنيا وبتحبي تطلعيني انا الغلطان وانتي الضحية.
قالت والعبرات تخنق صوتها.
ندى: عشان انت غلطان, وبعدين الفلوس الي انتو بتتكلمو فيها دي انا مطلبتهاش, انا مش عايزة منك حاجة اصلا يا استاذ شادي, وانت عارف كويس ان مش انا الي هتكلم في شوية فلوس, عشان احنا كنا بنتجوز مكنتش انت داخل محل بتشتريني.
والتفتت لتخفي دموعها فشعر شادي بالاشفاق عليها وببعض الحنين, فقال بشيء من الهدوء.
شادي: وانا ماشترتكيش يا ندى وعمري مااتكلمت في فلوس وانتي عارفة.
ندى: انا مبقتش عارفاك.
شادي: وانا متغيرتش.
ندى: انا مش عارفة انت ازاي تعمل كده, ومامتك ازاي تعمل فيا كده.
شادي: ندى انتي عارفة كويس مين الي بدأ.
ندى: الي بدأ ايه ولا ايه, احنا لو عدينا هنتوه ياشادي.
قال بأسف.
شادي: ماهو الي بينا تاريخ.
ارتعشت ونظرت اليه بحزن.
ندى: وانت مبسوط دلوقتي؟.
صمت قبل ان يقول باقتضاب.
شادي: يعني انتي متخيلة ان انا هكون مبسوط واحنا بيحصل لنا كل دا.
ندى: احنا مبقاش ينفع نرجع لبعض.
شادي: الحكاية خرجت من ايدي ياندى, والدنيا ولعت بين اهلنا فعلا ,بس انا لسه بحبك ولسه باقي عليكي وانتي لسه مراتي.
نظرت اليه باشتياق شديد قبل ان تعود الدموع لتغرق عينيها وكأنها تذكرت.
ندى: معادش حاجة من دي تنفع خلاص, المشكلة كبرت واهلنا متخانقين, واحنا مش صافيين لبعض.
شادي: وانا مش عارف احنا ممكن نخرج من الي احنا فيه دا ازاي.
ندى: مش هنخرج.
شادي: ...................
ندى: .................
******************
جذب عمر نسمة الملتصقة بباب الشرفة محاولة التسمع لما يجرى بالداخل, واجلسها على احد المقاعد.
عمر: ابعدي يابنتي عن الباب , سبيهم براحتهم.
ابعدت يديه عنها وهي تقول بضيق.
نسمة: عايزة اعرف بيقولو ايه, يعني مكنتش عارف تقعده في الصالون مقعده في الانتريه, كده انا مش هسمع حاجة.
عمر: مش لازم تسمعي.
نسمة: انا حاسة ان الي احنا عملناه دا غلط, مهما شادي وندى اتصالحو, عمر الدنيا ماهتهدا ما بين اهلنا واهله, مامته اتخانقت مع ماما كذا مرة وغلطت كتير, وكمان بابا مش عايز يكلم باباه وبيقول لما يبقى راجل ابقى اكلمه, انا خايفة اوي لاكون بزود المشكلة.
جلس امامها وهو يقول بحزم.
عمر: ممكن تهدي, مادام انتي قصدك خير ان شاء الله يحصل خير, وبعدين هما الاتنين دول اصل المشكلو لو اتحلت, هيعرفو يهدو الاهل او حتى هيقولولهم مالكوش دعوة بينا تاني, احنا اتصالحنا, ومحدش يحب ابدا ان يحصل طلاق, ولا انتي اهلك عايزين ندى تتطلق؟.
نسمة: اكيد لا, بس عارف عمر الكلام ما بيتمسح.
اقترب منها وامسك يدها بحب.
عمر: بصي يا حبيبتي, البيوت عاملة زي الرسمة لو كذا حد مسك فرشة وقعد يلون فيها مش هتطلع لوحة هتطلع كارثة, عشان كده لازم الحاجات دي تبقى بين الاتنين الي في البيت وبس, متكبرش ومتخرجش برة, ودا درس ليكي برضة يا ام لسان طويل.
نسمة: انا لساني طويل؟.
ضغط على يدها موبخا وهو يقول.
عمر: ايوة يالي بتروحي تقولي كل حاجة لخالتو.
نسمة: لا مدام اميرة انا متعودة احكيلها على كل حاجة, وبعدين انا من ساعة خطوبتي الاولانية وانا قلت مش هخبي حاجة تاني, عشان انا لما بخبي بتحصل مشاكل.
عمر: تقومي تروحي تحكي لخالتي الي هي على طول بتقول لمامتي, لا شاطرة.
نسمة: ماخلاص بقى يا ميرو مانا قلتلتلك اسفة ومش هعمل كده تاني.
عمر: لا يا حبيبي انا بس بفكرك.
نسمة: استنى استنى كده, هما سكتو ولا ايه, ياترى ايه الي بيحصل.
والقت يده وهي تقوم لتلتصق بالباب ثانية, تتسرق السمع مرة اخرى علها تلتقط شيئا مما يقال.
عمر:والله العظيم مجنونة, انا عارف انك مجنونة.
*****************
وقفت ندى بتردد امام والدته الجالسة تقرأ فقالت الام.
الام: مالك ياندى قاعدة من ساعة مارجعتي تروحي وتيجي وتعدي وتخرجي وتمشي, مالك عايزة ايه؟.
نظرت ندى لوالدتها بقلق قبل ان تستجمع شجاعتها لتقول.
ندى: ماما , انا شفت شادي النهاردة.
التفتت الام في جزع وهي تلقي الكتاب من يدها وهتفت بندى.
الام: شفتيه فين, وقالك ايه؟,انتي مش كنتي نازلة مع اختك؟, اوعي يكون عملك حاجة, امه كانت معاه.
ندى: بس ياماما اهدي, مفيش حاجة من دي حصلت.
الام: وقلتيله ايه؟.
ندى: انا مش عارفة ياماما بجد اعمل اية, احنا مستحيل نرجع لبعض, مش كده برضة؟.
الام: انتي اتجننتي ياندى, عايزة ترجعيله تاني, بعد ما عملنا كل دا علشانك, هو احنا عيال صغيرة بنلعب معاكي,وهترجعي تاني ازاي ان شاء الله.
بدأت ندى في البكاء.
ندى: ..........معرفش.
الام: امال مين الي يعرف يا ندى, انا زهقت منك ومن رجوعك في كلامك وترددك, بتبهدلينا معاكي وتحرجينا وتضيعي حقك كل مرة وتستاهلي تاخدي على دماغك, عايزة تضيعي حقك ازاي المرة دي, هتتنازلي عن ايه تاني, بعد ماشتموكي وهزأوكي وباعو واشترو فيكي وفينا, وقالو نرميها ملهاش عندنا حاجة, ايه؟, ضحك عليكي بكلمتين ؟, عشان يرجعك يمرمطك, وامه تبهدلك, انتي عارفة لو ابوكي عرف هيعمل فيكي ايه؟, هيقولك روحي وانتي حرة ملكيش اهل وملكيش راجل, ولو موتوكي محدش هيقولهم انتو بتعملو ايه, بس الغلطة مش غلطتك , الغلطة غلطتنا من الاول ان احنا سمعنا كلامك, وقلنا ان شادي راجل, وهو مطلعش راجل وهيفضل طول عمره كده سلبي ومش هيقدر لا يحميكي ولا يعملك حاجة.
اخذت ندى تكمل بكائها بشدة.
الام: انا مش هسمع كلامك المرة دي, انتي لازم تاخدي حقك من الي حصل عشان لو مأخدتيهوش ورجعتي كده, قولي على نفسك بقى يارحمن يارحيم.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 1:34 pm

الفصل التاسع
الحلقة الخامسة

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376

الام: عايزة ترجع يبقى تيجي تعتذرلي وتعتذرلك.
قال شادي بعصبية لوالدته التي تصيح بغضب.
شادي: هو ايه دا ياماما؟, هي مغلطتش فينا عشان تعتذر.
الام: ازاي يعني يابني مغلطتش؟, امال لما سابتك وقعدت في بيت امها غضبانة دا مش غلط؟, ولا لما امها ردت عليا وحش واهلها وقفو قدامنا, لا لا يا بني مينفعش ترجع بالساهل كده , ندى مترجعش الا لما تعتذر.
امسك شادي رأسه وهو يصيح.
شادي: ياماما انا عايز ارجع مراتي بقى.
الام: بص يا شادي, انت تعوز الي تعوزه, من امتى يعني الي كنت عايزة صح, مانت قعدت عايز ندى عايز ندى لغاية ماطلعت عينك وماورتكش يوم حلو, فانت اسمع الكلام بقى مرة في حياتك, ندى دي هترجع البيت وبعدها باسبوعين هتبقى في بيت ابوها, دي مش بتاعة عمار, دي هبلة انت اتجوزت واحدة هبلة وكل يوم برأي, يا ابني يا حبيبي انت ورطت نفسك وما صدقت تطلع من التوريطة, تقوم عايز ترجع تاني بنفسك.
قال شادي باستسلام.
شادي: ياماما انا بحبها.
هتفت به كأنه طفل.
الام: واديك عرفت ان الحب مبيفتحش بيوت, خلاص بقى, بطل تكلمني في الموضوع دا تاني يا شادي, لان انا لا عمري هروح ارجعهالك, ولاا عمري لساني هيخاطب لسان الناس دول تاني, الي عايز يرجع يرجع بأدبه.
********************
ندى: ماما مش عايزاني ارجع, قالتلي مش هرجعك الا لما يجي هو وامه يعتذرو هنا في البيت, ويكتبلك حقك الشرعي بقى عشان الناس دي مش مضمونة.
قالت ندى ذلك بحزن الى اختها.
هالة: عندها حق طبعا.
ندى: انا مش عارفة بجد, انا لما شفت شادي كنت عايزاه, بس بعد ما اتكلمت مع ماما حسيت ان الموضوع بعيد اوي وصعب اوي, وان شادي ميستاهلش, حاسة اني كنت حمارة.
هالة: وهو شادي وافق يطلق؟.
ندى: معرفش, هو عايز يطلق ولا يعمل ايه, انا مش عاجبني حالي كده متعلقة, مش عارفة انا ايه؟, ولا هو عايز ايه.
هالة: ولا كمان مستنيين نخلعه, ماهو هو دا الي ناقص, نمشيه وندفعله فلوس كمان.
قالت ندى بسخرية حزينة.
ندى: هما اصلا حاطين مهر كبير وعاملين حسابهم يا اختي, حتى دا مش هينفع.
هالة: بصي ياندى انتي في حالتك دي, احسن حاجة طلاق باتفاق لان سكة المحاكم هتطلعك فاضية ملكيش حاجة.
وضعت ندى يدها على قلبها وهي تقول بقلق.
ندى: محاكم؟, محاكم ايه يا هالة , لا طبعا مفيش محاكم ان شاء الله.
هالة: يبقى خلاص, صلي استخارة ياندى, والخير هيحصل.
ندى: انا خايفة اوي يا هالة, خايفة اسيبه وخايفة اكتر ارجعله.
هالة: صلي استخارة ياندى واسمعي الكلام.
ردت بحزن.
ندى: حاضر ان شاء الله.
**************************
نظر عمر الى ندى الجالسة على اريكة بشقة نسمة شاردة تماما, ثم همس بأذن نسمة.
عمر: هو ايه الي حصل بالظبط؟.
تنهدت نسمة وهي تقول بصوت خفيض.
نسمة: لما اتكلمت هي وشادي عشان تقوله نهدي المواضيع ونحاول نلم العيلتين ونفكر ازاي نرجع من غير مشاكل, قالها ان مامته راسها والف سيف ندى تروح تعتذرلها وقالها انا مستغني عن اعتذارك ليا بس ماما راكبة دماغها, وانا لقيت ياعمر اختي ركبها ستين عفريت وزعقتله وبهدلت الدنيا وكان ناقص تشتم امه, قالتله دا انا امي قالتلي انك تيجي تعتذر انت ومامتك وانا وقفتلها وبهدلت الدنيا تقوم انت عايزني اجي اعتذر لا كده كتير بجد.
عمر: طيب هي زعلانة ليه؟, هما مش كانو خلاص قرروا طلاق, خلاص , كده كده كانت خسرانة.
نسمة: انت بتتريأ يا عمر, هو فيه حاجة اصعب من انك تسيب حد, امال بقى لو حد انت عمرك كله قضيته معاه, ربنا لا يوريك.
عمر: بس انا شايف ان هي كده احسن, يعني الناس دي طلعت وحشة اوي, واحسن حاجة حصلتلها انها بعدت عنهم.
نسمة: بس الزعل الي بيحصل يا عمر بيبقى صعب اوي, اسوأ شيء في الدنيا انك تفارق حد, ربنا يبعد عنا الشر.
عمر: طب وهو؟.
نسمة: زعقلها هو كمان, وقالها يعني انا بحاول اهدي وانتي عايزة تشعللي, انا طالب انك تيجي على نفسك شوية وتيجي تعتذري, وانتي تقوليلي مامتك تيجي لحد عندنا , مين الاسهل انه يجي, لو كنتي عايزانا نرجع بجد, كنتي اتنازلتي, بس انتي راكبة دماغك من الاول, ومش عايزة تتنازلي, عايزة الناس كلها تيجي تعمل الي انتي عايزاه بالظبط, زي زمان فاكرة الكون هيمشي زي مانتي عايزة, ومش عايزة تتحملي نتايج غلطاتك, بس بقى هي قامت قافلة في وشه السكة, ومن ساعتها مجابتش سيرته في البيت.
قال عمر بأسف.
عمر: انا مش عارف الاتنين دول مالهم كده , كل مابيقربو بيبعدو اكتر.
نسمة: انا بجد مش عارفة من كتر ماهي صعبانة عليا انا مش قادرة اعملها حاجة.
*****************
علي: اية؟؟, بت يا اية؟.
تلفتت اية حولها تبحث عمن يناديها, الى ان لمحت علي يعبر السيارات راكضا نحوها, فقالت بفرح شديد.
اية: علي المصري؟؟.
صافحها بحرارة وهو يسألها.
علي: اخبارك ايه يابنتي؟,واخبار اختك الهبلة؟.
اية: جابت علي عقبالك.
علي: ايه دا على اسمي؟, ماشاء الله.
اية: استنى اوريهولك عالموبايل, بس انت علي بس, هو عليّ بالشدة.
علي: عليّ علي اي حاجة وريهولي الكلب دا, ماشاء الله ربنا يخليه جميل, مش شبه مروة يعني,ههههه, اقلب صور يمين ولا ايه , ايه دا دي صورة ندى وريني دي في فرحها , تصدقي انا لغاية دلوقتي ماشفتش صور ليها.
قالت اية بسخرية.
اية: فرحها ايه بقى, الله يكون في عونها.
انزل الهاتف من يده وهو يقول باندهاش.
علي: لا اله الا الله , ليه كده هي مالها؟.
اية: دي ياعيني في مشاكل من يوم ما اتجوزت, انت عارف انها حملت وسقطت؟.
علي: لا حول ولا قوة الا بالله, ماكنتش عارف.
اية: اه والله وبعدها اهي خلاص طالبة طلاق وفي مشاكل.
علي: يااااه للدرجة دي؟, ايه الي حصل لكل دا؟.
اية: مامة شادي مانت عارفها, غير كده شادي نفسه اتغير من يوم ما اتجوزو وكده, وهي على اعصابها على طول, الله يعينها.
علي: لا بجد زعلتيني اوي عليها, ابقي هاتيلي نمرتها عشان اكلمها, والله كلكو واحشني اوي, انا كنت هنا بظبط حاجات في معمل المستشفى, وبعدين وانا نازل افتكرت انك قايلالي انك بتشتغلي في الصيدلية قلت ابص لما لقيته معاد خروج يعني, سبحان الله لقيتك بتعدي قلت اوقفك.
اية: والله واحشني بجد يا مصري,وانت يابني لا خطبت كده ولا اتجوزت, قاعد ليه لسه؟.
امسك يدها يقلبها وينظر اليها مازحا.
علي: يعني ما شفتش دبلة منورة في ايدك يعني.
اية: ياسيدي بلا قرف جواز ايه وهم ايه, الواحد عايش كده حياته.
علي: مانا لما قلت كده قلتولي مجنون.
اية: المهم , ابقى كلمني بقى بما انك قاعدلك هنا يومين عشان نخرج زي زمان.
علي: دا اكيد يا بنتي انا كنت اصلا كده كده هكلمك.
اية: لا ان شاء الله الملك العيال, والله انا نفسي المهم من زملن بقيت بشوفهم كل فين وفين.
علي: لا هعتمد عليكي في الموضوع دا انا نفسي اشوفكو اوي.
**********************
ندى: وهو... لسه مخطبش؟.
اية: لا ومجابش سيرة انه عمل كده اصلا.
تأنت ندى قبل ان تقول.
ندى: ومسألكيش على هايدي؟.
اية: لا طبعا ويسألني انا عنها ليه؟.
ندى: اصل انا كنت سمعت من نسمة انهم اصحاب.
اية: معرفش, بس انتي عارفة علي مالوش في العك, لما بيركز مع واحدة بيركز معاها اوي, وبعدين انا عمري ما سمعتله حكاية من بعد حكايتك بقى.
ندى: حكايتي ايه يا ستي بطلي الكلام دا, انا ماليش حكاية معاه.
اية: وهو علي نسيكي؟, يا بنتي دا لغاية فرحك كلمني سألني, وبعدها مبقتش اعرف اخباره الا تخاطيف.
ترددت ندى قبل ان تقول بحذر.
ندى: تفتكري يا ايه؟, علي كان بيحبني بجد؟.
اية: معرفش, بس الي اعرفه ان علي مش بتاع هزار.
ندى: والله علي واحشني جدا, ونفسي اعد اتكلم وارغي معاه زي زمان, بس مينفعش.
اية: هو ايه دا الي مينفعش, عادي يا بنتي, هو مش قافش منك ولا حاجة بالعكس.
ندى: بصي انا وعلي مكناش ننفع لبعض.
اية: ليه بقى ان شاء الله, كان ينفعلك شادي اوي, اهو طلع افظع من اي حد والحمد لله, انتي بس الي هبلة وضيعتي ولد زي الفل من ايديكي.
ندى: يلا, بلاش نتكلم في الي فات يا ايه.
اية: يلا , اهو كله نصيب.
ندى: ابقي سلميلي عليه.
اية: اسلملك عليه ليه؟, انتي جاية معانا بكرة ان شاء الله.
ندى: لا يااية مينفعش.
اية: انتي بقالك شهر مبتنزليش الا لبيت اختك ياندى, انا عايزاكي تخرجي وتتفسحي وتنسي الهم الي انتي فيه دا, انا عايزة اخرجك من مود الطلاق والقرف دا بقى.
ندى: بس يا ايه انا مش مطلقة.
اية: بس هتتطلقي قريب, انتي مش طالبة طلاق؟, نفسي افهم انتي زعلانة على شادي دا على ايه , والله مايستاهل تفكيرك خالص, الي زي دا يتكسر وراه قلة.
ندى: انتي مش فاهمة حاجة خالص يا اية.
اية: انا ماليش دعوة, انا عايزة اخرج وعايزاكي معايا, والشلة كلها ملمومة, اول مرة المكو من سنتين, حرام عليكي, لازم تيجي معانا انتي فاهمة.
صمتت ندى قبل ان تقول.
ندى: بس شادي لو عرف....
اية: انتي لسه خايفة على زعله, ياماما شادي كل يومين يشوفوه في مكان شكل مع شلة شكل, دا لو عرف ماهيصدق, هيقول كويس انها جت من عندها.
دمعت عينا ندى لكلمات اية.
ندى: كل يوم في حتة شكل.
اية: ايوة يا بنتي انتي بس الي مخنقة على نفسك وعلينا, انا مش هسيبك اصلا, غصب عنك هتيجي معانا.
صمتت لحظات قبل ان تقول بعزم.
ندى: ربنا يسهل ان شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 1:37 pm

الفصل التاسع
الحلقة السادسة

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376
امسكت اية بيد ندى توقفها عن الحركة وهي تقول.
اية: بطلي لف حوالين نفسك, انتي مالك مرووشة كده, يعني ايه حد هيشوفك, يعني خلاص , انتي قاعدة في حتة وحشة؟, يابنتي انتي قاعدة في وسط جيش ناس كلهم عيال محترمة, بطلي بقى القلق دا.
قالت ندى بضيق.
ندى: يعني ملقيتوش الا سنوبي نعد فيه, كل الناس بتيجي هنا, لما يلاقوني قاعدة كده وبهرج وبضحك عادي كأني معنديش مشاكل يقولو ايه؟,
اي: بصي ياندى,. مش انتي الي غلطانة ياماما عشان كل دة, وبعدين انتي مش خارجة عشان تنكدي على نفسك.
عادت ندى تنخرط رويدا روديا في الجماعة حتى هدأت, ومالبث ان انتهى المقام بعلي الى جانب ندى, فمال عليها في حديث جانبي يقول بجدية بعد الهزل.
علي: ايه يا بنتي الاخبار الوحشة الي انا سمعتها دي؟.
اشاحت ندى بوجهها في ضيق.
ندى: عادي يابني.
علي: لا مش عادي, انتي وشادي بتحبو بعض, ايه الي حصل في الدنيا عشان الي بينكو دا يطير كده.
تنهدت بألم.
ندى: حصل كتير, حصل امي وامه, واهلي واهله, وكل حاجة, كل حاجة بقت ضدنا يا علي, الحب لوحده مش هيقدر يقف قدام كل دا.
علي: لا طبعا , انا اعرف الي بيحب حد مبيسيبوش ولو الدنيا كلها وقفت قدامه.
ندى: دا عشان انت لسه بتحب لوحدك, ومتعرفش يعني ايه تحب ومعاك عشر بني ادمين على الاقل جوة الحب دا والجوازة دي, ودا يزعل ودي تزعل , وانت المفروض ترضيهم كلهم واخر واحد ترضيه هو نفسك.
قال علي بصرامة.
علي: المهم ارضي الي بحبه ياندى.
صمتت ندى وآلمتها كلماته,وتلألأت الدموع في عينيها.
علي: انا زعلتك؟.
ندى: لا عادي يا مصري, انت عارف انا مش ممكن ازعل منك ابدا.
علي: انا من عشمي يا نونو.
تمالكت نفسها وحاولت الابتسام وهي تقول.
ندى: وانت اخبارك ايه؟.
علي: تمام الحمد لله ماشية.
ندى: مخطبتش ليه؟.
علي: والله كان فيه مشروع كده بس انا خلعت.
ندى: هي غادة اتجوزت؟.
علي: من زماااان انتي لسه فاكرة, بعد ما اتجوزتي انتي بايام.
ندى: كده يبقى من زمان.
علي: المهم انتي هتعملي ايه مع جوزك؟.
ندى: انا والله ما عارفة, انا سايبة بابا وماما يتصرفو, والله ياعلي في الازمات هتعرف ان عمر ماحد هينصفك في حياتك الا اهلك.
علي: ربنا يخرجك من ضيقتك يارب.
ندى: يارب ياعلي يارب, انا في ضيقة ما بعدها ضيقة بجد.
******************
دخلت هالة غرفة ندى لتجدها تتحدث في الهاتف, فجلست دون كلام, الى ان انهت ندى المحادثة.
هالة: مين؟.
قالت ندى وهي تتحاشي النظر الى عينيها.
ندى: دا المصري.
هالة: وبعدين؟.
ندى: ايه الي وبعدين, مالك بتكلميني كده ليه؟.
هالة: انتي عارفة انا بكلمك كده ليه؟, انتي بتلعبي بالنار يا ندى, انتي نسيتي انك لسه متجوزة.
ندى: لا منستش, بس انا مبعملش حاجة يا هالة, انا بتكلم معاه عادي , احنا اصحاب.
هالة: بصي بقى ياندسى شغل هايدي وكلام هايدي دا انا مبحبوش, انتي نسيتي انك قطتي بسبب حاجة زي كده , انك شكيتي في شادي عشان حكاية سلمى يا ندى تقومي تعملي زيه.
ندى: انا مش بعمل زيه طبعا, ولا بعمل حاجة, انا بكلم صديق.
هالة: صديق كان بيحبك في يوم من الايام.
ندى: لا لا لا ياهالة, فيه فرق بين وضعي ووضع شادي وقتها, وقتها كنا متجوزين.
هالة: انتي خلاص يعني, قررتي تتطلقي من شادي.
ندى: الموضوع دا احنا خلصنا منه, دلوقتي بس انا محتاجة حد اتكلم معاه, وبعدين ايه يعيب واحد زي علي دا, دا علي دا ملاك, انسان بجد بجد محترم, عمره ماغلط معايا بكلمة او باسلوب حتى.
هالة: ياندى لمي نفسك بقى, انتي في وضع حساس ومحدش هيفهم دا, ولو شادي عرف هيكونو مسكو عليكي غلطة فظيعة, انا خايفة عليكي.
ندى: انا مش بعمل حاجة ياهالة, ريحوني بس انتو وسيبوني في حالي.
************************
هاني: والله العظيم نيرمين شافتها في سنوبي, قاعدة وسط شلة وكان فيها شباب كمان.
شادي: يمكن ماخدتش بالها, يمكن مش هي.
هاني: والله هي, يابني مانيرمين عارفاها.
شادي: يعني بتخرجي اهه وبتتفسحي, وفالحة بس تسمميني انا بالكلام, وسايباني شايل همك وهمنا لوحدي, ماشي يا ست ندى, انا كمان هقلبك من دماغي وهشيلك زي ما شيلتيني.
هاني: انت هتطلق؟.
شادي: معرفش لسه.
هاني: بس هو الموضوع كده خلاص يعني جاب اخره, انا مش عارف انتو قاعدين كل واحد في بيته مستني ايه, يا تتطلقو يا ترجعو لبعض, مينفعش التعليقة دي.
شادي: والله انا مش خسران حاجة, الخسران يجي يتكلم, هما عايزين يتكلمو في مؤخر وقايمة وكلام فارغ, والله انا هصدرلهم امك, وهي هتجيب اخرهم, العفش عايزاه تاخده, بس انا مش معايا فلوس ادفع حاجة, عايزين يستنو بنتهم متعلقة لغاية ميجيلي فلوس هما حرين, بس امك مش هتديني مليم, وبعدين هي عندها حق, مش هي الي طالبة الطلاق.
هاني: لا يا معلم, دي مش خطوبة عشان تقول هي الي طالبة يبقى تشرب المؤخر, دا شرع باين ولا قانون انا مش عارف.
شادي: قانون ؟, اهو عندهم القانون, القانون يابني بتاع الايام دي بيديني فلوس مش بياخد مني, واعلى ما في خيلهم يركبوه, هما مفيش قدامهم الا سكة الاتفاق, وبعدين انا كان ممكن اعمل المستحيل وارجع ندى, بس دا لو هي عايزاني, هي بتستهبل وكل ما اكلمها تزعق, طلعت قليلة الاصل, مش عايزة تقف جمبي وتلم الدنيا, وكل الي عملته ليا بتعايرني بيه.
هاني: انت هتمثل كنت هترجعها ازاي يعني, ماما مش هتسيبك الكلام دا تقوله لحد تاني.
شادي: كنت هرجعها وخلاص, غصب عافية, اي حاجة, بس هي الي حاطة ماما في راسها وانا مش اد ماما بصراحة.
هاني: انا مش عارف انتو كنتو بس فالحين بنحب بعض بنحب بعض, ربنا يستر عليكي يا نيرمين يا حبيبتي.
********************
هالة: اختك مش عجباني.
نسمة: موضوع المصري صح؟.
هالة: هتودي نفسها في داهية.
نسمة: بصي هي بقى حرة احنا تعبنا في نصحها ايام شادي, وبرضة صممت على غبائها, انا مش هتدخلها في حاجة تاني.
هالة: ازاي يعني, هي فاكرة ان المصري دا مثلا بيكلمها عايز ايه بيحبها, اهو واحد وبيتسلى بواحدة معرفش يوصلها في الكلية ودلوقتي هتتطلق ولوحدها وضعيفة اهو يلعب بيها شوية.
نسمة: لا يا هالة, انا الي اعرفه عن المصري غير كده, هو حد محترم, وبعدين اختك هي الي بتتصل بيه عمال على بطال مش هو.
هالة: لا طبعا اي واحد عاقل عمره ماهيدخل نفسه في علاقة ملعبكة زي دي, يعني ندى كانت بتحب شادي الاول ودلوقتي لا هي متطلقة ولا متجوزة, وهو جاي في وقت غلط, دا يا اما واحد بيلعب يا اما بقى معرفش دماغه فيها ايه.
نسمة: هي ندى بقت حياتها كلها ملخبطة يعني جت على الموضوع دا.
هالة: برضة الموضوع دا مش هيجيب خير.
صمتت نسمة قبل ان تقول بقلق.
نسمة: مانا عارفة.
********************
ندى: انتي عارفة يا اية الواحد بيندم ندم عمره انه مفكرش في موضوع علي دا, انا ازاي مكنتش واخده بالي منه.
اية: انتي بس الي كنتي قاعدة تحبي في شادي ابن امه دا.
ندى: علي كده تحسيه انسان مسئول عنده شخصية وكرامة, يعني واحد زي دا عمري ما اتخيل ان ممكن يسيب واحدة بيحبها عشان حاجة, سمعتيه وهو بيقول المهم ارضي الي بحبه, يعني كل الدنيا تولع بقى بعدها.
اية: اييييه مالك؟, بتتكلمي عنه كده ليه, رجع يدخل دماغك؟.
ندى: لا يا ستي طبعا انا لسه بحب شادي, بس انا وشادي استحالة نرجع لبعض, الا لو دست انا على كرامتي ورحتله, هو هيتنك عليا وهيزلني زي ما بيعمل كل مرة عشان ارجع انا من نفسي, بس الواحد لازم يفكر في نفسه, يعني انا في حياتي بعد شادي, انا خايفة اتعرف على حد, وبعدين مين هيقبل الوضع بتاعي دا, على الاقل علي طيب, وراجل وجدع, وكان بيحبني, وممكن يكون لسه بيحبني, بس...تفتكري هو ممكن يرضى؟؟.
اية: وميرضاش ليه يعني, انتي ناقصك ايه؟, انتي بنت زي الفل, واهلك ناس نضيفة وطيبين, وبعدين مش في ايدك حاجة من الي حصلك, وهو يبقى بني ادم رجعي لو فكر كده, وعلي مش كده بالعكس علي متفتح وولد محترم.
ندى: تفتكري يا ايه؟.
اية: ايوة طبعا, احنا هنتوه عنه, دا عشرة عمر.
ندى: انا خايفة اوي, هو صحيح كل شوية بيكلمني وانا بكلمه, واما بيجي بننزل نشوفه, بس انا خايفة من مشاعري لتخوني وماحبوش, وخايفة اكتر ليكون هو مبيحبنيش, انا مش هستحمل كسرة نفسي تاني , عشان انا بجد بجد تعبت.
اية: لا يا بنتي علي مش كده وعمره ماهيعمل فيكي كده ابدا.
ندى: انا من الي شفته من اخر حد اتوقع انه يعمل فيا كده بقيت مش قادرة اصدق خلاص.
اية: ياستي ارمي من دماغك, يعني هتكوني اول ولا اخر واحدة يعني, ماكله بيعدي.
ندى: انا حاسة بوقع فظيع في قلبي يا اية, بجد وجع مش قادرة عليه خلاص.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 3:27 pm

اية: ايه ياعم دا بس كل يومين هنا.
ضربت اية علي على كتفه بخفة وهي تعترض طريقه, فالتفت اليها قائلا.
علي: يويووووو,والله يا بنتي عندي شغل هنا.
اية: طب ما تنقل هنا وتريح نفسك.
علي: لا, انا مبحبش اعد في مكان واحد كتير, انتي عارفاني , حر وبحب اطير كل شوية عشان مزهقش.
اية: طب يا سيدي يارب ماتزهق مننا.
علي: وانا من امتى زهقت منكو, دانتو قدري ههههه.
ضكت قبل ان تقول بشيء من المكر.
اية: وايه حكايتك بقى انت وندى؟.
علي: حكاية ايه؟.
اية: على ماما.
علي: والله مافيه حاجة يا بنتي مالك؟.
اية: انت هتمثل يا مصري, انت عايز تقنعني ان انت مش حاسس بحاجة نحية ندى.
قال بدهشة حقيقة.
علي: ايه الي خلاكي تقولي كده....لااااا الموضوع دا عايز قعدة تعالي تعالي نعد في حتة.
وبعد ان استقر بهما المقام في كافيتيريا الشركة قال بجدية.
علي: ايه يا بنتي الكلام الغريب الي بتقوليه دا, ندى واحدة متجوزة مينفعش يكون بينات حاجة.
اية: لا ندى مش متجوزة وانت عارف, ندى الموست متطلقة, يعني فاضية.
علي: انتي هتفولي عليها يا اية.
اية: انت هتستهبل يا مصري, مانت عارف, انت مش بتكلمها كل يوم يا بني, خلاص ندى وشادي معادش ينفع يرجعو لبعض.
نظر اليها باندهاش قبل ان يقول وكأنه ينفي عن نفسه شيئا مشينا.
علي: يا اية انا مستغرب انتي ازاي تفكري ان انا وندى ممكن يكون بينا حاجة, ندى بتحب شادي, حتى لو سابته هي لسه بتحبه, مش انا الراجل الي يقبل على نفسه كده.
اية: ولوقلتلك انها مبتحبوش.
قال بشيء من الحدة.
شادي: دا كلام مش انتي الي تقوليه وحتى هي لو قالته انا مش هصدقها, صحيح هي في مشاكل دلوقتي وهو طلع واطي, بس هي لسه بتحبه وهيفضل اول حد في حياتها.
اية: بس.....
قاطعها.
علي: انا لو كنت اقبل زمان ان انا اخد واحدة كانت مرتبطة قبلي بحد وبتحبه, كان ممكن اتعايش مع علاقتها وحبها لشادي الاول, بس دلوقتي مقبلش انها تكون اتجوزته وبعد مافركشت دورت في دفاترها القديمة, قالت اه علي المصري, اهو واحد كان بيحبني, اما اخده سبير لو منفعش شادي نتعكز على المصري, انا مقبلش ولا انتي تقبليلي حاجة زي كده, ولا ندى نفسها تقبلي.
شعرت اية بالحرج قليلا من لهجته اللائمة.
اية: امال انت بتكلمها ليه على طول, وقريب منها.
علي: انا بعمل واجبي نحية ندى كصديق زي ما كنت طول عمري بالنسبة لها صديق, ومش بعد ماخرجتني من حياتها هي بارادتها, عايزة ترجعني وقت ماهي عايزة, لا طبعا, انا مش شخشيخة يا اية, انتي نرفزتيني على فكرة.
قالت ايه بتردد.
اية: بس انا كنت فاهمة غير كده.
علي: لا افهمي الحقيقة , اكيد ندى فاهمة صح, وانتي حبيتي تتصرفي من دماغك, متعمليش كده تاني عشان متضيعيش الدنيا, اوكي يا قلة.
اية: على فكرة ندى مقالتليش حاجة زي كدا انا الي قلت والله كان نفسي تتلمو زي زمان, بس مكنتش عارفة انك معارض بالشكل دا, خلاص يا سيدي لو مكنتش عايز ندى, مش مشكلة, بس اوعى في يوم تضحك عليها.
علي: انتي عارفة اني مش ممكن اعمل فيها كده, ندى زي اختي, حتى لو انا في فترة من حياتي كنت متعلق بيها, انا مش عارف انتي ازاي فكرتي كده, مجنونة انتي؟؟.
**************************
قامت ندى وهي تمسح دموعها في اكبار.
ندى: انتي بتتصرفي من دماغك يا اية؟, ازاي تعملي كده.
اية: انا كنت خايفة عليكي, كنت عايزة اعرف مشاعره قبل مانتي تتدلقي.
قامت ندى وهي توليها ظهرها تقول بانكسار.
ندى: ومين قال ان انا هتدلق, انا مفيش حاجة في قلبي ناحية المصري, انا كنت بفضفض معاكي بس مش اكتر, انا كنت عارفة اكيد انه مش هيرضى بواحدة متطلقة, وهو مين يرضى بوضع زي دا اصلا, انا كنت بس بستريح لما بكلمة, ودلوقتي افتكر ان معادش ممكن اتكلم معاه تاني, انا خسرت المصري دا كذا مرة, بس المرة دي بجد انا خسرته للابد.
اية: متقوليش كده.
ندى: هي خلاص كده.
اية: .....انتي زعلتي؟.
ندى: اكيد.
اية: بس هو مأنكرش انه كان بيحبك.
ندى: انكر ولا مأنكرش, دا اوحش كمان من انه ميكونش بيحبني, يعني انا وضعي مش محتمل حتى لواحد كان بيحبني, بس يا ايه, بس الله يخليكي.
وبدأ الاكتئاب يظهر على وجهها.
اية: انا اسفة ياندى بجد كان نفسي اساعدك.
ندى: انا كل الي بيحاول يساعدني يبوظلي حاجة, الله يخليكو بطلو تحاولو تساعدوني.
**********************
قالت نسمة وهي تحاول الوصول الى احد اطراف فستان الزفاف الذي تقيسه.
نسمة: ايه دا, البتاع دا عامل من هنا كده ليه, مش مريحني.
اعدلتها هالة بحدة وهي تقول.
هالة: يابنتي بطلي حركة بقى, اثبتي عشان نعرف نعدل الزفت عليكي, ندى ايه رأيك....ندى.
افاقت ندى من شرودها وقالت.
ندى: هه؟.
نسمة: ياندى فوقي معايا بقى الله يخليكي.
ندى: ماله يا نسمة؟, جميل اهه.
نسمة: انتي يا بنتي متنحة ليه من يومين مالك, ايه حصل جديد؟.
قامت ندى تقول بعصبية.
ندى: محصلش حاجة, اقلعي اقلعي بس الفستان الي انتي لابساه.
واندفعت تخرج من الاتيلية وسط دهشة احتيها, واثناء طريق العودة, نظرت هالة الى ندى الشاردة في صمت بمقعد السيارة الخلفي ثم التفتت اليها تقول.
هالة: مالك ياندى, انتي مبقتيش بتكلمي المصري؟.
ردت باقتضاب.
ندى: لا.
هالة: ايه الي حصل؟.
ندى: مفيش.
نسمة: انتي اتعلقتي بيه ياندى؟.
ندى: لا.
هالة: احسن برضة انكو بطلتو تتكلمو, الوضع دا مكانش مريح اصلا.
قالت ندى ببعض الحدة.
ندى: مريح ولا مش مريح, احنا مش بنتكلم ولا هنتكلم.
هالة: طب انتي زعلانة ليه؟.
صمتت لحظات فعادت هالة تنظر امامها,فقالت ندى .
ندى: انا بفكر ارجع لشادي.
شهقت نسمة, بينما عادت هالة تلتفت اليها وهي تقول.
هالة: بتكلمي بجد يا ندى؟.
اصمتهن صوت ابواق السيارات خلف سيارتهن اثر حركة نسمة العنيفة لدى سماعها الخبر, وانتظرن حتى هدأ الصوت, لتقول نسمة بهتاف.
نسمة: ترجعيله ازاي؟.
ندى: ارجعله زي ماكنتو عايزين في الاول.
هالة: بس دا في الاول, دلوقتي مينفعش, انتي مش عارفة الوضع بقى ايه؟.
ندى: هعمل ايه يعني؟.
هالة: انتي جاية دلوقتي تسألي هتعملي ايه؟, انتو مش خلاص مصممين على الطلاق, وبابا وماما لو شافو اهله في الشارع هيضربو بعض بالنار.
قالت ندى في مرارة والبكاء يتسلل الى صوتها.
ندى: يعني هعمل ايه يعني؟, هتطلق, وبعدين, هبقى متطلقة, مش هلاقي حد يرضى بيا ولا يعوزني, وحتى لو لقيت, انا هقدر احب تاني؟, ولا اعرف حد تاني, ولا افتح قلبي لحد؟, لسه هقدر, دانا كل عمري قضيته مع شادي, عمري ماحبيت حد تاني, مش فاكرة حتى انا كنت عاملة ازاي قبل ما اعرفه, مش هقدر اخلي حد تاني يدخل حياتي, انا مش بحبه لا, بس انا معرفش الا هو, ومش هقدر اعرف غيره خلاص, مفيش لا وقت ولا بقى فيا روح اعرف من جديد, دا غير ان خلاص, حالتي دلوقتي...يعني لما اتطلق,...هلاقي واحد يبصلي؟؟,...يعني علي,..اللي كان بيموت فيا....مرضيش بيا, اي حد مش هيرضى خلاص, هيقول وانا مالي, انا مفيش عندي حل تاني انتو مش فاهمين.
قالت نسمة بحدة.
نسمة: هو ايه دا الي بتقوليه, دا رزق ونصيب, انتي بتتكلمي في حاجات غلط جدا على فكرة.
لمستها هالة بطرف يدها لتصمت, وعادت تقول بهدوء لندى.
هالة: انتي فاهمة ياندى لو رجعتي ايه الي هيحصل.
قالت ندى ببكاء.
ندى: عارفة.
هالة: عارفة انك هتتنازلي عن كرامتك وعن حقوقك وعن كل الي ماما وبابا عملوه علشانك؟.
قالت ببكاء اكبر.
ندى: عارفة.
هالة: وهتبقي تحت امره بعد كده في اي حاجة, لانك رضيتي تتهاني وسكتي.
ندى: بس شادي مش هيعمل فيا كده.
هالة: اشعرفك, مانتي قلتي انه عمره ماهيعمل الي بيعمله فيكي دلوقتي دا.
ندى: ياهالة متحاوليش, حالة احسن من حالة, مهما كانت ذل وقرف احسن مارجع بيتنا واعد عالة عليهم, على الاقل انا في بيتي.
صمتت هالة وشعرت بالاشفاق على اختها, ثم عادت لتقول.
هالة: انا مش عارفة اقلك تختاري ايه, انتي في اختيارين اسوأ من بعض, ما بين انك ترمي كرامتك في الارض, وتروحي تعتذري لشادي ولمامته وترجعي, عارفة وعارفين انك مالكيش حقوق وقت ما يحب يرميكي براحته, لا عنده ليكي شبكة ولا مؤخر ولا حقوق مادية, وكرامتك مالهاش اي اعتبار عندهم, وحتى اهلك ماشافوش منهم احترام, ومابين ان ترجعي بيت اهلك متطلقة وتعدي زي مابتقولي مش قادرة ولا عايزة تعرفي حد جديد, الاتنين نار يا ندى, انا لو مكانك مش عارفة كنت هختار ايه, بجد الله يكون في عونك.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 3:29 pm

دخلت والدة ندى غرفتها بسرعة,وضعت العصير على المكتب في صمت وانصرفت في اقتضاب.
اية: هو فيه ايه؟, طنط مالها؟.
قالت ندى بأسى.
ندى: مبتكلمنيش, محدش في البيت بيكلمني الا نسمة.
اية: ليه كده؟.
ندى: عشان عايزة ارجع لشادي.
اية: انتي بتتكلمي بجد ياندى؟, انا كل دا فاكراها حالة وهتعدي, شادي ايه الي ترجعيله دا؟.
ردت ندى بنفاذ صبر.
ندى: هعمل ايه يعني؟,اصل انتو بتستعبطو, قاعدين تتكلمو من برة وبس, محدش حاسس بالي انا فيه, حاطين ايديكو في مية باردة.
اية: طب هي مامتك عملت ايه لما قلتيلها؟.
ندى: دول كانو هيقتلوني يا ايه؟.
اية: عندهم حق, ماهو مش بعد الي عملتوه والي مامته عملته, وقلة الاصل الي حصلت.
وضعت ندى يدها على عينيها.
ندى: انا مخنوقة جدا يا اية ومحدش فيهم حاسس بيا, يعني الي انا عملته عشان اوصل للقرار دا صعب اصلا, وهما كل الي بيعملوه بيصعبوه عليا زيادة, بقيت مش عارفه احارب فين ولا فين.
اية: بس... انتي مش بتجازفي كده؟.
نفثت في ضيق وهم شديد قبل ان تقول.
ندى: طبعا بجازف, بجازف بكل حاجة, بجازف بمستقبلي كله, بس مفيش في ايدي حل تاني.
اية: وباباكي قالك ايه؟.
ندى: بقولك مبيكلمونيش خلاص, قالولي لما تعقلي نبقى نكلمك.
اية: وانتي قلتي لشادي؟.
ندى: بعتله مسدج امبارح, قالي لما ابقى ارجع من الشغل بكرة وابقى فايق اكلمك.
اية: ودا ايه قلة الذوق بتاعته دي!!.
ندى: اصل انا بعتاهاله الساعة 3 ونص الفجر.
اية: والله انتي مجنونة, اهو بدأ شغل الاستهبال بتاعه وبدأ يتقل عليكي.
ندى: ايه الله يخليكي ...انا مش ناقصة, يتقل ولا يتهبب يعني كان خف عليا امتى اصلا.
****************
ندى: ايوة ياشادي.
قالت ندى لك بحزن.
شادي: ايوة ياندى, ايه المسدج دي؟.
ندى: ايه الي ايه ياشادي؟, خلاص الي انت عايزه, عايزني ارجع البيت هرجع, ولا انت مش عايز خلاص؟.
صمت للحظات قبل ان يقول.
شادي: ايه الي غير رأيك؟.
ندى: انا رأيي زي ماهو ماتغيرش.
شادي: لا ياندى انتي مكنتيش عايزة ترجعي.
ندى: شكلك انت الي مبقتش عايز.
شادي: وافقتي يعني بجد تيجي تعتذري لماما؟.
شعرت ندى بقلبها ينقبض في حزن.
ندى: ............ الي تشوفه.
شادي: ياندى,.....اوووف.....طب واهلك قلتيلهم؟.
ندى: ايوة قلتلهم.
شادي: ومش موافقين طبعا.
ندى: انت قلت لمامتك؟.
قال بشيء من الحدة.
شادي: مش لما اتأكد من الجنان بتاعك الاول, لحسن تغيري رأيك زي كل مرة, مانتي مجنونة وملكيش كلمة.
جاهدت ندى نفسها لتقول والدموع تنفر من عينيها.
ندى: ........ معلش.
شادي: يعني مامتك هتكلم ماما ولا ايه بالظبط.
قالت في سرعة.
ندى: لا......ماما مش هتكلم حد, .....انا بس ...ماما مش هتتكلم...بس انا ممكن اكلمها لو عايز دلوقتي, ولا تحب اجيلكو البيت.
قال شادي بشك.
شادي: ندى, ممكن اعرف ايه الي حصل بالظبط خلاكي ترجعي في كلامك.
بدأت ندى بالبكاء وهي تقول.
ندى: شادي, خلاص ياشادي, انا عايزة ارجع بيتي, انت مش عايزني, قول انا مش هفرض نفسي عليك, انا قلتلك مستعدة اني اجي واعتذر لمامتك , انت عايز ايه تاني, انت مصمم تحرجني وتيجي عليا وعلى كرامتي.
صمت ازاء بكائها , قبل ان يقول بهدوء.
شادي: ماشي ياندى, كلمي ماما , واتفقي على معاد تيجي تصالحيها فيه, ماشي!!.
حاولت ندى استشفاف اي مشاعر في صوته, فلم تستطع فقالت بأسى.
ندى: .....انت مش متضايق ولا فرحان ولا حاجة, هو انا مكنتش فارقة معاك للدرجة دي؟.
شادي: .....لا كنتي فارقة, بس انا كنت فاكر ان خلاص انا مش في دماغك.
ندى: .........خلاص ياشادي الكلام معادش بيجيب همه.
شادي: على رأيك.
ندى: يلا ياشادي, لما تبقى في البيت ابقى كلمني عشان اكلم طنط.
شادي: ان شاء الله.
ندى: سلام.
شادي: سلام.
**********************
الام: بصي ياندى, انتي حرة طبعا في حياتك واختياراتك, بس انا بقلك ان الي بتعمليه دا غلط, وانا ماليش دعوة بيك من الالف الى الياء انتي فاهمة, ومش راضية عن رجوعك لشادي قليل الاصل دا.
جلست ندى امام امها وهي تبكي.
ندى: يعني هعمل ايه بس ياماما , انتي يرضيكي ابقى متطلقة؟.
الام: ولا يرضيني ترجعيله وتذلي نفسك الي عمرك ماذلتيها لحد ,وتقلليني انا وابوكي بعد ماكبرناكي.
ندى: انا تعبانة ياماما, تعبانة ومحدش حاسس بيا, انتي فاكرة اني فرحانة اني ارجعله, بس قضا اخف من قضا ياماما.
الام: انا مش موافقة ياندى انا مش موافقة, وماليش دعوة, ارجعيله بس يكون في علمك, انا مش هدخل لاهله بيت ولا هعتبه ابدا, وامه دي يارب ابعدني عنها, لا هحاول احتك بيها لا في سبوع ولا في فرح ولا في اي مناسبة, عشان انا الست دي جابت اخرها معايا خلاص, وانتي منك ليهم بقى.
ندى: يعني هتسيبوني.
الام: انتي خلاص حرقتي الورقة بتاعتنا خلاص, ولقو ان عضمك طري وان هما الي متحكمين,
فانتي بالنسبة ليهم بقيتي حاجة ملهاش قيمة...متعيطيش, انا مش هضحك عليكي, وعشان احنا اهلك احنا مضطرين نستحمل شادي دا لانك عايزاه, بس اهله احنا مش مضطرين نستحملهم, انا بدعيلك والله يا بنتي اوعي تقولي ابدا ان انا عايزة اخرب عليكي, اوعي, انا بس كان نفسي احفظلك حقك من البداية من اول مادخل البيت دا وانتي بدأتي تتنازلي في حاجة ورا حاجة, وبدأتي تعملي حاجات من ورايا ماعرفناهاش الا دلوقتي, زي حكاية الفرح والشبكة الي بعتيها عشان تجيبيله عربية, انا كنت عايزة اقطم رقبتك عشان الي عملتيه, بس انا مش محتاجة اعمل حاجة خلاص, انتي كفاية الي انتي فيه, على العموم يا ندى, انا معاكي يابنتي , وشادي على عيني وعلى راسي على الاقل لو غلط اهو لسه صغير, العيب بقى على غلطات الكبار الي بيعمل حاجات مش صح.
ندى: انا اسفة ياماما , انا اسفة اني تعبتكو معايا وقليت قيمتكو, انا هصلح كل غلطاتي خلاص انا اسفة بجد, مش عارفة اعمل ايه عشان اريح كل الناس.
الام: متعمليش, خلاص ياندى الي حصل حصل خلاص, ومعادش فيه حاجة تتعمل, انا عايزاكي بس تروحي لباباكي وتبوسي راسه وتعتذريله, وتفهميه بالراحة ان انتي عملتي كده عشان انتي عايزة تلمي بيتك, وتعقلي كده وتبطلي تيجيلنا كل يومين, عشان يرضى عنك.
ازداد بكاء ندى.
ندى: انا خلاص مبقتش حاسة بفرحة في اي حاجة خلاص, انا مش عارفة اناعملت ايه لكل دا.
********************
الام: هتيجي تعتذرلي؟؟؟.
قالت والدة شادي ذلك بدهشة.
شادي: ايوة يا ماما.
الام: واهلها؟.
شادي: الله ياماما انتي مش قلتي هي تيجي تعتذر؟.
الام: ماشي, بس انت عايز ترجعلها؟.
شادي: ايوة ياماما انا مش عايز اطلق وانا لسه صغير كده.
الام: والله يابني قلتلك الطلاق مبيعيبش راجل, ومراتك دي خميرة عكننة والله.
شادي: خلاص ياماما بقى.
الام: دي رجعت بس عشان لقت انها مش هتكسب حاجة.
شادي: ماما خلاص خلصنا, الي انتي عايزاه وهنعملهولك, متعديش تكرهيني في حياتي بقى.
الام: وانا مالي ياخويا هو انا قلتلك حاجة, انت حر انا مالي بيك وبحياتك, عشان متعدش تقول اني بتدخل.
نظر اليها شادي محتقن الوجة للحظة, ثم تركها وانصرف الى غرفته وهو يتمتم.
شادي: يارب صبرني على امي ومراتي يارب, صبرني.
**********************
نظرت نسمة الى ندى التي ترتدي ملابسها ببطء, وقالت بإشفاق.
نسمة: خايفة؟.
اشارت ندى برأسها نفيا في صمت.
ندى: تعبانة مش خايفة, كأني رايحة وهم كبير على قلبي , وحاسة ان خنقة الدنيا فيا.
نسمة: اقلك ومتزعليش؟.
ندى: ....قولي , انا اصلا زعلانة مفيش حاجة ممكن هتزود همي, قولي الي عندك.
نسمة: الي بيحصلكو دا ذنب انكو كنتو بتغضبو ربنا قبل ماتتجوزو.
ندى: نغضب ربنا ايه يا نسمة انتي كمان, احنا كنا بنتقابل في حتة غلط مثلا, بلاش كلامك الي يضايق دا.
نسمة: والله يا ندى انا بتكلم جد, انا قلتلك قبل كده ومصدقتنيش, قلتلك ان ربنا بيشيل البركة من الحاجة الي قبل وقتها لما بتيجي بعدين مصدقتيش, وانتو ماشاء الله ماكانش فيه حاجة سبتوها, خروج وفسح وسفر ومسك ايدين وصور وكل حاجةكنتو فاكرينها حاجات صغيرة, كل حاجة عملتوها قبل ما تتخطبو حتى, وكلام حب, كنتو على راحتكو خالص, بعد الخطوبة اعوذ بالله كأن غضب ربنا نزل عليكو, مكنتوش بتشوفو يوم حلو, ومن يوم ماتجوزتو مش مرتاحين, هتقوليلي ميت سبب, بس انا متأكده ان هو دا السبب يا ندى, والله لو دورتي هتلاقي مفيش سبب اقوى من كده.
ندى: يانسمة احنا نصيبنا كده.
نسمة: متبرريش لنفسك, مش هو دا الي حصل وانتي عارفة, انتي لو مكنتيش متأكده ان شادي زهقان منك, مكنتيش شكيتي فيه ابدا ان ممكن يبص لسلمى.
ندى: مش سلمى يانسمة السبب, مطلعتش سلمى خالص.
نسمة: فاكرة يا ندى لما قلتلك متضحيش عشان شادي, ومتتهاونيش في حقك هو لازم يتعب فيكي قلتيلي دي شوية فلوس , وانا مفيش بيني وبينه كده , والي ربى خير من الي اشترى, وانا قلتلك لا الى اشترى احسن.
ابتسمت ندى ابتسامة حزينة, فأكملت نسمة.
نسمة: عرفتي بقى ليه الي اشترى احسن, عشان الي اشترى دفع فلوس, ولو مزعلش على البنت هيزعل على الفلوس الي دفعها, بس دا لا ربى ولا اشترى, دا كان داخل وضع يد, وانتي سبتيه, امال انتي فاكرة ليه ان ربنا كاتبلنا حقوق وفلوس , عشان الي بياخد بالرخيص بيرمي بالرخيص ياندى.
رفعت ندى وجها حزينا لاختها وقالت.
ندى: نسمة, انا دلوقتي بشيل ذنوبي وذنوب شادي, لان هو نفسه مش فارقة معاه, انا بس الي مذلولة انا بس الي راجعة عشان سمعتي, هو مش هتفرق معاه حاجة, هو ولد على رأيكو مش هيخسر اي حاجة, ممكن يعيش من اول وجديد ولا كأن حاجة حصلت, كل الكلام الي بتقوليه دا, بيوجعني زيادة, وبيخليني اكرة اني ارجع, عشان هو نفسه كان المفروض يراعي ربنا فيا لو كان بيحبني بجد, وهو مراعاش ربنا فيا قبل الجواز, ازاي اتوقع منه انه يعمل كده بعده.
نسمة: اديكي قلتي بنفسك, انا مقتلتش حاجة اهه.
ندى: اعمل ايه انا بقى, خلاص الي حصل حصل.
نسمة: لا ارجعي بنية تانية ياندى, ارجعيله بنية ان انتي عايزة فعلا تلمي بيتك مش عشان متطلقيِش وحاولي تسايسي مامته, وترضي بابا وماما, متبقيش غبية زي ماكنتي, واذا ماكانش الي حصل دا هو الي هيعلمك ياندى يبقى مفيش حاجة هتعلمك.
ندى: ربنا يستر يانسمة, ربنا يستر من شادي انا مبقتش اقدر اامنه في حاجة تاني خلاص.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 3:32 pm

دخل شادي منزل ندى متوترا, لقد استقبلته نسمة بحفاوة, لكنه لم يلمح احدا من والديها بعد.
شادي: امال ندى فين؟.
نسمة: بتلبس.
شادي: ......
نسمة: بس بابا جاي,عايز يكلمك.
توتر شادي.
شادي: اوووف,ربنا يستر.
دخل الاب مقتضبا.
الاب: السلام عليكم.
قام شادي من مجلسه بسرعة, وهو يشعر بالقلق, وسلم على الرجل الذي جلس ونظر الى نسمة نظرة ذات مغذى, فانصرفت على الفور, فالتفت هو الى شادي وقال بصرامة.
الاب: بص ياشادي, انا مش هلف وادور واعد اكلمك بالراحة تاني ماشي, انا معنديش ليك الا كلمة واحدة بس, انا معنديش اغلى من بناتي, ومحدش في حياتي تعبني ولا مرمطني ولا بهدل عيلتي معاه الا انت, ومحدش عمل الي انت عملته دا ابدا, بس الحق مش عليك برضة, انا الي غلطان الي افتكرت اني بشتري راجل......
تمتم شادي معترضا.
شادي: يا انكل.....
الاب: متقاطعنيش, انا هديك بنتي تاني مش عشان انا مأمنك او عشان انا موافق, لا ,عشان انا معنديش حل تاني, انت حطتني في موقف لا احسد عليه, بس متفتكرش ان هي مالهاش ضهر, ومالهاش حد يحميها, وانك هتاكل عليها حقها, انت اول ماهي ترجع هتكتب اسمها شركة معاك في المكتب, او هتكتب العربية باسمها, دا مش اختيار دا امر, عشان دي شبكتها يا اما هتجيبلها شبكة من اول وجديد لان حاجة غير كده هيكون نصب يا شادي وانتو مش نصابين ,ولا انتو كدااا ؟؟؟.
صمت شادي وقد افحمه الكلام وشعر بالدم يغلي في عروقه.
الاب: انا مش بستعجلك, الكلام دا انت هتعمله براحتك بس هتعمله, غير كده, لو سمعت كلمة عن الطلاق منك او منها تاني, انا مش هعتبرها تهديد,الموضوع هيبقى بالنسبة لي جد ورسمي وهنمشي فعلا فيه انا مش عيل وسطكو كل شوية نتطلق ونرجع لبعض, فاهمني يا شادي.
شادي: ............
الاب: وتتلمو بقى ومشاكلكو متخرجش براكو انتو الاتنين وزي مانا مش هتدخل مش عايزين حد من عندك يتدخل يا شادي, معايا انت طبعا في دا.
شادي: .............
الاب: ومتفتكرش بنتي لوحدها انا مرضتش اعمل حاجة المرة دي يا شادي, بس مرة تانية مش هيكفيني فيها انت ولا اهلك ولا اي حد ماشي.
كظم شادي غضبه , وابتلع كلمات والد ندى الغاضبة رغبة منه في تخطي الامر, فظهرت ندى ممتقعة الوجه, فقام شادي حين رآها وكأنها انقذته.
شادي: خلصتي؟.
قالت بوهن.
ندى: اه يلا.
قام الاب ولم يسلم على شادي باليد, انما قال له بحزم.
الاب: متنساش الي قلتهولك يا شادي.
رد شادي باضطراب.
شادي: حاضر.
ثم امسك ذراع ندى واخذها خارجا بها من المنزل في سرعة.
ندى: مالك؟.
شادي: باباكي اداني دش.
ندى: دا كان هادي جدا معاك على فكرة, انت متعرفش انا عايشة في ايه بقالي مدة.
شادي: مامتك مطلعتش.
ندى: ماما مش عايزة تشوفك خالص دلوقتي, خليها لغاية ماتهدى.
شادي: ندى, ماما عايزة استحمال ماشي, اوعي تنطقي بحاجة غبية كعادتك.
ردت بسخرية.
ندى: انا مبقتش اعرف اقول حاجة غبية ياشادي خلاص.
توقف بها امام باب بيته قائلا في قلق.
شادي: انتي فعلا عايزاني؟.
نظرت اليه بحزن.
ندى: تفتكر هعمل في نفسي كده ليه, هو حد هيبهدل نفسه عالفاضي.
شادي: ماهو دا الي خلاني استحمل كلام باباكي في البيت.
ثم امسك يدها وضغط عليها وهو يقول.
شادي: مستعدة؟؟؟,.....يلا بينا.
ندى: ربنا يستر.
******************
جلست ندى امام والدة شادي تتمنى لو ان الارض تنشق وتبتلعها, وشعورا قويا بالرغبة في البكاء يكتنفها, فقالت الام بلهجتها المستفزة.
الام: ازيك ياندى عاش مين شافك.
ندى: ازي حضرتك يا طنط.
الام: انا زي مانا.
ندى: ..........
تبادلت النظرات مع شادي بينما الام تنظر اليها في استفزاز, فتدخل شادي محاولا تلطيف الجو.
شادي: دي ندى كانت عايزاكي تيجي تعدي معانا يومين في البيت تغيري جو وتسيبك من بابا وهاني ومسؤليتهم شوية.
ردت الام بصوت لازع.
الام: وانا مين الي هيشيل مسؤليتي ان شاء الله, مش لما تشيل مسؤليتها هي الاول.
احمر وجه ندى من كلام والدة شادي بينما, اشار لها شادي برأسه بخفة, فجاهدت ليخرج صوتها طبيعيا.
ندى: انا قلت بس ان حضرتك كنتي بتشتكي من دراعك, تعالي معانا نريحك شوية من قرف البيت والطبيخ.
الام: انتي لحقتي ترجعي عشان تعزمي حد عندك, طب ومين الي هياخد باله مني لما تغضبي على بيت ابوكي.
اغمضت ندى عينيها لتبتلع الكلام لحظة, فضغط شادي على كفها برفق ليشجعها, فقامت هي من جانبه واتجهت لتجلس بجانب والدة شادي على الاريكة, وقبلت رأسها وهي تقول.
ندى: انا كنت جاية اعتذر لحضرتك, واتأسفلك, واقلك ان شاء الله عمري ماهزعل حضرتك مني تاني وعمري ماهسيب بيتي تاني.
الام: لما نشوف.
شادي: خلاص ياماما ندى جايالك بنفسها اهه, وانا كمان هبوس راسك.
وقام من مقعده وقبل رأس امه وهو ينظر الى دموع الذل التي بدأت تلمع في عيني زوجته.
شادي: واحنا عمرنا ماهنزعلك ابدا, والله عايزينك تيجي تعدي معانا, دانتي هتنوري البيت.
الام: لا يا حبيبي انا محبش اسيب بيتي, ومش حمل حرقة الدم.
نظر شادي الى ندى بمعني ان تقول شيئا, ولكنها هزت رأسها بالنفي وحاولت تمالك نفسها كي لا تبكي.
شادي: خلاص يا ماما يا حبيبتي, المهم انك تكوني راضية عننا.
الام: انا يا حبيبي طول عمري راضية عنك, وبدعيلك ربنا يهديك.
شادي: وانا عمري مااتمنى ازعلك ابدا.
ورفع كفها ليقبلها, فقالت الام بصوت مستفز.
الام: مانت زعلتني خلاص والي كان كان.
لم تستطع ندى السيطرة على دموعها, فادارت وجهها تخفي قطرات القهر التي سالت على وجهها.
*********************
دخل شادي غرفة نومه ليجد ندى جالسة على الفراش مولية ظهرها اليه, فاستشف انها تبكي, فقال برفق.
شادي: ندى!!.
قالت بصوت ضعيف.
ندى: نعم.
توقف بعيدا وهو ينظر اليها وهي لا تلتفت.
شادي: انتي ندمانة على حاجة النهاردة؟.
قالت بصوت مختنق.
ندى: لا.
شادي: ولا على قرارك الي اخدتيه؟.
ندى: لا.
شادي: امال بتعيطي ليه؟.
ندى: صعبت عليا نفسي.
شادي: معلش انا قلتلك استحملي ماما, انتي هتتوهي عنها, هي اسلوبها كده ياندى, وبشطارتك بقى تعرفي ازاي تكسبيها, ولا بلاش تكسبيها تتجنبيها حتى.
ندى: انا مش زعلانة من الي هي قالته انا كنت متوقعاه, انا زعلانة من الي احنا فيه اصلا, انا صعبان عليا نفسي اوي ياشادي, اوي.
وانخرطت في البكاء, فجلس شادي دون كلام , ثم قال.
شادي: يعني انتي كنتي عايزة ايه الي يحصل؟.
ندى: معرفش, بس الي حصل دا مش هو الي كنت اتمناه ولا كنت عايزاه.
شادي: احنا غلطنا اننا رجعنا؟.
ندى: الغلطة مكانتش دلوقتي خالص يا شادي, الغلطة كانت من زمان, احنا ازاي ماشفناش اننا مننفعش لبعض.
شادي: تفتكري ايه الي حصل لكل دا, كان مين السبب انا ولا انتي؟.
ندى: ولا مامتك ولا ماما ولا مين؟.
شادي: انتي مش عايزاني؟.
ندى: انا وصلت لدرجة اني مبقتش عايزة حاجة.
شادي: انا كمان مبقتش عايز حاجة.
ندى: امال رجعتني ليه؟.
شادي: انتي كنتي عايزة ترجعي.
عادت تبكي بشدة, ثم قالت.
ندى: كلام نسمة كان صح....
شادي: كلام ايه؟.
ندى: الي اشترى طلع خير من الي ربى يا شادي.
وانفجرت في البكاء وهي تشعر بحزن شديد, لقد عادت لبيتها ولكن شعورها بالغربة فيه اصبح طاغيا عليها, اما شادي فشعر بالتغيير من ناحية ندى له, والتغيير الاكبر من ناحيته هو لها, وشعر بقلبه يؤلمه, لقد تغيرت العلاقة بينهما, ولن يعودا كما كانا ابدا.
*******************
جلست ندى وسط اختيها ببيتها تحاول خفاء الحزن البادي في عينيها.
نسمة: اتكلمي بجد ياندى, خلاص اية ومروة نزلو, قوليلنا مالك, انتي مبسوطة؟.
ندى: عايزين تعرفو ايه؟.
قالت هالة بهدوء.
هالة: انتي بقالك عشرين يوم في بيتك, اخبارك ايه؟, اخبار شادي معاكي ايه؟, مرتاحة ولا متضايقة, زعلانة ولا مبسوطة, شادي كويس معاكي؟.
قالت ندى محاولة ابداء الهدوء.
ندى: كويس واحسن من الكويس كمان...
هتفت بها نسمة في قلق.
نسمة: امال مالك؟.
ندى: خلاص, معادش فيه بقى, خلاص حاجة, كل حاجة بقت باردة, شادي صحيح كان اول اسبوعين ملاك, الي عايزاه بيجيبهولي والي اقول عليه بيعمله وشايلني من على الارض شيل, والي يشوفنا يقول بنموت في بعض, بس من غير احساس خلاص, حساه بيعمل كل دا عشان يعوض مشاعره الي مبقتش زي زمان, بدليل انه اسبوعين ورجع زي ماكان لبروده العادي يعني لاني انا حاسة اني مش زي الاول, وامه انا مجبرة كل اتنين وخميس اشرف عندها الزيارة الرسمي, مانتو عارفين, ورجعت ريما لعادتها القديمة, انتي بتلبسي كده ليه, وانتي يا حبيبتي مش حامل كده ولا كده ولا الحادثة القديمة اثرت عليكي, رجعت زي ماهي بالظبط, حشرية وزنانة وقليلة الزوق وكلامها زي السم, ماهي هتتغير ليه, مانا الي رحت بنفسي اتأسف لها.
هالة: سيبك انتي من حماتك, انا بتكلم عن جوزك؟, عامل ايه؟.
ندى: شادي....والله ما عارفة من يوم مارجعت وانا حاسة ان احنا خلاص مبقيناش زي الاول, خلاص الكلام بقى مفتعل, وبقينا عايشين وكأن كل واحد فينا شايل سكينة للتاني ورا ضهره, بنتعامل كويس واحنا مسامحناش بعض.
نسمة: انتو متكلمتوشبعد مارجعتو في الموضوع؟.
ندى: اتكلمنا بس ماتعاتبناش.
نسمة: لغاية دلوقتي؟.
هالة: ماينفعش يا ندى, لازم تتعاتبو عشان تصفو.
ندى: مش قادرة, مش قادرة افتح الجرح دا تاني انا ماصدقت نسيتو, وكفاية عليا بابا الي بيكلمني بالعافية ومش عايز يتعامل مع جوزي,ومامته الي مبهدلاني, ودلوقتي انا متقسمة بين اهلي واهله, لو فيه عيد او مناسبة او فعلا حملت هعمل ايه؟, هجمع الناس دي مع بعضها ازاي؟.
هتفت بها هالة.
هالة: مش مهم الناس المهم انتي وجوزك تتصافو ياندى مينفعش تبقو عايشين كده وكل واحد حاسس ان التاني كان غلطان, حتى لو كان التعامل بينكو حلو.
قامت ندى وهي تبكي.
ندى: انا كنت عارفة ان دا هيحصل, وان شادي عمره ماهيسامحني ومش هيديني فرصة اسامحه, انا خلاص من الي حصل بقيت مستسلمة لاي حاجة تحصل وخلاص, دا زنبي وانا بشيله زي ما قالت نسمة.
نسمة: ايه دا ايه دا استنى انا مقلتش كده اصلا, انتي هتحوري كلامي, انا قلتلك فعلا ان الي بيحصلكو دا بسبب شؤم الي عملتوه, بس مقلتش ان اعدي بقى واستحملي عقابك, لا انا فاكرة انا قلت ايه كويس, قلتلك ارجعيله بنية جديدة, بنية انك عايزة تتغيري وعايزاه يتغير وعايزة بيتك يتصلح.
ندى: وانا عارفة جوزي مش هيصفى حتى لو كلمته.
نسمة: انتي ليه بتتوقعي الحاجة قبل ماتعمليها يا ندى؟, انتي جربتي عشان تعرفي؟.
ندى: انا خلاص يا جماعة بقى عندي اكتئاب على طول, انا زي الي نفسي مكسورة, مش قادرة افرح برجعتي لبيتي ولا قادرة افرح بحاجة خلاص, ان تعبت بجد بجد تعبت.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 3:36 pm


جلست ندى في حفل زفاف اختها تنظر بحسرة الى نسمة السعيدة الجالسة تضحك لمن حولها بارتياح, بينما يبدو عمر بجانبها في قمة سعادته, وشعرت بالحسرة والحزن يتخللا قلبها حين بدأ شيء من الحسد يشوب فرحتها لاختها , ولم تستطع منع نفسها من التفكير في حالها,لقد عانت الامرين مع شادي الذي احبته طوال عمرها, وعاهدها الا يتركها ابدا, وعاهدته هي ان تظل تحبه ابدا, ولم تحصل على القليل مما يشعرت به الان, وتسائلت هل كانا يحبان بعضهما اكثر مما كانا يفعلان هي وشادي؟,...مستحيل.
انتفضت حين همست هالة بجانبها.
هالة: بسم الله ماشاء الله ربنا يحفظهم بجد شكلهم يفرح عقبال ما اشوف ليلو يارب.
فالتفتت تتأمل هالة التي تجلس بجانب زوجها في سعادة, وابنتها التي قبلتها وهي راقدة بين ذراعيها شبة نائمة على الرغم من الضجيج حولها.
وتحسرت على حالها, لقد كانت هالة اسوأ منها وكانت قصتها مع عمرو مجدي امرا يتغنى به الجميع, كيف للبشر النسيان بهذه السرعة, وكيف تغير الجميع بهذا الشكل وتغير اسلام نفسه معها, وان كان الامر سهلا هكذا لم لم تنس لشادي ما فعل؟, لم تنس له اي خطأ اخطأه في حقها او فعلته امه.
اما ماحارت فيه العقول وتعجبت له الانفس هو حال هايدي, اليست هذه هايدي التي كانت مثلا يضرب في فساد الاخلاق , ورمزا في الاستهتار, كيف وصلت الى ماهي عليه الان من هدوء وثقة, تأملت هايدي التي تجلس وحدها بعيدا بنظرة مندهشة, وقالت سبحان مغير الاحوال, صحيح انها لم يعد لها اصدقاء, ولكن تطل من عينيها ثقة غريبة بالنفس , لقد اصرت على حضور حفل زفاف نسمة على الرغم من علمها ان جميع من بالحفل لن يتقبلوها, وأكثرهم يعرفها منذ ان كانت اسما ينادى به, ولكنها ارادات ان تظهر بحالها هذا قبل ان تغادر البلاد, كيف تبدل حالها هكذا من النقيض الى النقيض, كيف نست هي نفسها مافعلت, حتى وان لم ينس الناس .
حتى هايدي شعرت بالطمأنينة وراحة البال.
فمالها لا تصل الى شيء من هذا الامر وهي التي ظنت ان مستقبلها مع شادي مضمونا لا ينقصه الا ارتباطهما الابدي, وكم بدت كلمة الابدي سخيفة اليها بعد كل ماحدث.
ونظرت بحزن الى زوجها الذي يتحدث بانتباه تام الى اخيه وتنهدت, " مالنا يا شادي" ,ثم نقلت نظرها الى امه باكتئاب شديد, ولم تلبث ان اشاحت بوجهها بعد ان شعرت بالدموع تشق طريقها الى عينيها, كيف لها ان تسامح هذه المرأة, ثم عادت لتنظر الى طاولة والدتها ووالدها البعيدة عن طاولتها هي وزوجها وعائلته, وشعرت بالفراغ في قلبها , ان اهلها لا يتحدثون مع اهل شادي, ماحدث خلق شرخا كبيرا بينهم, وربتت على بطنها في حزن, لقد ذهبت للطبيب بالامس, وعلمت بخبر حملها, ولكنها لم تخبر احدا بعد, لم تعد تعرف كيف سيكون رد فعل الجميع , مالذي ستفعله امها ان عرفت, هل ستفرح ام تحزن لمثل هذا الخبر,وكيف ستكون ردة فعل والدة شادي, هل ستفرح ام تقابل الامر بسخريتها اللاذعة المعتادة, وشادي وهو الاهم, مالذي سيفعله, هي نفسها لم تدر اتفرح ام تحزن لمثل هذا الخبر, لقد مر على رجوعها لبيتها شهران, وعادت تشعر بمشاعرها في انهيار, وحاولت اخفاء الدموع المحبوسة خلف عينيها حتى لاتفسد يوم اختها السعيد.
*************************************
صمتت ندى طوال الطريق للبيت ولم يلحظ شادي هذا حتى, ولم يحاول فتح حوار, حتى وصلا البيت فعلا, فتوجهت ندى للغرفة, بينما توجه شادي الى المطبخ ليشرب ونادى على ندى وهو يغلق الثلاجة متوجها الى الغرفة.
شادي: اجيبلك مية ياندى؟, الجو مش ممكن, حر بشكل,انتي مأكلتيش ليه في الفرح؟.
ردت بصوت خافت.
ندى: مليش نفس.
شادي: انتي مأكلتيش من الصبح ياندى, انتي مالك عيانة؟.
قالت وهي تمسح ماكياج عينيها.
ندى: شوية.
قال وهو يرفع الزجاجة لفمه خارجا من الغرفة.
شادي: يا بنتي كله من اللبخ الي بتعمليه في نفسك قلتلك كلي وبطلي تشغلي دماغك انتي كده كده مش بتتخني, دايت ايه دا الي بتعمليه بس.
قالت وهي تضع عنها حجابها في هدوء.
ندى: انا مش عاملة دايت ياشادي, انا حامل.
انزل شادي الزجاجة عن فمه بغتة, والتفت اليها غير مصدق ,وعجز عن النطق للحظات ثم قال بانفعال.
شادي: حامل؟, حامل ازاي يعني؟.
ندى: ايه الي ازاي؟.
هتف بها.
شادي: وعارفة من امتى؟.
ندى: امبارح.
شادي: ومقلتليش ليه؟.
ندى: مقلتش لحد خالص.
قال بغضب.
شادي: وهو انا حد؟؟؟؟, انتي بتتكلمي بجد ,عارفة انك حامل من امبارح ومقلتيش, هو انا ايه في البيت ياندى, ولا انتي خلاص مبقتيش تحطيني في خططك.
نظرت في عينيه الغاضبتين قبل ان تقول.
ندى: انت فرحان؟.
رد دون تفكير بنفس اللهجة الغاضبة.
شادي: طبعا ياهانم.
ندى: بقى بالله عليك دا شكل واحد فرحان.
شادي: انتي عايزة ايه ياندى, طبعا عايزة تقلبي خبر زي دا مناحة, وتعدي تعيطي وتطلعي نفسك مظلومة.
جلست وهي تقول باستسلام.
ندى: لا ظالمة ولا مظلومة, انا بس كنت عايزة اشوف تعبير وشك لما تسمع الخبر واديني شفته.
جلس قبالتها وهو يقول بنفس العنف.
شادي: ماله بقى تعبير وشي, عايزة كمان تطلعيني زعلان, بقى انا مش هفرح ان هيجيلي ابن.
ندى: تفرح بقى ولا متفرحش كله محصل بعده.
شادي: الله يا ندى, مالك كده انتي غريبة ومش طبيعية ليه, فيه ايه؟.
ندى: عشان مبقيناش نحس بطعم حاجة ياشادي خلاص لا فرح ولا زعل ولا حاجة, فكرت هنقول لمامتك ازاي؟, فكرت هنقول لاي حد علي الخبر ازاي, وياترى هيفرحو ولا هيعملو زيك كده؟.
شادي: انتي بتتكلمي ازاي؟, اكيد هيفرحو.
ندى: واكيد ليه؟, انا زعلانة اوي يا شادي اوي.
ووضعت وجهها بين كفيها.
شادي: عشان حامل؟, مكانش نفسك نجيب بيبي ,صح؟.
ندى: لا عشان البيبي دا احنا مانستاهلوش, احنا مش مبسوطين وفاكرين ان لو جالنا بيبي هو الي هيعدلنا حياتنا الي بقت بايظة دي, بس احنا بقينا بنبني ادوار على اساسات واقعة, كله بايظ يا شادي وكله هيبقى واقع.
شادي: ازاي يعني اساسات واقعة؟,بلاش التشاؤم دا ياندى احنا اخدنا بعض عن قصة حب يتحكى عنها.
قالت بسخرية.
ندى: شكلها هي دي المشكلة, بس انا لسه بحبك ياشادي.
شادي: طب مانا كمان بحبك.
امسكت يده ووضعتها على بطنها.
ندى: انا عايزة ابننا دا ياشادي.
شادي: طبعا يا ندى وانا بتمناه من قبل ما تحملي اول مرة اصلا.
ندى: انا عايزة نتغير, مش عايزة نفضل كده بينا البرود دا, والجروح المفتوحة الي مابينا دي.
قال بهدوء.
شادي: احنا نسينا الحاجات دي ياندى خلاص.
ندى: لا منسيناش احنا طنشنا, ومينفعش نفضل مطنشين , انا عايزاك وعايزة ابني وعايزة ابقى فرحانة ومامتك فرحانة ومش هنعرف نفتح صفحة جديدة الا لو قفلنا الي قبلها, انا وانا في فرح نسمة لما شفت فرحة اهل عمر وفرحة اهلي , افتكرت فرحنا يا شادي مكانش حد فرحان حتى انا وانت, انت عارف لو كنا احنا فرحانين كنت قلت طز في كل حاجة المهم انت وبيتنا,عشان كده انا قررت احارب كل الناس واكسبك, انا عشانك وعشان ابني عندي استعداد اعمل اي حاجة عشان حياتنا تبقى كويسة مش البرود الي احنا عايشين فيه دا, انا عندي استعداد حتى اروح اصالح مامتك وافتح قلبي ليها, انا عايزة الوضع يتغير, وانا وانت حياتنا لازم تتغير,واهلي واهلك مشاعرهم يتغيرو, انا نويت اعمل دا, ومش هقدر اعمل كل دا لوحدي , الايد لوحدها عمرها ما هتسقف يا شادي, التغيير مش هيحصل الا لو انا وانت قررنا دا, وقلنا هنتغير.
شادي: طيب مانا قلت انا معاكي.
ندى: مش بالكلام.
شادي: والله يا ستي مش بالكلام انا كمان زهقت يا ندى انتي فاكراني بارد ومبحسش, فاكراني ايه؟, انا برضة حاسس ان كل واحد فينا في وادي, بس قلت مش مهم مادام انتي راضية ومبسوطة, ومكنتش عارف انك مش راضية, بس انا حياتي يا ندى برضة فيها امي ,وامي دي جزء كبير من حياتي, ومقدرش احاول اغيرها.
ندى: انا مقلتلكش كده , وانا ماليش اني اقلك ابعد عن اهلك بالعكس احنا عمرنا ماهنعرف نفرح الا لو كل الناس حوالينا بقت كويسة, وانا هصالح مامتك يا شادي مش هحاول ازعلها مني تاني, بس انا محتاجة احس انك موجود جمبي وهتشجعني وهتقف جمبي لو هي جت عليا حتى لو بالنظرة مش بانك تقول حاجة او تعاديها, بس اطمن انك هتكون حاسس بيا.
شادي: حاضر ياندى.
قامت ندى وامسكت يده وهي تقول والدموع تلمع في عينيها.
ندى: فاكر يا شادي اول ماحبيتك وعرفتك واتمنيت ان عمري كله يكون معاك.
شادي: وانا كمان ياندى اتمنيت دا.
ندى: اتمنيت عمرنا نكمله سوا فرحانين مش بالشكل دا,اوعى تخليني اندم اني اديتلنا فرصة تاني.
شادي: متخافيش يا ندى انا هحاول زيك واكتر منك كمان.
ندى: هنغير نيتنا زي ما نسمة قالت, انا مش عايزة اعيط تاني.
مسح شادي عينيها برقة وهو يبتسم.
شادي: ياه ياندى انا اد ايه ارتحت لما اتكلمنا انتي متعرفيش انا شايل في نفسي بقالي اد ايه, وبجد بجد مفيش حاجة في الدنيا تقدر توصفلك فرحتي بالبيبي وبيكي , انا كنت خلاص قلت اهي عيشة والسلام , بس انا دلوقتي بقيت مستعد بجد انسى الي حصلنا والي حصل بينا والخلافات والمشاكل, انا محتاج الاقيكي واقفة جمبي, بجد يا ندى.
قامت تعانقه وهي تقول.
ندى: ياحبيبي يا شادي انت بجد رديت فيا الروح بكلامك دا, انت مش متخيل انا كان عندي اكتئاب ازاي وانت ريحيتني, والله يا شادي انا بوعدك هتشوف معاملة تانية خالص, وهنبتدي بشكل مختلف وهننسى بجد كل الي فات ونقلب الصفحة الي مبوظة علينا حياتنا دي بقى.
عانقها وهو يضحك.
شادي: والله يا ندى انا بجد فرحان ومفرحتش من زمان.
ومسح دموعها وهو يقول بحماس.
شادي: قومي.
قالت بدهشة.
ندى: اقوم فين؟.
شادي: قومي معايا بس هنلف لفة كده على ماما و بيتكو وهالة.
ندى: انت مجنون يا شادي انت عارف الساعة كام؟.
قال وهو يصيح بسعادة متوجها الى الغرفة ليبدل ملابس الزفاف.
شادي: وهو دا خبر يستني يا ندى انتي حامل.
ابتسمت ندى من ورائه وهي تبكي.
شادي: انت مجنون.
وشعرت بشيء من السعادة تتسلل الى قلبها لقد ارتاحت حين تحدثت مع شادي وشعرت وكأنها تحادثه لاول مرة , شعرت بان بعض الامها تتبدد, وان الحزن الذي انتابها الفترة الماضية من الممكن ان يتحول الى فرح ثانية, وانها كانت مخطئة ولطالما اخطأت ان ظنت ان يمكنها ان تصنع التغيير بمفردها او ان تتخطى الامور بتجاهلها, ولكن لا شيء مقارنة بمشاركتها من تحب في افكارها وسعادتها, وبدأت تشعر بالحب يعود الى قلبها حبها لشادي, ولزواجهما, حتى ان كان الامر لم يعدو بعد مجرد نية, ولكن التأثير السريع لهما اسعدها بل والهمها الامل بعد ان فقدته طويلا, وملأتها الثقة بالله, ان الايام القادمة ستكون مختلفة تماما عما كان, وان ان كان مافات لم يمت من الم وحزن واكتئاب فان الفرصة لم تفت بعد لاصلاح ما افسدوه بأيديهم, وان بأيديهم يمكن تغيير المستقبل ان لم يستطيعا تغيير الماضي, ستنسى ما حدث وتطلب من الله العون لبداية جديدة, خالية من العدائات والمشاكل, مليئة بالتفاهم والامل.
وبالامل ستبني حياة طفلها الجديدة محاولة تربيته بالحب الذي تعلمته على يد نسمة وعمر, وبالاستقرار الذي رأته في حياة هالة, والمرونة التي رأتها في تغير هايدي, وبالامل الذي حصلت عليه من تأييد شادي, ومن الشجاعة التي وهبها لها طفلها الجديد, ومن الايمان الذذي قذفه الله في قلبها ومن الهدى الذي رأته في عيني زوجها.
كل ذلك جعلها تربت على بطنها في حب وهي تقول بصدق.
ندى: الحمد لله يارب, يارب افتح عليا ببداية جديدة وخلي الي فات كله ورايا فعلا وارزقني حياة طيبة ونية خير في عيلتي وجوزي واهلي وحياتي.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Stars2
كريزي و ماخدة الدنيا ايزي


تاريخ التسجيل : 13/07/2011
عدد المساهمات : 1785
التقيمآت : 59
تقيمآت المشآركـآت : 2372
العمر : 27
SMS

مشتآق لك موت
يآللي طول " غيآبك )*
ذبحني الشوق
و انت عني مو |{ دآري . ,

MMS رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 C4259c759bdcbf2c18748ba0fb9c51ae
المـود رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 21
الأدعية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 L8akl7d9e0ob
الموقع : مكـة ..~

رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: رواية مين قال ان اللي فات مات   رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 Icon_minitimeالأحد أكتوبر 02, 2011 4:04 pm

و بكده اكون انتهيت من رواية من قال ان اللي فات مات و بقت كاملة

اكتر شخصية عجبتني .. نسووم
ياربي ع عقلها و لسانها الطويل لمضة لماضة هههههههههه

و اكتر شخصية كرهتها
هي بطلة الرواية
ندي
بجد حاجة تموت من الغيظ
بت تكره الواحد في نفسه و غبية لاقصي حد رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 4141675361

و كمان سلمي
رغم انها طيبة بس حاسة انها مسهوكة برده رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 1912381885

و الشخصية اللي عايشة حياة في اللذيذ
ريهام
دي عسولة رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 644115468

و هالة كمان بعد اللي الحادثة بقت كويسة و عاقلة رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 1052587898

و اسلام و عمر
مقولكوش
اوعي وشك
حاجة فظيعة
بموت فيهم
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 3722846376

شادي اممم كان عادي رغم ان له افكار غبية و عايزة الحرق و مستفز موت
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 2461021797

ام شادي
ياخرابي عليها
بتفكرني بحموآت زمآن
رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 590051977

و ميسون
خام موت لدرجة انها اتغرت باللي حوليها و بقت زيهم رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 767473383

هايدي
محبيتهاش اوي
بس في الاخر
بقت كويسة خالص و عاقلة و قوية رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 1005724159

المصري ده بقي
عسول موت و دمه زي العثل رواية مين قال ان اللي فات مات - صفحة 4 1183176122
بس مشكلة الجدعنة بتتفهم حاجة تانية

و بس دي تعليقاتي
تحياتي لكم
دمتم بود ..~
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://www.facebook.com/groups/112279818860371?ap=1
 
رواية مين قال ان اللي فات مات
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 4 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4
 مواضيع مماثلة
-
» رواية الحلم الممنوع ..~
» رواية " الحب الأعمى "
» صديقي اللي يواسيني
» طلع مو بس البني ادمين اللي يطفشون هع
»  آنشودة فديـت اللي تذكـرنـي ..~ Mp3

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات قطرة أمل :: ஜ .¸¸ ﬗm الأدب العربيmﬗ ¸¸. ஜ :: ¯−ـ‗ऊ_»القصص والروايات«_ऊ‗ـ−¯ :: ¯−ـ‗ऊ_»الروايات المكتملة«_ऊ‗ـ−¯-
انتقل الى: